Enkele andere deelnemingen van Rabo Participaties Altijd het belang van het bedrijf voor ogen B B 15e jaargang 2006 03 Fotografie Esther Pennarts Strategische overname van het Zweedse PlymoVent, gespecialiseerd in industriële afzuig- en filtratietechnologie voor lasrook, olienevels, stof en uitlaatgassen, samen met het manage ment van Euromate via haar deelneming in Clean Air Group. MetaPlanning Beheer Groep die landelijk diensten verleent op het gebied van arbozorg, ver- zuimpreventie, gezondheidsmanagement en reïntegratieoplossingen. Talpa Media, multimediabedrijf. IHC Holland Merwede, samen met management en medewerkers plus Parkland. Interduct Holding, actief in ontwerp, engineering, installatie en onderhoud van mechanische ventilatiesystemen voor woningbouw, utiliteit, zorg, renovatie en parkeergarages. gen: via businessplan, gerealiseerd resul taat, budgetten, maandcijfers, et cetera. Gesprekken met onze mede-aandeelhou der en contacten met de raad van com missarissen gaan ook over strategie, de bijbehorende investeringen en bijvoor beeld de beheersing van het werkkapi taal. Want Rabo Participaties is ook ondernemer. Bij tegenvallers doen we alles om het bedrijf te helpen. Zonder op de bestuurderstoel te gaan zitten.' De nieuwe aandeelhouder kent zijn plek, maar Rabobank Venlo blijft op het vin kentouw zitten en denkt aan een com mercieel vervolg. Hak voorziet bijvoor beeld al verdere werkkapitaal- en uitbrei dingsfinancieringen. Volgens Verbeek is het geen toeval dat het contact met Champi'mer uitmondde in deze deal. 'Rabobank Venlo is precies op het juiste moment met de ondernemer gaan praten. Fortis kwam te laat. Maar draai het eens om: er gaat onder je eigen relaties een groot account weg zonder dat je het zag aankomen. Terwijl elk bedrijf eens per vijf jaar zo'n overstapmoment kent. Dus: signaleer het juiste moment! Daarom is het belangrijk regelmatig met je klanten te praten over aandeelhouders zaken als expansie, opvolging en buy out. Je bent geneigd vooral naar prospects te kijken, maar je bestaande portefeuille telt minstens zo zwaar.' Hak: 'Fortis heeft hier buikpijn van, dat is duidelijk. Ze zijn ook een aantal keren in de rebound gegaan. Zonder resultaat.' Hij onder schrijft dat het nodig is op acquisitie gericht te zijn, maar dat het minstens zo nuttig is - bijvoorbeeld jaarlijks - met bestaande klanten een 'strategiegesprek' te hebben. '40% van de bedrijven hebben een relatie met de Rabobank. Daar moe ten de aangesloten banken bovenop zitten. Ondernemers stellen dat ook bijzonder op prijs: hun wereld bestaat uit verkopen en groeien. Je versterkt de relatie en kunt ze fenomenaal veel bieden!' Dol op ruwe diamanten Als banken met klanten of prospects pra ten, haakt Rabo Participaties graag aan. Verbeek: 'Wij zien veel bedrijven, kennen de markten en mensen goed en kunnen op strategisch niveau meepraten. En we zijn dol op de ruwe diamanten die elke markt heeft.' Hij nodigt aangesloten banken uit om met drie prospects en de twee grootste bestaande relaties te komen en die vervol gens samen te bezoeken. 'Er zijn altijd wel drie gevels in de buurt waar je graag eens achter kijkt. En het werkt. Wij springen in de auto en in no time weet je of er busi ness in zit. Onze ervaring leert dat we bijna 80% van de bedrijven wat kunnen bieden.' Volgens Fiak is er ook geen man overboord als er niets uitkomt. 'Je bent pro-actief bezig, laat zien dat je mensen en instrumenten hebt. En je wordt niet snel verrast door een accountant die je relatie plotseling meeneemt. Het is ook niet erg eerst 'tweede bank' te worden. Je moet ergens beginnen en kunt altijd wel wat extra's doen als je eenmaal binnen De drie directeur-aandeelhouders van Cham pi'mer verkeren in opmerkelijk gespreide leef tijdsfasen (38,48 en 58 jaar). Het trio is dik tevreden met de transactie. Verbeek: 'De Rabo bank is voor hun bedrijf een natuurlijke part ner.' Met de opbrengst van de aandelen finan ciert Champi'mer de groeistrategie in Europa, Verre Oosten en Verenigde Staten. Er is al een joint venture in Indonesië. Het management van Champi'mer blijft in handen van de drie koppige directie. In overleg met Rabo Participa ties wordt een raad van commissarissen gefor meerd om het bedrijf verder te professionali seren. Rabo Participaties denkt Champi'mer 4 tot 7 jaar in portefeuille te houden. Verbeek: 'In overleg en altijd met het belang van het bedrijf voor ogen. Samen bepalen we de agenda voor de komende jaren, waarbij voor ons vooral het rendement op het exit-moment telt. Maar we stappen niet zomaar uit. We houden rekening met wat het management wil en de levensfase van de onderneming.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 17