Onze leest Rondetafelgesprek over thema 'Dichtbij Redactioneel algemene vergadering 2006 De ambitie van Voldoende advieskantoren, goede openingstijden, een slimmere multimediale invulling zijn belangrijke ingrediënten van het dichtbij-beleid. Maar dichtbij-zijn, wat brengen we er eigenlijk van terecht? Vooral dicht bij de behoeften van klanten blijven, daar gaat het om. Ook een ledenraad is een winstpunt. Dat je zaken doet op het dorpsplein, hebben we in de grote stad wat uit het oog verloren. Dat leert een rondetafelgesprek met collegeleden en een vertegen woordiger van Rabobank Nederland. B B 15e jaargang 2006104 Dit nummer staat bol van 'dichtbij'. Deze unieke merkwaarde dankt de Rabobank volgens mij aan het feit dat we een bank van de mensen zijn. Niet zo'n naamloze, beursgenoteerde bank op zoek naar aandeelhouderswaarde. Maar een bank geworteld in de samenleving, dicht bij de mensen. Met oog op hun financi ële belangenbehartiging. De Raiffeisen- en Boerenleenbanken werden - soms met een duwtje van buitenaf- opgericht en gedragen door mensen uit de plaatselijke gemeenschappen. Het waren eenvoudige spaar- en kredietinstellingen die bijna onlosmakelijk met het gemeen schapsleven zouden vergroeien. Op de algemene vergadering van Rabobank Nederland op 16 juni werd warm afscheid genomen van Rik van Slingelandt. Het paste prima bij het motto van de bijeenkomst: 'Dichtbij'. Bert Heemskerk ging er expliciet op in en kardinaal Simonis wees erop dat kerk en bank in 'dichtbij' verbonden zijn: 'Wij zijn geen vreemden voor elkaar. Wij hebben vanuit het verleden een gedeelde verantwoordelijkheid. De lokale vestiging van de Rabobank en de plaatselijke parochiekerk vormen vanouds belangrijke pleisterplaatsen voor het gemeenschapsleven.' Dichtbij, dat waren ze direct. Het waren immers coöperatieve verenigingen. De leden hadden er vanaf het begin samen wat over te zeggen. Met een algemene ledenvergadering, een geko zen bestuur en raad van toezicht. Met vertegenwoordigers uit de gemeenschap. Bekende, gewaardeerde en gerespecteerde men sen. Ons kent ons. De winst verdween niet in de zakken van deze of gene, maar moest worden opgepot. 'De Rabobank heeft een totaal ander doel met winsmaken', zei Bert Heemskerk nog eens treffend op de algemene vergadering 2006 van Rabobank Nederland. Mijn overtuiging is dat zolang de Rabobank wordt gedragen door de mensen, de bank altijd dichtbij zal zijn. Ook al vergroot de schaal, en komt veraf dichterbij, zoals dat overal het geval is. Als Rabobanken fuseren, is het zaak om die band met de gemeenschappen in stand te houden. Daarom zijn ledenraden zo cruciaal. Niet als window-dressing, maar als zinvolle institu ten. De ledenraden vormen eigentijdse bruggenhoofden met de gemeenschappen die samen een nieuwe, grotere en krachtiger Rabobank dragen. 'En als we al gedwongen zijn weg te gaan, moeten we zorgen dat we terugkomen, dat we toch dichtbij blijven. Slimmer en efficiënter', aldus Heemskerk. Dat schoot me door het hoofd toen ik onlangs in de Volkskrant onder de kop 'Echtenerbrug' een mooi stukje las. 'Er hangt over Echtenerbrug en ook over Delfstrahuizen - allebei trouwens verre van pittoresk, bepaald niet ansichtkaart-waardig - een rust die je bijna bedrieglijk zou kunnen noemen. Een oude dame staat met de handen in de zij voor haar huis te praten met een jonge moeder achter een kinderwagen. Aan de overkant poetst een vrouw de geldautomaat van de Rabobankaan haar voeten staat een witte emmer sop.' Hoe ging dat liedje ook alweer, o ja: 'Thuis heb ik nog een ansichtkaart.De Rabobank stond en staat erop, als we 'dicht bij' onze leest blijven. 'Wij zijn de dichtbijbank gebleven die we altijd waren.' De kleinste bank van Nederland is springlevend en vol ambitie. 'Verlies niet wat je in je kernen hebt', tipt Gouderak. 'Wat onderscheidt ons nog van andere banken als we wegtrekken?' Commerciële ambities heeft de bank te over. De grootste groeipotentie zit in het finan cieren van de binnenvaartschippers. Omdat de toenemende regelgeving steeds meer begint te knellen, staat de toekomst van de bank prominent op de agenda.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 3