21 15e jaargang 2006 03 marktaandeel bestaat voor een groot deel uit het midden- en kleinbedrijf, dat wordt bediend door de BGZ Bank. 'Om nog harder te groeien, kijken we ook naar andere mogelijkheden in de markt', aldus De Roo. 'In Polen bestaan bijvoorbeeld nog zo'n 600 coöperatieve banken die zijn aangesloten bij drie verschillende koepelorganisaties. Momenteel voeren we daar gesprekken mee over allerlei vormen van samenwerking, in eerste instantie om producten van de BGZ Bank te verkopen. Zo kunnen ze een extra distributiekanaal gaan vormen. Op die manier zouden we naar een marktaandeel van 10% kunnen doorgroeien.' Rabobank International is ook actief op de Poolse markt met 'Rabobank Polska', een van haar landenbanken. Die bank richt zich op de top-200 klanten in Polen, in het bijzonder op bedrijven in de food agri. 'Oorspronkelijk richtte Rabobank International zich in het buitenland voor al op de wholesale markt, op grote (multi)nationale bedrijven', vertelt De Roo. 'Halverwege de jaren negentig kwa men ook retailactiviteiten in beeld. We kochten sindsdien banken in Australië, Ierland, de VS en Polen. Onderdeel van diezelfde ontwikkeling is de vestiging van Dutch Desks, inmiddels op acht plaatsen in de wereld, om de Nederlandse Rabo- bankklanten, die in het buitenland actief zijn of willen worden, een aanspreekpunt te geven.' Een nieuwe ontwikkeling is de 'jumelage'. Normaal gesproken een term die wordt gebruikt voor vriendschapsbanden tussen gemeentes in verschillende landen. Nu wordt deze naam ook toegepast op samenwerkingsverbanden tussen aange sloten banken en banken in het buiten land. 'De gedachte is de kantoren van de BGZ Bank in verbinding te brengen met aangesloten banken zodat er kruisbestui ving kan plaatsvinden', legt De Roo uit. 'Op die manier kunnen Rabobanken hel pen met de ontwikkeling van hun Poolse collegabanken. Het is de bedoeling dat ze met elkaar in contact komen, bijvoor beeld als er problemen zijn of begeleiding nodig is.' De Poolse expansie is volgens hem voor de Rabobank een grote uitda ging. 'Een heleboel van de ontwikkelingen die je in Polen tegenkomt, hebben we ook in Nederland doorgemaakt. Het is zeer herkenbaar. Daarom krijg je het gevoel dat de Rabobank echt iets kan bijdragen aan de ontwikkeling, de emancipatie van mensen. Op een bepaalde manier voelt het heel erg vertrouwd.' Op 12 mei sprak de beleidsadviescommissie Coöperatie over de eerste ervaringen met de twee bestuursmodellen bij de aangesloten banken; een soort tussenstand op weg naar de in 2008 uit te voeren evaluatie van de bestuursmodellen. Het ging vooral om het collegiale en collectief verant woordelijke bestuur in het directiemodel en de samenstelling van en omgang met de ledenraad in beide modellen. Het collegiaal bestuur blijkt bij veel banken nog niet zo gemakkelijk vorm te geven. In het Nederlandse bedrijfsleven is deze bestuursvorm zeer gangbaar, zo ook bij Rabobank Nederland. Het stimuleert col legialiteit en collectieve verantwoordelijkheid, waarin de voorzitter op basis van zijn natuurlijk gezag op besluitvorming aanstuurt en alleen indien strikt nodig knopen doorhakt. De ledenraad vormt in beide modellen de verbin ding tussen achterban en bank. In het directiemo del moet de ledenraad zijn statutaire taken en bevoegdheden uitoefenen. Een zorgvuldig proces bij de instelling bevordert een goede en zuivere positionering. De raad mag niet op de stoel van het bestuur of de raad van commissarissen gaan zitten. De komende tijd zal veel aandacht nodig zijn om, naarmate er in de beide bestuursmodellen meer ledenraden komen, het goede functioneren ervan te stimuleren. Daarnaast kwam het ledenvoordeelprogramma aan de orde. Oogmerk is zoveel mogelijk klanten die de Rabobank als huisbankier hebben, lid te maken. Groei tot 2,5 miljoen leden is dan mogelijk. Veel aandacht ging uit naar het nieuwe ledenmagazine, de opvolger van 'U'. Het wordt een blad dat iedere bank op basis van een centraal voorbereid format geheel of gedeeltelijk lokaal kan invullen en vorm geven. Ook de productie kan centraal of lokaal gebeuren. Het magazine kan desgewenst lokaal ook breder worden ingezet. De BAC adviseerde de fre quentie te verhogen van 4x per jaar met 48 pagina's naar bijvoorbeeld 6x met 32 pagina's. In oktober staat de eerste uitgave gepland. Voorbeelden maatschappelijke activiteiten Op www.rabobankgroep.nl staan ruim 30 nieuwe voorbeelden van maatschappelijke activiteiten en initiatieven waarbij de Rabobank is betrokken. Er zijn zes thema's: zorg en welzijn, onderwijs en loopbaanontwikkeling, financiële scholing, wijk en buurt, milieu en plattelandsontwikkeling.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 21