Baas in ei en huis blijven Ik Bert Heemskerk: j Interview 'Die coöperatieve bank van ons is toekomstvast', aldus Heemskerk. 'Ondanks de moordende concurrentie, boeken we succes.' Hij somt de ene na de andere award op. 2006 heeft hij uitgeroepen tot het Jaar van de waarheid. 'Nu moeten we gaan oogsten. Ingrijpende bewegingen, zoals Visie 2005+, moeten dit jaar vruchten afwerpen.' Prioriteit nummer 1 is en blijft het directe klantencontact. 'De navelstreng van de coöperatieve bank.' - - Organisatie B&B 15e jaargang 2006 01 Strijdbaar. Dat is Bert Heemskerk aan het begin van het nieuwe jaar. 'Als de concurrentie ons uitdaagt, zich regelrecht tegen ons keert, vechten we terug. De groei in klanttevredenheid - voor het eerst sinds vijf jaar - maakt hem nog strijdbaarder. 'We zijn ABN Amro weer voorbij. Die bank heeft de strategie herzien. Eerst weg van MKB en de retail, nu is het ineens weer een 'sweet spot'. Lastig voor ons, maar wij zijn onze klan ten trouw. Dat weten ze.' Met enige regel maat nodigt hij klanten uit voor de lunch. 'Daar word je soms echt lyrisch van. Je krijgt terug dat de Rabobank zich niet laat leiden door winstbejag, dat men het mooie van de bank waardeert. Maar er is ook kritiek. Bijvoorbeeld over het onge mak dat voortkomt uit onze efficiency- drift. Daar trekken we nu lering uit.' Zeer tevreden is de bestuursvoorzitter over Operatie Service. 'In financiële zin al meer dan geslaagd. De doorbelasting aan de aangesloten banken zal dit jaar terug lopen naar 960 miljoen euro. Als we niets hadden gedaan, was die inmiddels opge lopen tot 1,1 miljard.' Hij plaatst kantte keningen hij het magere zesje van de aan gesloten banken voor de dienstverlening van Rabobank Nederland. 'Je kunt vraag tekens plaatsen bij de voldragenheid en spreiding van die nulmeting. Bovendien

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 4