Onze leest
Rondetafelgesprek over thema 'Dichtbij
Redactioneel
algemene vergadering 2006
De ambitie van
Voldoende advieskantoren, goede openingstijden, een slimmere multimediale
invulling zijn belangrijke ingrediënten van het dichtbij-beleid. Maar dichtbij-zijn,
wat brengen we er eigenlijk van terecht? Vooral dicht bij de behoeften van
klanten blijven, daar gaat het om. Ook een ledenraad is een winstpunt.
Dat je zaken doet op het dorpsplein, hebben we in de grote stad wat uit het
oog verloren. Dat leert een rondetafelgesprek met collegeleden en een vertegen
woordiger van Rabobank Nederland.
B B 15e jaargang 2006104
Dit nummer staat bol van 'dichtbij'. Deze unieke merkwaarde
dankt de Rabobank volgens mij aan het feit dat we een bank
van de mensen zijn. Niet zo'n naamloze, beursgenoteerde bank
op zoek naar aandeelhouderswaarde. Maar een bank geworteld
in de samenleving, dicht bij de mensen. Met oog op hun financi
ële belangenbehartiging.
De Raiffeisen- en Boerenleenbanken werden - soms met een
duwtje van buitenaf- opgericht en gedragen door mensen uit de
plaatselijke gemeenschappen. Het waren eenvoudige spaar- en
kredietinstellingen die bijna onlosmakelijk met het gemeen
schapsleven zouden vergroeien.
Op de algemene vergadering van Rabobank Nederland op 16 juni werd warm
afscheid genomen van Rik van Slingelandt. Het paste prima bij het motto van de
bijeenkomst: 'Dichtbij'. Bert Heemskerk ging er expliciet op in en kardinaal Simonis
wees erop dat kerk en bank in 'dichtbij' verbonden zijn: 'Wij zijn geen vreemden
voor elkaar. Wij hebben vanuit het verleden een gedeelde verantwoordelijkheid.
De lokale vestiging van de Rabobank en de plaatselijke parochiekerk vormen
vanouds belangrijke pleisterplaatsen voor het gemeenschapsleven.'
Dichtbij, dat waren ze direct. Het waren immers coöperatieve
verenigingen. De leden hadden er vanaf het begin samen wat
over te zeggen. Met een algemene ledenvergadering, een geko
zen bestuur en raad van toezicht. Met vertegenwoordigers uit de
gemeenschap. Bekende, gewaardeerde en gerespecteerde men
sen. Ons kent ons. De winst verdween niet in de zakken van deze
of gene, maar moest worden opgepot. 'De Rabobank heeft een
totaal ander doel met winsmaken', zei Bert Heemskerk nog eens
treffend op de algemene vergadering 2006 van Rabobank
Nederland.
Mijn overtuiging is dat zolang de Rabobank wordt gedragen
door de mensen, de bank altijd dichtbij zal zijn. Ook al vergroot
de schaal, en komt veraf dichterbij, zoals dat overal het geval is.
Als Rabobanken fuseren, is het zaak om die band met de
gemeenschappen in stand te houden. Daarom zijn ledenraden
zo cruciaal. Niet als window-dressing, maar als zinvolle institu
ten. De ledenraden vormen eigentijdse bruggenhoofden met de
gemeenschappen die samen een nieuwe, grotere en krachtiger
Rabobank dragen.
'En als we al gedwongen zijn weg te gaan, moeten we zorgen
dat we terugkomen, dat we toch dichtbij blijven. Slimmer en
efficiënter', aldus Heemskerk. Dat schoot me door het hoofd toen
ik onlangs in de Volkskrant onder de kop 'Echtenerbrug' een
mooi stukje las.
'Er hangt over Echtenerbrug en ook over Delfstrahuizen - allebei
trouwens verre van pittoresk, bepaald niet ansichtkaart-waardig
- een rust die je bijna bedrieglijk zou kunnen noemen. Een oude
dame staat met de handen in de zij voor haar huis te praten met
een jonge moeder achter een kinderwagen. Aan de overkant
poetst een vrouw de geldautomaat van de Rabobankaan haar
voeten staat een witte emmer sop.'
Hoe ging dat liedje ook alweer, o ja: 'Thuis heb ik nog een
ansichtkaart.De Rabobank stond en staat erop, als we 'dicht
bij' onze leest blijven.
'Wij zijn de dichtbijbank gebleven die we altijd waren.' De kleinste bank van
Nederland is springlevend en vol ambitie. 'Verlies niet wat je in je kernen hebt',
tipt Gouderak. 'Wat onderscheidt ons nog
van andere banken als we wegtrekken?'
Commerciële ambities heeft de bank te over.
De grootste groeipotentie zit in het finan
cieren van de binnenvaartschippers. Omdat
de toenemende regelgeving steeds meer
begint te knellen, staat de toekomst van de
bank prominent op de agenda.