Technologie vraagt coöperatie Berichten Gastcolumn Kees Groeneveld B8rB 15e jaargang 2006 02 Maatschappij Ledenaanwas functie Federatiemanager FHI e mail kees.groeneveld@fhi.nl Het is een stille revolutie. In de economie maken kleine technologiebedrijven qua kennis niveau en toegevoegde waarde steeds meer de dienst uit. Na de internetdepressie wordt het duidelijk: de grote multinationals lopen vast. Die massale bedrijven beginnen in te zien dat zij zonder gelijkwaardige samenwerking met kleine hightech-ondernemingen nietzulien overleven, niet adequaat kunnen innoveren. FHI, federatie van technologiebranches, bestaat 50 jaar. De 850 bedrijven - jaaromzet van 4,5 miljard euro - die in Nederland deel uit maken van de technologiebranches zijn voor het grootste deel kleine en middelgrote firma's, voor wie 'de beurs geen optie is'. Althans, de aandelenbeurs. FHI is in 1956 opgericht als coöperatieve vereniging naar aanleiding van de eigen beurs: HET Instrument. Nog altijd ont moeten 30.000 hoogopgeleide technologen elkaar hier elke twee jaar. FHI is een belangrijke speler in het nationale innovatiebeleid en neemt veel initiatieven die leiden tot projectmatige aanpak van collectie ve technologische innovatie. Het coöperatieve researchlab Development Laboratories bijvoor beeld. Twaalf FHI-bedrijven voeren daarbinnen een R&D-programma dat de hele groep een internationale voorsprong gaat opleveren. Er zijn veel raakvlakken met de organisatie van Rabobanken. Niet alleen zijn veel van die tech nologiebedrijven klant bij de Rabobank, ze leveren ook bestuurlijke potentie en koesteren de menselijke maat en de autonome - niet beursgedreven - cultuur. Technologie-ondernemers gaan niet voor kort geld. Zij hebben een droom en zijn gepassio neerd door technologische vernieuwing. Ze willen iets wezenlijks verrichten, innoveren, maatschappelijke vooruitgang faciliteren. Nog steeds, en misschien wel meer dan ooit, heerst in deze branche de sfeer van 'mum dad shops': de voldoening, de fun van iets tot stand brengen is van belang. Kleine technologiebedrijven ruilen onderling allerlei kennis openlijk uit. Maar de wederkerig heid staat voorop. Je moet samen innovatief vooruit willen. 'Als ik jou iets geef en het blijkt dat je er mee op de loop gaat, dan ga ik wel verder met jouw buurman die wel begrijpt dat nemen ook geven inhoudt.'Bij een groot bedrijf werkt dat niet: 'Ik zou wel met je willen praten, maar ik mag niet van mijn baas. Niemand mag weten dat wij interesse hebben in jouw techno logie. ..'.Zo kom je nooit vooruit. Dat kleine bedrijfje overnemenDan blijkt het snel een lege doos. Belet een vogel uit te vliegen en hij teert weg. Vrij ondernemerschap doet leven, in sociale verbanden, als bij de Rabobanken. Het zijn simpele waarheden die we in de afgelopen 50 jaar in Nederland hebben geleerd. Komend vanuit een positie van 'dozen schuiven' - het importeren van Amerikaanse of Duitse apparatuur - staan we nu op een draai punt naar ongekende mogelijkheden: vanuit de microsysteem- en nanotechnologie komt een stortvloed van nieuwe procestechnologie aan de oppervlakte. Daar kunnen we hier ten lande ons voordeel mee doen, de mensheid kan er voortuigang mee boeken. Gezondheid, vei ligheid en milieu verder brengen. Ook daar lig gen parallellen met de Rabobank. Technologie is niet iets voor asociale nerds of woekerwin sten makende venture capitalists, maar voor gewone doch gedreven en creatieve mensen, die weten dat ze elkaar nodig hebben. FHI zamelt een jubileumgeschenk in voor het UNESCO IHE-project 'Water for African Cities', het opleiden van Afrikaanse watertechnologen, al was het alleen maar om richting aan te geven. Medio maart 2006 telde de Rabobankorganisatie 1.587.789 leden: 98.065 organisaties en 1.489.724 natuurlijke personen. 256 organisaties en 5.029 natuur lijke personen stonden als aspirantlid genoteerd. Er waren op dat moment 2.165 lidmaatschapsaanvragen in behandeling. O 'Coöperatief Dividend' thema Jaarverslag 2005 Het Jaarverslag 2005 van de Rabobank Groep verschijnt op 21 april. Thema is 'Coöperatief Dividend'. Zo wordt de aandacht gevestigd op het feit dat een substantieel deel van de winst wordt teruggeploegd in de lokale gemeenschappen waarin de Rabobanken zijn gewor teld. In het jaarverslag gaat veel aandacht uit naar het visualiseren van initiatieven van de aangesloten banken op dit gebied. Op deze wijze positioneert de Rabobank zich als 'een bank die het anders doet'. Tegelijkertijd met het financiële jaarverslag verschijnt ook het Maatschappelijk Jaarverslag 2005. Daarin onder meer uitgebreid aandacht voor personeel, duurzaam heid en maatschappelijke positionering. De verslagen zijn in te zien via internet: www.rabobankgroep.nl/jaarverslagen. Geïnteresseerde bestuurders en commissarissen kunnen via hun bank ook de papieren versies opvragen. Coördinatiecommissie RDP Met het Rabobank Development Program zette Rabobank Nederland ruim anderhalf jaar geleden een eerste stap op weg naar een integrale aanpak van haar activiteiten in ontwikkelingslanden. Onder het RDP val len de activiteiten van RIAS (consultancy), Rabo Financial Institutions Development B.V. (participaties in rurale banken) en Rabobank Foundation (microfinancie ringen). Voor het onderling op elkaar afstemmen van en het bevorderen en uitnutten van de synergie tussen de uiteenlopende activiteiten is een 'Coördinatie commis sie RDP' opgericht. Deze commissie adviseert de raad van bestuur over alle activiteiten van de Rabobank Groep in ontwikkelingslanden. Ook over het initiëren en verder ontwikkelen van nieuwe activiteiten door eenhe den binnen de Rabobank Groep, die met het RDP of ontwikkelingslanden te maken hebben, dient de com missie zich vooraf uit te spreken. De commissie bestaat uit Arnold Kuijpers( managing director Rabobank Development), Harry de Roo (member of the managing board Rabobank International), Jan Schinkelshoek (directeur Communicatie) en Bart Jan Krouwel (directeur Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), die tevens voorzitter is van de commissie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 7