'Wie betaalt, bepaalt' De ambitie van. Rabobank 3B Hoek Vertolkers van de ambitie: Na een hectische tijd heeft Rabobank 3B Hoek de zaakjes weer op orde. Het stof van de jongste fusie - anno 2001 - is neergedwarreld. De vizieren staan weer open, de bank is in control. Aan de horizon gloort de comfortabele C-bank, volgens een route die bij de ambities past. 'We denken meer in klant loyaliteit dan in winstgevendheid.' Klantwaarde/markt B&B 15e jaargang 2006 01 John Maasland 35 jaar 'Doe alleen dingen die je leuk vindt en waar je goed in bent.' Bergschenhoeker Maasland vond het op zijn negentiende al leuk bij de bank en werd meteen lid. Op leden vergaderingen en in klankbordgroepen liet hij steevast zijn mening horen. Sinds 2004 is hij voorzitter van het bestuur. De directeur-eigenaar van een ICT-bedrijf met 35 medewerkers is op zijn best als hij bij de bank verschillende maatschap pelijke belangen kan verenigen. Het is een team speler met dossierkennis die graag verantwoor delijkheid draagt. Uit liefhebberij maakt hij hou ten speelgoed. e-mail john.maasland@promax.nl Jan van Spengen 57 jaar Hoewel Bleiswljker Van Spengen van kinds af aan ver- atrouwd is met de bank, werd hij pas in 1999 bestuurslid. Inmiddels is hij voorzitter van de raad van commissarissen. Hij is van oorsprong jurist maar verloor zijn hart al evenzeer aan economie. 'De combinatie rechtma tigheid en doelmatigheid heeft me altijd getrok ken.' Het is dus geen toeval dat hij senior beleids- adviseur is bij het ministerie van Financiën en gemeenteraadslid voor Financiën was in zijn geboortedorp. In zijn vrije tijd spant hij zich in voor de rijke historie van de dorpskerk in Bleiswijk. e-mail j.van.spengen@hccnet.nl Pieter van Sonsbeek 53 jaar Een Amsterdammer die werkt onder de rook van Rotterdam en woont in Baarn. Al is hij dan ruim dertig jaar actief binnen de Rabobankorganisatie, routine is directeurbestuurder Van Sonsbeek vreemd. Zijn loopbaan bracht hem via de vervangingsdienst, verschillende directeur schappen van banken en een periode als interim- annex verandermanager in 2001 naar Bergschenhoek. 'Fusies vormen de rode draad in mijn carrière.' Het maakte hem tot een 'beide- benen-op-de-grond-type' die niettemin de Kilimanjaro en de Mont Blanc besteeg, e-mail p.sonsbeek@3b-hoek.rabobank.nl fusie heeft inderdaad de nodige mJhoofdbrekens opgeleverd', erkent directeurbestuurder Pieter van Sonsbeek terugkijkend. 'Er waren wat ongemakke lijke compromissen gesloten. Zo werkten we bijvoorbeeld zonder boventalligheid. Daardoor hadden we vooral op leiding gevende functies te veel mensen. Ook ble ven verschillende collega's werken zoals ze dat bij hun oude bank deden. Boven dien bleek een van de fusiebanken een, zeg maar, risicovol leven te hebben geleid. Dat bracht ons in eerste instantie tot RKB-II bank, min of meer onder curatele.' Dorpssentimenten In aanleg was het vooral een bedrijfseco nomische fusie. De cijfers klopten, maar organisatorisch voelde het nog niet goed. Gelukkig bleven de klanten de bank trouw. Langzaam werd de organisatie strakker gestuurd, mede door de strengere regelgeving. Sinds augustus 2004 heeft de bank de opgaande lijn weer echt te pak ken. Er vond veel instroom plaats en voor al op vitale functies kwamen nieuwe men sen. Sinds najaar vorig jaar zit de bank in een nieuw hoofdkantoor, met drie neven vestigingen, zodat de nog levendige dorps sentimenten worden gerespecteerd. In de Top 3 Inmiddels werkt 3B Hoek voluit aan een gestructureerde klantbenadering. De bank staat in de Top 3 van Nederland als het gaat om dienstenpenetratie. Toezichtvoor- zitter Jan van Spengen: 'Behalve een com mercieel, moet je ook een stabiel bedrijf

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 8