'Rabobank betekent veel in de wereld' 'Identiteit scherper stellen' 'Geen aapjes kijken' B B 15e jaargang 2006 01 Fotografie Wim Smeets, Esther Pennarts Fred Alleleijn 'Mij is vooral de hoe veelheid projecten bijgebleven die de Rabobank in het bui tenland ondersteunt', zegt ondernemer Fred Alleleijn, die even lang lid is van Rabobank Landgraaf als hij een eigen bedrijf in documentaire informatie voorziening heeft, 'En dat is al bijna twin tig jaar.' Hij vond het anderhalf uur durend programma door Gijs Wanders professio neel en uitstekend gepresenteerd. Als lid van de commissie die namens Rabobank Landgraaf donaties toekent, is hij nauw betrokken bij de projecten die Wanders in zijn lokale reportage naar voren bracht. De activiteiten van en voor de scoutingclub spraken hem het meeste aan. 'Die jonge ren hebben het echt nodig!' Wat er over de grenzen gebeurt, spant voor hem echter de kroon. 'Bijvoorbeeld bij de koffieboeren in Honduras. De Rabobank betekent veel in de wereld...' plaatselijke projectenfonds live op het podium. 'Ik kom sowieso met een gitarist', licht hij toe. 'F.en zangeres erbij, dat kan ook. Met muziek en prachtige geprojec teerde beelden krijgt het verhaal een extra Jan Peijnenborgh dimensie en blijft de boodschap nog beter hangen. Een bezoek aan Rabobankprojec- ten in de derde wereld is dan geen ver- van-de-bank-show meer.' 'Wereld in eigen hand' is voor Wanders iets heel bijzonders. 'Voor het NOS-jour- naal heb ik veel gereisd. Maar nooit eer der met musici en kunstenaars. Daardoor ervaar je het heel anders. Je leert anders te kijken.' De deelnemers aan de werkrei- zen werden door mensen van de Rabo bank Foundation die ter plaatse actief zijn, geïntroduceerd. 'Als iemand aangaf graag met een familie of een koffieboer te willen optrekken, konden zij dat regelen', aldus Wanders. 'Ik heb zelden in zo'n korte tijd zo op de huid van mensen kun nen leven. Dan krijg je mooie verhalen die dichtbij de mensen staan. Ik vond het ont roerend om te zien dat zulke kwetsbare, arme mensen door samenwerking een kans krijgen. Geïnspireerd door de Rabo bank.' Hoop doet leven 'L'histoire se répète.' Voor Wanders staat het vast dat waar coöperaties zijn, het met de mensen heter gaat. 'Zo was het ruim honderd jaar geleden op het Nederlandse platteland, zo zie je het nu ver over de grens. De geschiedenis van de Rabobank herhaalt zich.' Hij benadrukt dat wat voor westerse mensen kleine stapjes lijken, enorme stappen zijn voor mensen in ont wikkelingslanden. 'De initiatieven die de Rabobank daar ontplooit, maken echt een 'Wij wilden de waarde van onze coöperatieve identiteit graag scherper stel len', aldus Jan Peijnenborgh, tot voor kort directeur a.i. van Rabobank Land graaf. 'Onze leden vertellen dat we meer zijn dan een plaatselijke coöperatie in Nederland. Daartoe bood het infotainmentprogramma 'Wereld in eigen hand' tijdens de algemene vergadering een goede mogelijkheid.' Hij prijst de mix van lokale en mon diale componenten. 'Het geeft een bijzonder positieve uitstraling.' Een plaatselijk project dat hem na aan het hart ligt, is de door de bank betaalde omheining voor een speeltuin. 'Die is daardoor van- dalismeproof. De bank investeert zo op een zeer positieve wijze in de gemeenschap en dat vinden mensen belangrijk. Dit beeld kwam duidelijk naar voren in de reportage van Gijs Wanders.' Volgens Peijnenborgh heeft het programma een brug geslagen tussen de rol die de Rabobank heeft vervuld en vervult in Nederland en de rol die coöperaties nu vervullen in de derde wereld. wereld van verschil. Het biedt de mensen hoop en dat doet ze leven. De toekomst voor hun kinderen vinden ze nog belang rijker dan die voor henzelf. Ze worden niet alleen regisseur over hun eigen bestaan, maar verzekeren zo ook het bestaan van komende generaties.' 'De Rabobank ziet steeds beter wat zij betekent en kan uitstralen', is de gedachte van Wanders. Dat merkt hij vooral wan neer hij ergens bij een Rabobank het infotainmentprogramma presenteert. 'Mensen stellen zich in op iets saais, maar het is verrassend. Je hoort heel vaak: dat de Rabobank dit allemaal doet! De coö peratieve gedachte uitdragen zo ver over de grens en met zoveel succes. Mensen die normaal gesproken kansloos zijn, worden er kansrijk door. En dat geeft een goed gevoel. Na afloop zeggen mensen tegen me: ik ben zo trots dat wij dit doen!' Charles Ruys 'Alles begint met een idee', verklaart Charles Ruys van de Rabobank Foundation. 'Het zoeken naar gepaste publieks- aandacht bij het dertigjarige bestaan van de Rabobank Foundation bracht ons op het idee van 'Wereld in eigen hand'.' Met genoegen kijkt hij terug op de 'enerverende' selectiedagen in het Koninklijk Instituut voor de Tropen waar amateurkunstenaars met professionals van gedach ten wisselden over hun werk. 'Een nieuwe belevenis voor iedereen. Net als de werkreizen die volgden naar Egypte, India en Honduras.' Een sympathieke formule volgens hem. 'Het is de wereld benaderen vanuit de artiest, op gelijk niveau met de mensen ter plaatse. Er ontstond werkelijk contact, bijvoorbeeld door tekeningen uit te wisselen. Het is beslist geen aapjes kijken geworden.' In zijn ogen wordt dat onderstreept door de bundeling van culturele en kunstzinnige uitingen in het bookazine. 'De leden en medewerkers hebben een unieke prestatie neer gezet. Het infotainmentprogramma biedt daarop een prima vervolg. Er is zo duidelijk sprake van meer bewust wording.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 11