'Dit trekt me meer dan vergaderen' 'Persoonlijke begeleiding het belangrijkste' 'Je moet eraan geloven B&B 15e jaargang 2006 02 Fotografie Ed Hul, Piet Kuppens, Koos Borg Marianne de Meurichy 'Het was een hele gezellige avond', zegt Marianne de Meu richy (60) over de workshop Automaten Techniek die de V ijf bank Walcheren-Zuid belegde. meer dan vergade ren.' De sportlerares, lid van de bank 'vanwege de extra's', was geen kei in intemetbankieren. 'Maar als je het vaker doet, raak je er beter in thuis. Dat had ik al van iemand gehoord.' De Meurichy vond het uitproberen van allerlei apparaten het leukste. 'Je gaat met elkaar rond en je krijgt uitleg. Je leert bijvoorbeeld zelfstandig intemetbankieren. We wisselen weetjes uit, drinken koffie en hebben leuke gesprekken.' Ze kan nu 'heerlijk thuis' geld overmaken. 'En wil ik iets vragen, dan ga ik gewoon even langs. Want een-op-een hulp en begeleiding vind ik nog steeds erg voornaam.' Voor De Meurichy eindigde de avond eigenlijk te vroeg. 'Ik wilde best nog een tijdje door.' Waar blijft Jochem? 'In feite richten we ons op iedereen die hulp wil om zijn bankzaken zelfstandig te kunnen regelen', aldus Wanrooij. 'Als iemand - om wat voor reden ook - het gebruik van automaten niet onder de knie kan krijgen, helpen we door contant geld te laten thuisbezorgen via Rabo Geldex- press of persoonlijke service te geven met de Rabobank Servicepas.' De meeste aan dacht van de voorlichters gaat uit naar de groep van actieve vijftigplussers. In 2005 bleek ruim 18 procent van de nieuwe actie ve internetbankiers daartoe te behoren. Dankbaar werk volgens Wanrooij. 'Op grote publieksbeurzen krijgen we veel com plimenten. Als mensen eenmaal een euro hebben overgemaakt via intemetbankieren, is de angst weg en beginnen ze het leuk te vinden.' Ook met het pratende Chipknip- oplaadpunt in zorginstellingen - een Rabo- bank-exclusiviteit - is naar haar idee nog veel te winnen. 'Interactie is juist voor veel ouderen belangrijk', aldus Wanrooij die leuke dingen meemaakt. 'Toen ik onlangs voorlichting gaf bij een Chipknip-oplaad- punt in een verzorgingstehuis, vroeg een oudere dame zich af waar Jochem bleef.' Het seniorenbeleid maakt geen onder scheid tussen klanten en leden. Natuurlijk is het volgens Wanrooij wel logisch om met name de leden iets extra's te bieden. Bijvoorbeeld korting op een SeniorWeb- lidmaatschap of op een computercursus. 'Het mooie is wel dat je oudere klanten hiermee makkelijker lid maakt.' Inmiddels is de knoppencursus onder de naam workshop 'Automaten Techniek' ook verder doorontwikkeld. 'Door het onder werp op de ledenvergadering te bespreken kun je de behoefte aan zo'n workshop peilen. Een voorlichtingsbijeenkomst kan ouderen over de streep trekken. Vooral omdat dit soort dingen zich snel rond- praten.' Vaak hoort Wanrooij van senio ren die surfen, kopen en boodschappen doen via internet: 'Het maakt mijn leven een stuk makkelijker.' Rabobank en NS Net als de Rabobank leert ook NS klan ten met automaten omgaan. Beide bedrij ven participeren in de website voor men sen met een handicap: steffie.nl. Daaruit is een spontane samenwerking ontstaan. Tijdens workshops geven bank en ver voerder regelmatig samen voorlichting. 'Dat maakt het voor mensen extra aan trekkelijk', aldus Wanrooij. Ook op beur zen werken NS en Rabobank samen. Het pratende Chipknip-oplaadpunt staat er broederlijk naast een kaartjesautomaat. 'Dan wordt de samenhang veel duidelij ker.' Naar haar stellige overtuiging komt de bank door het seniorenbeleid weer dichterbij de klant. 'Als een klant iets niet wil of kan, zeggen we: we komen naar u toe. Letterlijk. Dat geeft je de kans je ver haal te onderbouwen. Mensen begrijpen het daarna beter, gaan er anders over den ken en willen dan toch ook zelf achter de knoppen zitten.' Louis van Vlaanderen Zelf volgde Louis van Vlaan- deren, bestuursvoorzitter van de Rabobank Walcheren-Zuid, de 'knoppencursus' nog niet. 'Ik ben nog niet zo oud', glim- -mt lacht de 55-jarige Koudeker- ker en kabinetchef van de Zeeuwse CvdK. Senioren zijn een belangrijke doelgroep bij zijn bank, al hecht hij er aan dat de aanwas van jongeren even cruciaal is. Ouderen zijn opgenomen in het actieve ledenbeleid van de bank die naast RaboContactpunten in zorginstellingen ook Service winkels inzet. 'We hebben een heel programma, inclusief een Klankbordgroep voor 55-plussers. Daarnaast regi streren we bijvoorbeeld de belangstelling van ouderen om ze gericht te kunnen mailen.' Zoals voor de workshop 'Automaten Techniek', waar op drie avonden telkens negentig leden naar kwamen. 'Intemetbankieren, gea, chipknipoplader, het is voor ouderen allemaal wat lastig. Persoonlijke begeleiding is dan toch het belangrijkste is onze ervaring.' Hans Looijmans H I 'Ik heb het een tijdje afge houden', zegt Hans Looij mans (65), lid van Rabo bank Gemert-Bakel, over de workshop 'Intemetbankieren 55+' die zijn bank aanbood. 'Is dat Internet wel waterdicht, vroeg ik me af. Maar op een gegeven moment moet je eraan geloven.' De oud-schooldirec teur schreef zich in voor de workshop en zag tot zijn verrassing een oude kennis voor de 'klas' staan. 'Hij deed het prima, zeker vanuit onderwijsperspectief.' Looijmans was al wel bezig met intemetbankieren en hoopte 'een paar kunstjes' te leren. 'Ik zat dikwijls lang te vissen: zoeken, gedoe met cijfers, cursor steeds kwijt, opdrachten niet kunnen verzenden, dat maakte onzeker.' Looijmans vond de workshop 'schitterend', intemetbankieren levert geen problemen meer op. Zijn belastingaangifte is al doorgemaild. Lachend: 'Op de workshop mochten we 1 euro naar onze rekening over maken. Dat had iets meer mogen zijn...'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 11