B&B 15ejaargang 2006 05 Fotografie Herbert Wiggerman Zoals de kleermaker die maakt en ver koopt. Daarmee dachten we flexibel te zijn. Al met al heeft het nogal geduurd voordat we zover waren het proces op te knippen en de backoffice aan Rabobank Nederland over te laten.' Hij merkt op dat het fenomeen 'dichtbij' er inmiddels ook een heel andere lading bij krijgt. 'Kijk wat er allemaal via ons Woonpor- taal gebeurt.' De directeurbestuurder wil alle delen van het proces op de schop nemen. Ernmen spanning op je kwaliteit te zetten.' Mole naar knikt instemmend. 'Als je niet stan daardiseert, wordt het moeilijker de scherpste prijs te halen en concurrerend te blijven. Doe je het wel, dan kun je in het offensief gaan en marktaandeel terugwin nen.' Hij geeft aan dat het met centralisa tie ook eenvoudiger is om te voldoen aan de naderende voorschriften van BIS II inzake het solvabiliteitsbeslag. 'Een aange sloten bank die in het kader van Centrali satie Beheer Woningfinancieringen de opschoningslag om bij het SCF aan te sluiten achter de rug heeft, is daar klaar droeg al de afhandeling en het beheer van het financieringswerk over. Bij de offertedienst is voorlopig de streep getrokken. 'Anders raak je een stukje van je bewegingsruimte richting klanten kwijt. We zijn en blijven verkoopkanaal. Daar zijn we goed in, daar ligt onze toe gevoegde waarde voor de klant.' Dat de documenten namens de aangesloten bank door het servicecentrum worden ver stuurd, begrijpen klanten en notarissen wel. 'Het is terecht je af te vragen wat je kunt outsourcen. Je moet tegenwoordig verdraaid efficiënt zijn, zonder te veel voor. Ander belangrijk punt is dat we als organisatie veel beter kunnen securitiseren als de processen gestroomlijnd zijn.' Het SCF werkt onder strakke regie en hanteert een kleine foutmarge. Molenaar benadrukt dat er in de keten heel veel dis cipline wordt gevraagd. 'Maar dat maakt het lastig voor jullie om flexibel te zijn in de systemen', constateert Bartels. Mole naar denkt dat hierin verbetering komt als de huidige SCF-automatisering vanaf vol gend jaar wordt vernieuwd. 'Het is voor ons een absolute voorwaarde dat de ach terkant flexibel moet kunnen zijn als de voorkant dat nodig heeft', vervolgt Bar tels. 'SCF moet goed kunnen omgaan met aanpassingen in de producten.' Hij reali seert zich dat flexibiliteit geld kost. Naar zijn smaak zouden marketeers ook iets beter kunnen nadenken over de gevolgen voor het servicecentrum, alvorens met een nieuw product te komen. 'Met het lokale prijsbeleid kunnen we hen niet altijd vol gen.' Molenaar is dat met hem eens. 'De fabriek mag niet allesbepalend zijn, maar de marketing ook niet.' Bartels denkt dat de verwerking zich moet voegen naar het type product. 'Standaardproducten vragen standaardwerkwijzen. Het unieke moet komen van je advisering.' In het zevenjarig bestaan verschoof de focus van het SCF van efficiency naar kwaliteit. De ISO-certificering staat. Bar tels is tevreden over de samenwerking. 'Toen het nog bij ons lag, gingen de stuk ken wel eens op het allerlaatste moment naar de notaris. Nu heeft hij ze vijf dagen van tevoren.' Molenaar weet dat de nota rissen de Rabobank wat dat betreft ook veruit de beste beoordelingscijfers geven. Hij wil ook het hele traject van bijzonder beheer gaan aanbieden, dus ook voor het krediet op de betaalrekening en door lopend krediet. 'Maar we moeten onze groei managen en de kwaliteit te allen tijde handhaven. Tot nu toe lukt dat. Ondertussen zitten we al op 400 mede werkers waarvan er alleen al dit jaar 100 nieuw bijkwamen.' Bartels adviseert ban ken die het SCF willen inschakelen in ieder geval eerst hun processen goed te organiseren. Dat betekent een scherp, gedisciplineerd ingericht verkoopproces en een grondige opschoning. 'Dat kost heel veel tijd en er komen ongetwijfeld veel fouten uit het verleden boven water.' Hij wijst tot slot op het indirecte effect op de rentemarge van aansluiting bij het SCF. 'Wil je de rentemarge zo ruim mogelijk houden, dan moet je alles eruit halen wat erin zit. Dan moet je mee met de tijd, in processing en funding. Dat vraagt stevige bewustwording, met name van de kant van een directie.' Hans Bartels

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 21