WH mm Berichten 15e jaargang 2006 03 B B verlengingen. Als verenigingsbestuur moet je je leden natuurlijk wel op de mogelijk heid attenderen', zegt De Bruijn. 'Maar het moet niet ontaarden in 'tientjes' ronse len.' Wel liggen de donatielijsten tijdens de bijeenkomsten van de KBO op de bestuurs tafel. Ook Peters is beducht voor het 'col- portagegevaar'. 'Er zijn verenigingen die actief Rabobankleden hebben geworven met het verzoek om aan hen te doneren. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij - gekopieerde - aanvraagformulieren voor het lidmaatschap zijn rondgebracht. Maar dat is gelukkig niet uit de hand gelopen. Zo willen we natuurlijk niet aan nieuwe leden komen.' 'Het systeem zorgt voor een mooie wissel werking tussen bank en klant', meent Ory. 'Jij doet wat voor de bank en de bank doet wat voor jou. Het stimuleert leden om de bank in eigen kring te promoten en ze zien direct effect doordat het sponsor bedrag hoger wordt. In mijn omgeving merk ik duidelijk dat de verbondenheid met de plaatselijke bank groter wordt.' De Bruijn is het met hem eens. 'Het lidmaat schap krijgt een extra toegevoegde waar de. Als lid heb je nu direct invloed op wat er met het beschikbare dividend gebeurd. Dat geeft een goed gevoel.' De manier waarop bwentibold met het coöperatief dividend omgaat, bewijst voor Ory eens te meer dat de bank met beide benen in de lokale samenleving staat. 'Toch moet de Rabobank oppassen om de leden niet van haar te vervreemden', waarschuwt hij. 'Er is de laatste jaren veel veranderd. De contactmomenten tussen klant en bank nemen af. Klanten van een stadsbank maken daar waarschijnlijk minder een probleem van dan mensen van hier. De Limburger is erg van het per soonlijk contact. Ik hoor de laatste tijd steeds vaker klagen over de toenemende afstandelijkheid van de Rabobank.' Zelf heeft hij daar, als Amsterdammer van oor sprong, overigens geen last van. 'Ik zeg altijd: ik kom er nooit, maar mijn betrok kenheid wordt er niet minder om. Als inwoner, maar bovenal als lid, ben ik erg blij met het feit dat mijn bank op deze manier de lokale gemeenschap blijft sti muleren.' a Ledenaantal passeert 1,6 miljoen grens Medio mei 2006 schoot het ledenaantal door de 1,6 miljoen grens. Om precies te zijn teide de Rabo- bankorganisatie op dat moment 1.600.587 leden: 98.341 organisaties en 1.502.246 natuurlijke perso nen. Daarbij stonden 269 organisaties en 4.174 natuurlijke personen als aspirantlid genoteerd. Er waren 2.642 lidmaatschapsaanvragen in behande ling. Community banking thema Rabo Kalender 2007 De best verkochte kalender in Nederland, die in zo'n 750.000 huishoudens hangt, heeft in 2007 het thema Community banking. Community banking is een steeds belangrijker issue in de merkstrategie van de Rabobank. De kalender brengt de onderscheidende kracht van de Rabobank per kwartaal in beeld in vier verschil lende communities: grote steden, kleine kernen nationaal en internationaal, sport en maatschappij. Het gebruikte papier is voorzien is van een FSC- keurmerk voor duurzaam bosbeheer. Dit past in het beleid van maatschappelijk verantwoord onderne men. O Dat is de titel van een studie naar HR-trends. Auteurs zijn Hans van der Heijden en Saliha Bochhah, werkzaam bij het direcoraat Personeel van Rabobank Nederland. Het boek is het resultaat van een onderzoek naar zeven toekomsttrends die 'werken' en 'de samenleving' in het algemeen beïn vloeden. In deel 1 staan de zeven trends beschreven: digitaler, grenzelozer, pluriformer, onzekerder, ver antwoordelijken vitaler en ondernemender. De trend 'pluriformer' bestaat onder andere uit culture le diversiteit. Het aantal niet westerse allochtonen stijgt van 1,6 miljoen in 2004 naar 2,4 miljoen in 2020, dat is 14,1% van de beroepsbevolking. In deel 2 worden vragen gesteld over de implicaties van de trends. Het eerste exemplaar werd onlangs door bestuurs voorzitter Bert Heemskerk overhandigd aan zijn col lega bij Eureko, Maarten Dijkshoorn. Alle aangeslo ten banken ontvangen vier exemplaren. Binnenkort ligt het boek ook in de winkel (ISBN 90 13 03634 1 De auteursopbrengsten komen ten goede aan de Stichting Lezen en Schrijven, die het analfabetisme in Nederland bestrijdt.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 15