Voorlichting als wapen op de senioren- markt Honderdduizend knoppencursisten Er gaat een wereld open Reportage De oma van Jochem de Bruin prikkelt in de dichtbij-commercial over het RaboContact onze senioren. Misschien zijn die automaten zo gek nog niet. De belangstelling voor chippen en internetbankieren onder hen neemt toe. Met een speciaal seniorenbeleid speelt de Rabobank al langer in op de interessante groeimarkt van de vijftigplussers. Overal door het land helpen Rabobanken ouderen vertrouwd te raken met computer en automaat. 'Het maakt mijn leven een stuk makkelijker.' I '^e ene h»*! wast anc'ere'' Maatschappij B&B 15e jaargang 2006 02 Honderdduizend ouderen zaten al in een 'knoppenklas' van de Rabobank. Ze leerden er internetbankieren en auto maten gebruiken. Nog eens tienduizenden maakten daar via de Rabobank kennis mee op seniorenbeurzen. 'Ons seniorenbe leid is een uiting van onze maatschappe lijke verantwoordelijkheid', zegt Raquel Wanrooij, projectleider Voorlichting ouderen en mensen met een beperking bij Rabobank Nederland Formule- en Chan- nelmanagement Particulieren. 'We zijn aan onze stand verplicht ouderen goed aangesloten te houden op de snelle tech nologische ontwikkelingen in bankenland. En natuurlijk is het commercieel gezien een snel groeiende en zeer kapitaalkrach tige doelgroep.' Het gevoel dat de Rabo bank over één kam werd geschoren met banken waar ouderenbonden een waslijst van klachten over hadden, was in 2002 een reden temeer om de op ouderen ge richte inspanningen te bundelen tot ge richt beleid. Het fenomeen seniorenvoor- lichter deed z'n intrede. Deze 'pool' vrij willigers telt nu 75 mannen en vrouwen die samen een netwerk met landelijke dekking vormen. Zij zijn, vaak in samen werking met de Rabobankpartner Senior- Web, actief tijdens workshops, voorlich tingsbijeenkomsten en beurzen. Jan Oome puter en printer. Als iemand informatie over zorg verzekeringen wil, kijkt een SBS-er op Internet. 'Dan gaat er een wereld open voor veel mensen. Moet u niet bellen, vragen ze soms. Hebben we net gedaan, zeggen wij dan.' Oome en collega's maken mee dat sommigen zoveel belangstelling krijgen - 'kan ik dat ook leren?' - dat ze op computercursus gaan. Hij is 'hartstikke' blij met 'die mooie combinatie' van bank- professionals en SBS-vrijwilligers. 'Wie we kunnen helpen, helpen we', aldus de man die 'z'n halve leven al' Rabobanklid is. liq binnenschipper en secretaris ^^^^^^^^^■het Service Bun (SBS) in Maasbracht. In het Maasbrachtste kantoor van Rabobank Echt e.o. heeft SBS een servicebalie voor senioren en gehandicapten. De ouderenorgani- satie stelde al vroeg meer vertrouwen in de bank dan in de gemeente. 'De bankmedewerkers helpen met pinnen en chippen, wij informeren over zorg, wonen, belastingen, subsidies en internetbankieren. Zonodig verwijzen we naar elkaar.' De bank zorgde voor com-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 10