Het werkgebied van Ra en Omgeving B&B 15ejaargang 2006 05 Fotografie Hollandse Hoogte w len, hoe we van zeven naar vijf gaan en wie welke posities gaan bekleden. Kort om: hoe kunnen we een nog betere toe zichthouder en sparringpartner voor de directie worden.' Dominant en dichtbij Mulderij voelt zich thuis bij de Rabo bank. Vooral door de enorme verweven heid met de maatschappij. 'Je ziet de Rabobank hier overal. Als sponsor, in net werken, in besturen van verenigingen, in andere maatschappelijke functies, in de lokale kranten. Bovendien heeft de bank nog altijd 15 kantoren in haar werkge bied.' Een bewuste keuze volgens Wesse- link. 'Om ons heen zagen we veel banken kantoren sluiten, maar wij hebben ze opengehouden. Omdat we door de hoge marktaandelen de massa hadden, maar ook omdat we dominant en dichtbij aan wezig willen zijn.' In die visie is niks ver anderd de afgelopen tijd. 'Wel bekijken we of wc de kernwaarde 'dichtbij' op een aantal plaatsen anders kunnen invullen', zegt Rovers. 'Op een aantal kantoren zijn de bezoekersaantallen erg dun. Dat zien de medewerkers natuurlijk ook. Ze zijn zelf met vraag gekomen om het kantoren net eens tegen het licht te houden.' Betrokken blijven 'Maar zomaar een kantoor sluiten, doen we niet', vervolgt Rovers. 'Er moet een alternatief zijn. We willen betrokken blij ven bij de bewoners. Deels zou dat mis schien virtueel kunnen of via een service punt in een wijkgebouw, maar betrokken heid kun je ook invullen met bijvoorbeeld een goed ledenprogramma.' De komende tijd praat de bank met de diverse dorps raden over het distributiebeleid. Ook voor de afdelingsvergaderingen van de ledenraad staat het op de agenda. 'Men sen verwachten ook dat de Rabobank daarover in gesprek gaat', meent Mulde rij. 'Andere banken gooien van de ene op de andere dag de deur in het slot, maar dat past niet bij ons.' Rovers: 'Het is een deel van ons onderscheidend vermogen. In wijken waar veel huizen worden ver kocht, zit tegenwoordig weer een hypo theekadviseur op kantoor. Dicht op de markt. En onze Private Bankers wijzen aan het eind van een gesprek met een nieuwe klant subtiel op het netnummer op het visitekaartje: 055. Apeldoorn dus. Concurrentbanken vermelden al snel een ander netnummer, van een regiodesk of afdeling in Zwolle of zelfs Rotterdam of Amsterdam.' Geen Frans Bauer 'We hebben ook een ambassadeurspro gramma dat past in onze filosofie om dichtbij en betrokken te zijn', vertelt Wes- selink. 'We hebben teams geformeerd - met uit elk segment een adviseur - die staan opgesteld voor een bepaalde wijk of een dorp binnen ons werkgebied. Ze bespreken wie naar welke klanten gaat en wie welke lokale evenementen of bijeen komsten bezoekt. Puur om de contacten aan te halen.' Dat tal van medewerkers en managers een bestuurlijke maatschappe lijke functie vervullen, ziet Wesselink als een combinatie van ideologie en commer cie. 'Dat moet op de lange termijn vruch ten afwerpen.' De bank is op zoek naar een manier om de leden van de ledenraad en de afdelingen te stimuleren. Mulderij: 'Wij verwachten dat ze komen met meningen en standpunten, daar willen we ook iets voor teruggeven. Geen volle zaal met Frans Bauer; het mag een educatief karakter, inhoud, hebben.' Acceptabele kosten Met het dichtbijbeleid wil de bank de hoge marktaandelen zien vast te houden. Voor de top van de bedrijven- en particu- lierenmarkt staat verdere uitbreiding op het programma. 'In de massamarkt gaat het om behoud en verdieping', licht Wes selink toe. 'Wel zal de cross sell daar nog veel beter moeten. Maar in de top willen we groeien. Dat kan ook. Op het gebied van Private Banking hebben we dit jaar al meer dan honderd nieuwe klanten bin nengehaald. En de uitstroom is gering.' De groei moet wel totstandkomen tegen acceptabele kosten. 'Dat wordt de grote uitdaging voor de toekomst', aldus Rovers. 'De marges krimpen door de grote concurrentie, de verkoopdruk neemt toe en de kosten stijgen. We moeten naar een nieuw model tegen lagere kosten.' Dat moet slimmer In de visie van Wesselink ligt daar een taak voor de aangesloten banken en Rabobank Nederland samen. 'We zullen Balanstotaal 2,2 miljard Inwoners werkgebied 171.000 Aantal fte's 312 Leden 19.953 Bancaire productiviteit 1,28 Ledenratio 20% Baten/lasten ratio 1,41 Marktpenetratie volw. 55,3% Solvabiliteit 1,26 Marktpen. HID 30,3% Aantal contactpunten 22 Marktpenetratie agr. 38,5% Naast de stad behoren ook Eerbeek (15.000 inwoners) en omliggende dorpen als Beekbergen, Hoenderloo, Loenen, Uddel en Ugchelen tot het werkgebied van de bank. Qua inwoneraantal is Apeldoorn de elfde plaats van Nederland. Het is een groeigemeente, al decennia lang. Aan de noordoostkant komen er de komende jaren 3.500 woningen bij. Ook in de stad zelf wordt nog veel nieuw gebouwd; doordat de stad ruim is opgezet, met veel groen, zijn hiervoor nog volop mogelijkheden. De bedrijvigheid concentreert zich vooral rond de zake lijke dienstverlening en gezondheidszorg, maar ook de lichte industrie biedt veel werkgelegenheid. Na Den Haag is Apeldoorn het grootste ambtenarenbolwerk van Nederland. In totaal zijn er in de stad honderdduizend arbeidsplaatsen, daarmee is het een sterke forenzen plaats. Ook toeristisch is Apeldoorn een trekpleister: de Apenheul, Paleis Het Loo, Julianatoren en Hoge Veluwe zijn jaarlijks goed voor twee miljoen bezoeken. de backoffice zoveel mogelijk centraal moeten regelen, misschien ook een deel van de midoffice. Daarover moeten we goed nadenken. De frontoffice, elk klant contact, moet een zaak blijven van de bank zelf.' Hij vindt overigens dat Rabo bank Nederland in het kostenverhaal teveel focust op het terugbrengen van de doorbelastingen naar de banken. 'Minder doorbelasten, hoeft niet per definitie goed te zijn. Een centrale besparing kan lokaal tot hogere kosten leiden. Als je al die lokale extra kosten optelt, gaat de bespa ring maar zo teniet. Dat moet slimmer.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 9