een, dat kan niet meer' 1 Terugblik Dr. Stefan de B 21 Wat vroeger ver weg was, is nu dichtbij. En wat vroeger dichtbij was, is nu soms onvoorstelbaar. Bij de eerste boerenleenbanken was het gebruikelijk dat de leden hun 'bankzaken' bij de kassier aan huis kwamen doen. Zittingen wer den soms gehouden waar dat het beste uitkwam. 15e jaargang 2006 04 B B Ook fysiek dichtbij ondernemers Ondernemers verbinden hun maatschap pelijke ambities graag aan informele informatie-uitwisseling over alle facetten van het ondernemerschap. Ze zoeken elkaar graag op, om over successen te spreken, maar ook over onzekerheden en angsten. Vooral kleine entrepreneurs staan er vaak alleen voor. Ze zoeken mogelijkheden om hun besognes te delen met 'lotgenoten'. Het directoraat MKB van Rabobank Nederland werkt onder andere aan het versterken van onderne mersnetwerken. Hierdoor kunnen leden van aangesloten banken elkaar op een informele wijze van advies voorzien en daarmee de positie van individuele bedrijven versterken. Goed voor die bedrijven, maar natuurlijk ook voor de aangesloten bank waar deze onderne mers lid of klant zijn. In opleidingen wordt steeds vaker aandacht besteed aan de 'achterkant' van het ondernemen. Hierdoor ontstaat beter begrip voor vragen van ondernemers en kan de dienstverlening beter toegespitst worden op hun behoeften. Sommige aangesloten banken bedienen hun MKB-klanten in aparte adviescentra, waardoor de dienst verlening ook fysiek dichtbij herkenbaar wordt. Fotografie Bedrijfshistorie, Esther Pennarts Organisatie 5 functie Hoofd afdeling Bedrijfshistorie e-mail I s.boer@rn.rabobank.nl Performance management Om de coöperatie beter tot leven te bren gen bij medewerkers, zal het coöperatief dividend worden opgenomen in het performance management. Dat betekent dat iedere medewerker een doelstelling op dat gebied kan formuleren. Daar naast bestaat het idee om te komen met trainingen voor medewerkers en managers om hun coöperatieve compe tenties te ontwikkelen. Zodoende zullen zij beter in staat zijn om het onderschei dende coöperatieve karakter van de Rabobank in de markt uit te dragen. Op deze manier en door de merkwaar den consequent in de commerciële formules te verwerken, zal het blauw en oranje sterker met elkaar worden verbonden. Hierdoor zal de Rabobank zich nog beter onderscheiden in de markt. Collegeleden kunnen een belang rijke rol spelen door te entameren dat de link tussen coöperatie en commercie een heldere uitwerking krijgt. H SluAhtf* Wile heeft nooit de beelden gezien van beleefd uitgetrokken klompen voor de deur van 'de boerenleenbank'? In de eerste decennia van hun bestaan hadden de boerenleenbanken nauwelijks eigen kantoren. De kassier stelde meestal kantoor ruimte in zijn huis - dikwijls een boerderij - beschik baar. De benodigde ruimte werd vaak gevonden in de huiskamer. Daar stond dan een brandkast en soms een archiefkast. Als kantoor aan huis niet lukte, dan was er altijd nog de mogelijkheid zitting te houden in een openbaar gebouw. Bijvoorbeeld in het gemeen tehuis. Als de burgemeester tenminste voorstan der was van een boerenleenbank. De kassier hield daar dan zitting, maar deed wel de administratie meestal thuis. Zittingen vonden in vele gevallen pas 's avonds plaats, na zonsondergang. Soms vonden de leden dat ook niet onprettig, want dan kon niemand zien dat ze naar 'de bank' gingen. Kassiers hielden vaste zittingen van een of twee keer per week, van een of anderhalf uur. Soms waren er hele maal geen vaste zittingstijden. Klanten konden dan altijd wel bij de kassier terecht. Men kon hem zelfs om 4 uur uit zijn bed halen, als men geld wilde meenemen naar de markt. Zeker tot in de jaren vijftig kwam het nog voor dat zitting werd gehouden in de nabijheid van de markt. Een bijzondere plek daarvoor was het café. Niet alle klanten stelden dat op prijs. Dat ondervond de boerenleenbank in St. Philipsland in 1957 tijdens een spaaractie. Een van de leden schreef: 'Het is een pracht aanbod, maar het is jammer, dat de bank in een café is gevestigd, daar eigenlijk meer wordt opgedronken in de tijd dat men moet wachten, dan dat er aan rente wordt ontvangen.'Voor het interne blad de'Raiffeisen- Bode'was het intussen wel duidelijk.'Neen, kan niet meer'was de conclusie. Rabobanken hielden vanouds zittingen nabij markten, zoals in de Veemarkt in Utrecht, rond 1980.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 21