Commercie :oöperat e verbinden in de formules Analyse Na verkoop van zijn bedrijf bracht een vermogende ondernemer een deel van zijn geld onder in een pensioen-BV met de aansprekende naam 'Kees Gaat Golfen BV'. 'Na een halfjaar dagelijks op de golfbaan te hebben gestaan, was ik er helemaal ziek van', zegt hij in Quote. 'Wat een armoe om verder niets te doen. Mijn handicap was laag, maar dat was een schrale troost. Eigenlijk zoek ik iets duurzaams, iets met betekenis, maatschappelijk relevant ook.' klantwaarde/markt Fotografie Esther Pennarts B&B 15e jaargang 2006 04 Dit artikel is een co-productie van vier medewerkers uit verschillende disciplines bij Rabobank Nederland. Tezamen geven zij aan dat een belangrijke coöperatieve merkwaarde als dichtbij' beter moet worden geïntegreerd in de business. Van links naar rechts: Frans Kloosterman, Coöperatie Bestuur, e-mail F.P.C.Kloosterman@rn.rabobank.nl Dick Scherjon, innovatiemanager MKB, e-mail D.P.Scherjon@rn.rabobank.nl Astrid van Kessel, ledenvoordeelprogramma Particulieren, e-mail A.Kessel@rn.rabobank.nl Roland de Vries, manager Formulemanagement Private Banking, e-mail R.Vries02@rn.rabobank.nl Klanten hebben behoefte aan zingeving. Daarbij koppelen ze hun financiële ambities steeds meer aan maatschappelijke betekenis. Dichtbij, in de eigen lokale omgeving. Ze kiezen weloverwogen voor specifieke producten en diensten, zijn daarbij op zoek naar maatschappelijk be wuste bedrijven en instellingen. Dat blijkt ook uit klantonderzoek. Er is sprake van een trend. Bij zowel particuliere klanten, klanten van Private Banking als bedrijven- klanten. Dat de coöperatieve Rabobank al sinds jaar en dag werk maakt van maat schappelijke ambities en behoeftes blijkt bij de meeste (potentiële) klanten echter niet goed bekend. Dichtbij, betrokken en toonaangevend Deze onwetendheid is mede het gevolg van het feit dat de coöperatie bij de com merciële medewerkers van de bank door gaans totaal niet leeft. 'Coöperatie' wordt nog vaak als 'soft' ervaren en dikwijls alleen belegd bij het bestuur van de bank en een communicatie- of coöperatiemede werker. Terwijl banken die hun coöpera tieve achtergrond meer als een lust dan een last zien daarmee juist commerciële successen realiseren. Onderscheid in de markt is dan ook niet zozeer het gevolg van goede accountmanagers, marktcon- formiteit en het aantal vestigingen, maar veel meer van de merkwaarden 'dichtbij, betrokken en toonaangevend'. Die zijn niet of nauwelijks te kopiëren. Het is zaak om commercie en coöperatie - het 'blauw' en 'oranje' - veel explicieter te verbinden en daarmee in te spelen op de behoeftes van klanten. Daarom worden de coöpera tieve elementen nu onderdeel van de com merciële formules van Private Banking, Cliënten Advies en MKB. Via in- en exter ne communicatie op lokaal en centraal niveau moet de klant duidelijk worden wat de Rabobank betekent op het gebied van maatschappelijk ondernemen. 'Proef de Rabobank' Door de themacampagne 'Proef de Rabo bank' - die loopt van juni tot september - ervaren Private Banking klanten dat de Rabobank zich onderscheidt door haar maatschappelijke ambities. Door via het Raboweb voorbeelden van lokale maat schappelijke activiteiten te ontsluiten, kunnen banken van elkaar leren en elkaar inspireren met ideeën. Als onderdeel van het coöperatief dividend zal Private Banking een bemiddelingsfunctie op zich nemen. Daarbij kunnen aangesloten ban ken ondernemers, verenigingen, stichtingen en instellingen in contact brengen met Private Banking klanten die deze partijen willen ondersteunen met kennis, kunde, middelen of netwerken. De aangesloten banken krijgen via het Raboweb informa tie hoe zij invulling kunnen geven aan die bemiddelingsfunctie. Ook zal de Rabo bank klanten gaan ondersteunen die een (deel van) hun vermogen aan goede doelen willen besteden door hen te helpen met het opzetten van stichtingen, fondsen op naam of de keuzes voor goede doelen. Dichtbij-voordeel Het directoraat Particulieren van Rabo bank Nederland werkt momenteel aan het ledenvoordeelprogramma dat dit na jaar wordt geïntroduceerd. Door concreet te maken hoe uniek de Rabobank is en welke voordelen leden mogen verwach ten, wil dit programma leden het gevoel geven dat ze bij de Rabobank een streepje voor hebben. Niet alleen in de vorm van kortingen op bancaire en niet-bancaire producten, maar vooral ook in de vorm van 'dichtbij-voordeel' voor de omgeving. Vaak slaat die lokale maatschappelijke betrokkenheid neer in de vorm van het coöperatief dividend. Een ander 'voordeel' is natuurlijk dat het lid kan meedenken en beslissen met de bank. Eén van de belangrijkste communicatiedragers van het ledenvoordeelprogramma is het nieuwe ledenmagazine dat een sterke lokale inhoud en uitstraling kan krijgen. Dit medium is bij uitstek geschikt om de lokale betrokkenheid in alle facetten te laten zien: via interviews, praktijkvoor beelden, stellingnames en lokale aan biedingen. Het programma geeft invulling aan de merkwaarde 'betrokken' en zeker ook aan de merkwaarde 'dichtbij'.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 20