Motto:'Dichtbij' 'A' Het was een fantastisch jaar Algemene vergadering 2006 Impressie 'Een pijler van de coöperatieve Rabobank'. Zo noemde Bert Heemskerk de merk waarde'Dichtbij', het motto van de algemene vergadering 2006 van Rabobank Nederland. Leden, klanten en medewerkers onderstreepten dat in een dynamische audiovisual. Kardinaal Simonis - gastspreker met bezieling - trok een parallel met de opdracht van de kerk om dichtbij de mensen te blijven. Verrassend was het optreden van Ali B. De rappende nieuwe Nederlander wist het dichtbijgevoel goed over te brengen. De zaal had er wel oren naar. Mi Organisatie B&B 15e jaargang 2006 04 All together now! Rapper Ali B daagde de zaal uit om mee te doen: 'Als je van de Rabobank bent, dan durf je te bewegen, dan ga je als een team!' Is we om redenen van geringe ^bezoekersaantallen ergens moeten sluiten', aldus Heemskerk, 'is de uitdaging om steeds op een andere, wellicht slimme re, efficiëntere manier terug te komen. En zo toch dichtbij te blijven.' De bestuurs voorzitter legde het verband met het totaal andere doel dat winstmaken bij de Rabobank dient in vergelijking met colle- gabanken. 'Voor een coöperatieve bank gelden niet alleen de regels van efficiency - hoe kan ik op cliënten tegen de laagste kosten de hoogste winst behalen. Nee, voor ons geldt als primaat de optimale bediening van onze leden tegen een dus danig kostenniveau dat én de klant tevre den is én we een dusdanige winst genere ren dat we door kunnen gaan met een succesvolle dienstverlening. Ook winst maken dus, maar met een ander doel.' Geen provincialisme 'Dat de Rabobank de meest dichtbije bank van Nederland is, is self-under- stood', aldus Heemskerk. Hij wees op het netwerk van meer dan 3.000 fysieke contactpunten, verdeeld over dik 1.200 vestigingen, 700 periodieke zittingen en zorgservice in gemeenschapshuizen, de meer dan 800 stand alone GEA's, de experimenten met servicewinkels, de Rabobussen, die op 67 punten stoppen, en de eerste rijdende geldautomaat.' Hij hield z'n gehoor voor dat dit geen kwestie is van provincialisme. 'Onze dichtbijbank eindigt niet bij de grenzen. Tot 2000 was Rabobank International wholesale busi ness, maar intussen hebben we daar een internationale retailstrategie aan toege voegd.' In het verlengde daarvan filoso feerde de bestuursvoorzitter over een echte internationale community bank: 'Dat is uniek. Dat is ons vergezicht, onze inspiratiebron.' Ook de meest virtuele bank Heemskerk wees op de schijnbare para dox dat de Rabobank naast de meest fysiek nabije bank ook de meest virtuele bank van Nederland is. Hij zei te ver wachten dat binnen enkele jaren écht alle standaardproducten - ook hypotheken -

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 8