'Ut' De concurrent heeft hier buikpijn van' Dubbelinterview Klassiek voorbeeld van participerend bankieren Voor wie het nog niet weet: diepgevroren champignons gaan na Europa ook het Verre Oosten en Amerika veroveren. Het bedrijf Champi'mer - relatie van Rabobank Venlo - en Rabo Participaties sloten een deal waarbij iedereen gaat oogsten. Ambitie is het kern woord. Een gesprek over verkopen en groeien met twee direct betrokkenen. 'Op het juiste moment kansen signaleren. Daar gaat het om bij participaties.' De klant: marktleider met potentie Klantwaarde/markt B&B 15ejaargang 2006 03 Alle dienstenassen doorakkeren Champi'mer was geporteerd van het wereldwijd acteren van de Rabobank als F&A-bank en het (inter)nationale net werk van de Groep. 'Het bedrijf waar deert onze kennis, ook van de ketens, onze korte lijnen en de kwaliteiten van Rabobank International als zakenpartner van grote foodbedrijven in deze wereld', zegt Hak. Het gaat er volgens Verbeek om die pré's optimaal te benutten. Hori zontaal via cross-selling, verticaal door geografische selectie. 'We akkeren alle dienstenassen door. Van Interpolis tot Rabo Vastgoed. Onze vestigingen in Ame rika en het Verre Oosten leveren de rele vante marktinformatie en volgen de ont wikkelingen via dealflow-monitoring.' Op het vinkentouw 'Voor ons is het een sterk signaal wanneer een bedrijf wil expanderen', aldus Ver beek. 'Dat zegt veel over de oriëntatie van het management.' Hak en Verbeek zijn het eens dat Champi'mer overstapte van wege de toekomstpropositie die de Rabo bank biedt. 'Dit kan ook niemand anders dan wij.' Hak wijst op de cruciale rol van Rabo Participaties. 'Die ontwikkelt zich gaandeweg het traject van adviseur naar aandeelhouder. Dat betekent omschake len, ook voor ons als de betrokken aange sloten bank.' Verbeek: 'Als aandeelhouder blijven we de operatie nauwlettend vol- DickHakMBA functie directeurbestuurder Rabobank Venlo e.o. e mail I d.c.hak@venlo.rabobank.nl Joost Verbeek functie I directeur Rabo Participaties e mail joost.verbeek@rabobank.com De aanhouder wint. Hak aasde al lan ger op Champi'mer, van oudsher een Fortisrelatie. Op de golfbaan, vorige zomer, ging het balletje met een van de aandeelhouders rollen. Het bedrijf dacht aan herverdeling van aandelen en expan sie. 'We zijn aan tafel gaan zitten met Rabo Participaties er direct bij. Door net een stapje extra te zetten, konden we een mooie, uitzonderlijk snelle deal maken. Tussen eerste gesprek en closingdinner zat geen halfjaar.' Het werd een expansiefi nanciering, inclusief eigen vermogen ver sterking, gebaseerd op een aandelenover- name. 'Door een participatie wordt de relatie met een bedrijf direct anders', aldus Verbeek. 'Je praat mee over strate gie, je wordt mede-eigenaar.' Champi'mer verwerkt jaarlijks 24.000 ton cham pignons voor de (inter)nationale voedingsindus trie, supermarktketens en cateringconcerns. Het bedrijf koopt zijn champignons bij Nederlandse telers die exclusief voor Champi'mer produ ceren. De verse paddestoelen worden direct na de oogst gesorteerd, gewassen, gesneden, geblancheerd, diepgevroren en verpakt. Cham pi'mer heeft een voorsprong op de concur renten omdat het bedrijf een onderscheidend, hoogwaardig product on demand in elke hoe veelheid kan leveren met een aantrekkelijke prijskwaliteitverhouding. Voedselveiligheid en expertise zijn doorslaggevend. De vraag naar diepgevroren champignons steeg de afgelopen tien jaar sterk. Op de totale champignonmarkt is het marktaandeel nog bescheiden, maar de verwachting is dat dit snel stijgt. In Europa is Champi'mer marktleider met een marktaandeel van circa 30%Er werken vijftig mensen bij het Noord-Limburgse bedrijf dat binnenkort een nieuwe fabriek laat bouwen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 16