De activiteiten van de Rabobank in Polen Dutch Polish Trade Award Uitgelicht De Poolse ambassadeur in Nederland reikte op woensdag 17 mei de Dutch Polish Trade Award 2006 uit aan het bedrijf Goossens Flevo- plant. Deze jaarlijkse prijs is bestemd voor een Nederlandse onder neming die zich op zakelijk gebied heeft onderscheiden in Polen. Dit jaar is de Rabobank hoofdsponsor, gastheer en medeorganisator van de uitreiking. Aanleiding om de Poolse activiteiten van de Rabo bank eens te belichten. Eind 2004 kocht de Rabobank 35% in de Poolse BGZ Bank, een bank met zestien regionale hoofdkantoren. De intentie is uiteindelijk een meerderheid te verwerven. In Polen moet de bancaire dienstverlening nog echt tot ontwikkeling komen. Er zijn ongeveer 33 miljoen Polen van vijftien jaar en ouder, 15 miljoen van hen hebben geen enkele relatie met een bank. Ter vergelijking: de omvang van de bancaire activiteiten ten opzichte van het bruto nationaal product ligt in West- Europa tussen de 200 en 300%. In een land als Polen ligt dat rond de 50 a 60%. 'Het is een markt met een gigantische potentie', zegt Harry de Roo, lid van de managing board van Rabobank Interna tional. De afgelopen jaren beheerde hij de portefeuille International Retail Europe en was hij verantwoordelijk voor de acquisitie en ontwikkeling van retailban- ken in Europa. Vanaf 1 juli wordt De Roo chief financial &C risk officer (CFRO) en krijgt hij de verantwoordelijkheid voor alle aspecten van risico en financiën. Niet zo vreemd dus dat veel buitenlandse investeerders zich aangetrokken voelen tot Polen. 'Het is belangrijk om je in die markt te kunnen onderscheiden', aldus De Roo. 'In ons geval betekent dat betrokken, dichtbij de klant opereren en de besluitvormingsniveaus laag in de organisatie neerleggen. Zaken waar de Rabobank sterk in is. Daarbij moet je je wel realiseren dat je in een andere omge ving werkt. Je moet niet de motor van een Audi A8 in een Lada zetten. Bepaalde zaken kun je nu eenmaal moeilijk beïn vloeden, zoals politieke en juridische obstakels. Op andere zaken heb je in meer of mindere mate wél grip. Het is een uitdaging om de organisatie binnen die grenzen zo optimaal mogelijk in te rich ten en het ontwikkeltempo zo hoog mogelijk te houden.' De meeste Poolse boeren houden hele maal geen financiële administratie bij. Dat maakt het lastig om een basis te vin den om een financiering te verstrekken. Dat was overigens in het verleden in Nederland niet anders. 'De kunst is dus te kijken welke ontwikkelingen we in Nederland hebben doorgemaakt en die naar de Poolse situatie te vertalen', aldus De Roo. Hij wijst ook op de geringe ver koopgerichtheid van de bankorganisatie. De medewerkers zaten op de klant te wachten. 'We hebben daarom een pro actieve klantbenadering geïntroduceerd. Simpelweg de telefoon pakken en probe ren een afspraak te krijgen. In Nederland doe je het erg goed als je bij één op de vijf klanten een afspraak kunt maken. In Polen heb je die al snel bij één op de twee. Ook het percentage producten dat je uiteindelijk verkoopt, ligt veel hoger.' De Rabobank streeft in Polen naar een groei van het huidige marktaandeel van 3 a 3,5% rot ongeveer 5% in 2008. Dat Organisatie Fotografie Hollandse Hoogte B&B 15e jaargang 2006 03 Harry de Roo De Dutch Polish Trade Award is een initiatief van het Nederlands-Pools Centrum voor Han delsbevordering in Den Haag en de Neder lands-Poolse Kamer van Koophandel in War schau. Zij willen hiermee de activiteiten onder de aandacht brengen van Nederlandse bedrij ven die zich hebben onderscheiden in Polen. Dit jaar ging de prijs naar Goossens Flevo- plant, een bedrijf dat aardbeiplanten expor teert naar Polen en andere landen. In het Auditorium van de Rabobank in Utrecht reikte de Poolse ambassadeur in Nederland de prijs uit. Aansluitend was er een informatiemarkt waar een aantal Poolse bedrijven zich pre senteerde. De bezoekers konden hier contac ten leggen en kennis nemen van de zakelijke mogelijkheden in Polen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 20