Serviceoffensief MKB 'Klant is koning' Reportage Service. Het lijkt een wat sleets begrip. de beste servicebank worden.'Dat heeft zeker zoveel effect als voortdurende stress op formules en verkoop.' Toch geven klanten aan dat de dienst verlening bij de Rabobank wat dat betreft beter kan. Het directoraat MKB van Rabobank Nederland grijpt het initiatief. De beste zakenbank moet ook Klantwaarde/markt B&B 15e jaargang 2006 05 Wat klanten in het onderzoek van 2005 vonden van de service bij de Rabobank, geeft aan dat continue aan dacht vereist is. Men mist slagvaardig heid en het gevoel persoonlijk bij de bank bekend te zijn. Ook vindt men dat er onvoldoende wordt meegedacht. Er komen vier issues naar voren die voor verbetering vatbaar zijn: aandacht, bereikhaarheid, uitstraling en kwaliteit. 'Dezelfde begrippen die klanten gebrui ken om het containerbegrip service te vullen', aldus Edwin Brouwers van het directoraat MKB Rabobank Nederland. 'Als we op die punten de focus gaan leg gen, met de juiste aansturing, krijg je een hefboomeffect en zal onze dienstverlening een stuk beter ervaren worden. Pas als een klant zéér tevreden is, kun je een sterke relatie opbouwen.' Hij vindt dat adviseurs klanten op de eerste plaats moeten helpen bij bedrijfsbeslissingen. 'Een klant krijgt soms wel vier adviezen, maar hij wil één oplossing.' Elet eerste punt, de aandacht, wordt vol gens Brouwers onderschat. 'Onvoldoende aandacht kan ertoe leiden dat bedrijven- klanten zich niet echt meer thuisvoelen bij de bank. Ook missen ze een aan spreekpunt. Waar we naar streven is klanten goed en oprecht te woord te staan. Dat betekent: weet met wie je praat, ken het bedrijf en de mark, kortom ken je dossier.' De crux van bereikbaar heid is volgens Brouwers simpelweg 'er zijn'. 'Vraag je maar eens af wie je beste klant is. En vervolgens of je eikaars 06- nummer hebt.' Als het gaat om verbete ring van de uitstraling, dan moeten kan toren en medewerkers er ook uit zien alsof de koningin op bezoek komt, vindt het MKB-directielid met marktinnovatie in de portefeuille. 'Eloe ontvang je thuis je visite? Die hoffelijkheid moet je ook op het werk hebben. En zorg gewoon dat alles er netjes uitziet.' Ten aanzien van het belang van een betere kwaliteit is hij Lex Le Belle: Le Belle is mede-eigenaar van restaurant'Raadhuis Zuilen'in Utrecht en klant van de Rabobank Utrechtse Heuvelrug. 'Goede service zorgt voor tevreden klanten die blijven terugkomen. Het resultaat is een goede opbouw van ons klantenbestand. Negatieve reac ties spreken wij intern altijd door, opdat we ons blijven verbeteren. Het creëren van een warme sfeer waarin mensen zich thuis voelen, is belang rijk. In onze branche kun je een vergaderzaal leve ren die kaal en koel is, met simpel meubilair. Wij leveren keurige zalen met eersteklas producten. Alles wat de klant nodig heeft, moet voorhanden zijn. Bij ons is de klant koning. Ik vind het juist belangrijk een bijzondere en stijlvolle aankleding te verzorgen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 10