Private bank zonder opsmuk Terugblik Dr. Stefan de Boer B&B 15e jaargang 2006 02 strategie te dragen.' Steun vanuit de CKV was er ook voor 'export' van de coöperatie ve formule. 'De aandeelhoudersrol is ook ideologisch, niet alleen financieel', aldus een afgevaardigde. De CKV toonde zich tevreden met de uit gangspunten voor het beloningsbeleid van de raad van bestuur. De vertrouwenscom missie, waarin de remuneratie van de indivi duele leden van de raad van bestuur uitge breid was toegelicht, sprak bij monde van voorzitter Dirk Duijzer over een alleszins verantwoord beloningsbeleid. 'In deze coö peratie is een en ander goed begrepen en gesteund.' De aanpassingen in de AGRB 2003 gaven aanleiding tot een aardige dis cussie. Een afgevaardigde beargumenteerde zo overtuigend dat ook financieringen bin nen de eigen bevoegdheid verruimd zouden moeten worden, dat hij door Piet Moerland werd uitgenodigd om een en ander onder genot van een kopje koffie maar eens verder te bespreken. Diverse afgevaardigden gaven aan nog niet echt gelukkig te zijn met de nieuwe kringin deling, hoewel ze deze ook niet wilden tegenhouden. Moerland stelde dat de inde ling niet 'in beton was gegoten'. De kern vraag die hij opwierp was hoe de 150 ban ken zich qua zeggenschap gerepresenteerd zullen voelen wanneer de CKV uit nog maar 72 afgevaardigden bestaat. Daarbij vormt ook de bestuurdersrol van de commissaris sen uit het directiemodel in de CKV nog een belangrijk punt van aandacht. 'Zijn die vol doende geëquipeerd om goed om te gaan met het twee-petten-probleem?' Hij meldde dat een werkgroep zich op korte termijn in deze punten zal verdiepen. Vanuit de CKV werd het voorstel gedaan om daar dan met de goedkeuring van de nieuwe kringindeling op te wachten. Moerland, die wel van mening was dat er 'geen bloed zou vloeien' door een eventueel uitstel, wist zich echter gesteund door de urgentie bij de meeste ban ken om naar twaalf kringen te gaan. De algemene vergadering 2006 krijgt van de CKV het positief advies om de kringinde ling, die dan per 1 januari 2007 kan ingaan, te herzien. Organisatie Fotografie Esther Pennarts functie Hoofd afdeling Bedrijfshistorie e mail I s.boer@rn.rabobank.nl Ianouds konden klanten bij de boeren leenbanken vooral sparen en lenen, aanvankelijk hoofdzakelijk agrariërs, later ook het MKB en particulieren. Het waren geen banken voor welgestelden. Tekenend is dat zij in het verleden niet zo maar elk bedrag mochten aannemen. De algemene ledenvergadering stelde een limiet en daarna moest de centrale bank in Utrecht of Eindhoven ook nog eens haar zegen geven. Deze gang van zaken hield ver band met de toenmalige onbeperkte aan sprakelijkheid van de leden van een boe renleenbank. 'Stel U voor', zo werd uitge legd in het jubileumboek uit 1938,'dat een millionair een slordig millioentje als spaarduitje in de denkbeeldige boeren leenbank van het denkbeeldige Zandhoek, waar 100 eerlijke maar arme boeren lid van zijn, zou willen beleggen. Dit zou niet zonder gevaar voor den rijkaard zijn, maar dat zou evenmin zonder gevaar zijn voor de leden der boerenleenbanken, die met heel hun hebben en houden bij elkaar vermoedelijk geen millioen bezitten, maar toch voor de terugbetaling van die hele som aansprakelijk zouden zijn.' Een belangrijke stap in de richting van meer vermogende Nederlanders en grote bedrijven werd gezet in 1978. Toen nam de Rabobank een belang van 25 (later 40) procent in Van Lanschots Beleggings- Compagnie, de houdster van de aandelen van de deftige F. van Lanschot Bankiers. De nieuwe activiteiten bleken echter on voldoende synergie op te leveren, zodat de Rabobank haar belang in 1990 weer afstootte. In de jaren negentig begon de term 'priva te banking' ook in Nederland in zwang te raken. In 1994 probeerde Rabobank Nederland een nieuwe stap door dochter Schretlen 8c Co meer het profiel te geven van een private bank. Schretlen hoorde al sinds 1965 bij de organisatie, maar was nog vooral een effectenkantoor. Het was duidelijk dat vermogende cliënten een specifieke en hoogwaardige dienstverle ning vroegen. Steeds meer concurrentban- ken bedienden zich van dit concept en de Rabobank moest nu echt aansluiting zien te vinden. Voor elke zichzelf respecterende grootbank was het een onmisbare schakel in het dienstenpalet om provisie-inkom sten te genereren en toevertrouwde mid delen vast te houden. Het kwam nogal eens voor dat ondernemers die klant waren bij de Rabobank, de verkoop van hun bedrijf en het beheer van hun vermo gen nadien, in handen gaven van een andere bank. Deze argumenten speelden ook een belangrijke rol bij het instellen van een eigen directoraat Private Banking, tien jaar later. Eigenlijk waren de activiteiten gebaseerd op de formule van het segment Financieel Advies. Het doel is niet het kopiëren van de traditionele - upper class - private banks. Rabobank Private Bank ing gaat uit van haar eigen brede kracht en profileert zich als een no-nonsense private bank. Gewoon, zonder opsmuk. De Rabobank wil feitelijk en mentaal marktleider worden in private banking. Grootste hindernis is misschien wel dat velen de Rabobank nog zien als een bank voor agrariërs, Jan Modaal en het MKB. Stevige campagnes op televisie, radio en internet moeten een einde maken aan dat vooroordeel. De geschiedenis leert dat we van ver moeten komen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 21