Jaar van de waarheid Geen machtsdenken, maar mensendenken' B&B 15ejaargang 2006 01 Fotografie Esther Pennarts Enerzijds denkt Heemskerk dat 2006 een lastig jaar wordt. Ingrijpende veranderingen als het nieuwe zorgstelsel en de levensloopregeling krijgen hun beslag, maar ook 'excessieve' regel geving. 'Alles moet tegelijkertijd. We moeten zorgen dat we de gezonde ondernemersgeest vasthouden. Anders is het dodelijk!' Lichtpunt is de economische groei van zo'n 2%. 'Dat biedt een stevige rugwind.' Anderzijds wordt 2006 in zijn ogen het Jaar van de waarheid. 'Na jaren van investeren, ontwikkelen, herstructureren, moeten we gaan scoren. De opschaling, die doorzet naar zo'n 190 banken, moet synergie- voordelen opleveren. Door nog meer centraal in te kopen, zet Rabobank Nederland nog een flinke stap in Operatie Service. De grote auto matiseringsprojecten komen in het beslissende stadium van verkoopbevordering. Het grote steden- en allochtonenbeleid moet dit jaar echt worden neergezet. Allemaal inspanningen die in 2006 vruchten moeten gaan afwerpen.' weten we niet waar we voor Operatie Service stonden. Ik hou het erop dat we in de lift zitten.' In gesprekken met men sen van de aangesloten banken beluistert hij dat Rabobank Nederland het beter doet dan zo'n drie jaar geleden. Hoe dan ook spreekt hij de verwachting uit dat het magere zesje een vette zeven wordt. 'Maar het blijft een rollenspel, een touwtrekken tussen decentraal en centraal. Dat is ook alleen maar gezond. En heel natuurlijk binnen een coöperatieve bank.' Hij onder streept dat het decentrale contact met de markt altijd leidend moet zijn. 'Maar we moeten met elkaar wel één smoel tonen en tijdig innoveren. Daar ligt werk voor Rabobank Nederland.' De conferenties met de aangesloten ban ken over het Strategisch Kader 2005- 2010 hebben ook waardevolle feedback opgeleverd. 'Dat zijn unieke gebeurtenis sen. Op die momenten doen we recht aan het ontstaan van de bank. Bankiers en niet-bankiers wisselen met elkaar van gedachten over de te varen koers.' De inbreng van de banken heeft geresulteerd in aanpassingen. 'De Dichtbijbank wordt breed gedeeld, maar zo kregen we ook op het hart gedrukt dat we met Internet pro actief en hypermodern moeten blijven. Een goede hypothekensite staat hoog op het verlanglijstje.' Hij verklaart wel dat het proces voor hem van nog grotere waarde is dan de inhoud. 'Het gaat er vooral om dat er consensus, cohesie en trots ontstaat.' Hij was benieuwd naar de reacties van de aangesloten banken op de internationale dimensie van de strategie. 'Gelukkig zien we dat internationalisatie voor de meeste aangesloten banken geen punt van discussie meer is. Groei in Nederland moet, maar daar kan het niet bij blijven. We moeten ook in het buiten land met minimaal 10-12% gaan groeien. Een must. We willen baas blijven in eigen huis en het niet te onderschatten voordeel van de Triple A veiligstellen.' De reacties op de drie mogelijke scenario's waren gevarieerd. 'De internationale F&A bank is en blijft een aansprekend concept', zegt Heemskerk. 'De Friesland Bank van Europa niet echt. De vorming van een Deltabank is voor de banken dichterbij huis. 70% van hun bedrijvenklanten zit in het deltagebied. Betrek daar ook Polen bij, want de outsourcing naar dat land gaat gewoon door.' Zelf zegt hij ook nog op twee paarden te wedden. 'Ik zit er inder daad wat ambivalent in. Maar de F&A en de Deltabank staan als strategische opties ook niet haaks op elkaar.' Hij denkt wel dat de Rabobank open moet staan voor wat zich aanbiedt. 'Belangrijke overweging is wel dat een ieder die bij de bank betrokken is, zich ook verbonden moet kunnen voelen met de gekozen strategie. Het moet geen voorzitterstrategie zijn! Het moet ook de medewerkers aanspre ken en mobiliseren.' Hij constateert dat de kloof tussen het nationale en interna tionale bedrijf snel vermindert. 'Door de bank heen ontstaan dwarsverbanden. Flink wat mensen van aangesloten ban ken zijn inmiddels internationaal aan de bak.' Volgens Heemskerk kunnen de aangeslo ten banken en hun medewerkers zich prima identificeren met de internationale activiteiten. 'Onze acquisities in landen als Australië en de VS zijn dan wel geen coö peraties, maar het is bijzonder uitdagend en inspirerend om te kijken hoe we die in onze traditie kunnen plaatsen. Hoe kun nen coöperatieve waarden als betrokken heid en zeggenschap daar een rol gaan spelen? Zonder het heft uit handen te geven natuurlijk. Klanten daar moeten ook een soort leden kunnen worden.' Hij ziet goede aanknopingspunten met het community-banking dat in de VS een gangbare en herkenbare vorm van ban kieren is. 'Dat ligt heel dicht bij ons. Het dekt zeker de kern van coöperatief ban kieren: de bank als een gemeenschapbou- wende en -vormende factor. Op basis van betrokkenheid.' Hij trekt parallellen met de rol die de Rabobank in Nederland wil spelen in de kleine kernen, de grote ste den, de integratie van allochtonen. 'In de moderne gemeenschap zitten financiën in het hart van de mensen. Het biedt ons de kans de Rabobank als community-builder verder te ontwikkelen.' De fusie tussen Interpolis en Achmea was voor Heemskerk zakelijk en persoonlijk het hoog tepunt van 2005. 'Een zeer belangrijke, niet te onderschatten stap! Er ligt nu een basis om op afzienbare termijn een leidende speler in banc- assurance te vormen. Met 37% is de Rabobank nu de enige grote bancaire aandeelhouder in de Eureko Groep. Het wordt vanzelf een succes als de aangesloten banken het verzekeringsstuk nog beter weten in te vullen. Van een op de vier Raboklanten naar een op de twee! Hij wijst op Robeco. 'Pas als er aantoonbaar sprake is van toegevoegde waarde, kom je tot een nog ver dere vorm van samenwerking. In coöperatieve verhoudingen past geen machtsdenken. Men sendenken daar komt het op aan!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 5