B B 14e jaargang 2005 06 Fotografie Rabobank Heuvelland erkent Prevoo. 'Nadeel is soms dat we in Nederland wat geïsoleerd liggen. Voordeel is het internationale karakter van het werkgebied. We kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan een agri-pilot in België.' Penders: 'Er zijn genoeg mogelijkheden om financieel prima te presteren. Er zijn hier veel maatschappelijke en natuurhis torische waarden, een vijfsterren land schap. Daar varen horeca en recreatie wel bij. Ook zonder industrie behalen wij een goed rendement.' Afwijkingen ten opzich te van referentiebanken worden scherp in de gaten gehouden. Daarbij kijkt de bank naar het verdedigbaar concurrentievoor deel. 'De coöperatie speelt in deze streek een belangrijke rol', aldus Baggen. 'Je lid maatschap opzeggen is toch veel erger dan als klant weggaan? Daar zit een gevoelswaarde aan.' Voor een euro geld aan huis Het begrip'dichtbij-bank' zoekt Heuvel land niet alleen in 'stenen'. De bank com municeert veel via leden en netwerken. Optimale benutting dus van waar Limburg zo sterk in is: sociale cohesie. Er is bijna geen evenement of de bank is wel van de partij als partner of medeorganisa tor. 'We laten ook letterlijk ons gezicht zien door medewerkers erbij te betrek ken', aldus Prevoo. 'Dat maakt je ook dichtbij.' De bank verzorgt ook zittingen in bejaardenhuizen. Ouderen krijgen op bestelling voor een euro geld aan huis. 'Je moet iets doen voor de senioren', aldus Baggen. 'Dat heeft te maken met hun onafhankelijkheid en eigenwaarde. 'Ga maar pinnen' is voor hen te kort door de bocht. Vergeet niet dat we zelf een coöpe ratie begonnen toen anderen het niet goed voor ons regelden...Natuurlijk proberen we mensen mee te nemen in nieuwe ont wikkelingen zoals internet. Lukt dat niet, dan moet je alternatieven bieden.' Leden eerst Onder de noemer 'Leidend in kwaliteit met helder en daadkrachtig ondernemer schap' kreeg het ledenbeleid 2006-2007 onlangs vorm. Penders: 'We gaan klanten die ertoe doen het lidmaatschap aanbie den. Dat betekent alle grotere MKB-klan- ten en vermogende particulieren. Binnen die groepen willen we 90% als lid heb ben. Zo creëer je extra binding.' Bij steeds meer acties worden de leden het eerst benaderd. 'Dan heb je meteen een goed verhaal. Je biedt een speciaal iemand iets speciaals, iets extra's. Dan voorkom je ook dat iemand plotsklaps lid wordt omdat hij alleen ledencertificaten wil. Maak vooraf duidelijk: als jij voor ons kiest, kiezen wij voor jou. Dan past een dergelijke aanbieding meteen perfect.' Vitaal platteland 'Nu we met onze buurbanken duidelijk voor de vorming van een grote platte- landsbank hebben gekozen, is 'Vitaal plat teland' een van onze speerpunten', licht Prevoo toe. 'Met provincie en gemeentes brengen we kansen in beeld. In het belang van de streek willen we nieuwe ontwikke lingen en initiatieven ondersteunen.' Penders: 'Er is weliswaar verschraling op het platteland, maar er zijn genoeg alter natieven om dat aan te pakken Bijvoor beeld met onze streekmarkten. Dankzij de mergelgrond kun je met je agrarische streekproducten een unieke kwaliteit halen en betere prijzen realiseren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het vermark ten van onder andere het karakteristieke Heuvellandvarken en het Mergelland- fruit.' Prevoo vat het samen in de formule E C L: 'economische en culturele acti viteit geeft leefbaarheid.' Op 1 januari 2008 - of zoveel eerder als mogelijk - zal de nieuwe fusiebank acht gemeentes en 42 kerkdorpen omvatten. Daar wordt al op gepreludeerd. Prevoo: 'We zijn 'hostbank' van het regionaal agrarisch adviesteam (RAAT) en hebben met de collegabanken van de vierde enti teit een beleggingssamenwerkingsver band.' Doelgroepen van deze verbanden zijn agrariërs en vermogende particulie ren. Opvallend is dat een andere belang rijke klantengroep bij Heuvelland vooral bestaat uit zelfstandige gezinsbedrijven. 'Dat is echt anders bankieren dan in de stad', benadrukt Penders. 'En het is succesvol, kijk maar naar onze markt aandelen.' Aantal fte's 93 Leden 3.367 Bancaire productiviteit 1,28 Ledenratio 24.10% Baten/lasten ratio 1,44 Marktpenetratie volw. 59 Solvabiliteit 1,67 Marktpen. hid 37/ovis 59.1% Aantal contactpunten 10 Marktpenetratie agr. 76% Het werkgebied van Rabobank Heuvelland is land schappelijk en geografisch een van de meest interes sante van Nederland. De bank opereert in het 'groene hart' tussen Heerlen, Maastricht en Sittard, met België en Duitsland als directe (goede) buren. Dit deel van Limburg kenmerkt zich door een glooiend landschap, typische streekproducten en het Bourgondische leven. De uitgebreide agrarische sector en de vele horecagele genheden vormen als het ware het kloppende hart van deze groene streek. Recreatie is een belangrijke bron van bestaan. Saamhorigheid en het in stand houden van oude tradities zijn belangrijke idealen die in het gebied worden nagestreefd. Het actieve verenigingsleven speelt daarin een prominente rol. Geen pannen van het dak Penders is de beoogd directeur van de nieuwe combinatie. De leden van de betrokken banken zijn al vroeg bij het fusieproces betrokken: 'Want tijdige com municatie naar leden geeft veel duidelijk heid.' De verschillende colleges van de banken woonden eikaars algemene vergaderingen bij. Baggen: 'Er zijn geen pannen van het dak gevallen. De vergade ringen waren het er unaniem mee eens, alles bij elkaar 700 leden. Het enige waarover men vragen stelde was het tempo.' Over vijf jaar staat er die gelijk waardige, grote groene C-bank, aldus de heren. 'Die biedt waar het werkgebied om vraagt: kwaliteit. En dat alles dichtbij de klanten en leden.' II Het werkgebied van Heuvelland (per 30 Balanstotaal €475 miljoen Inwoners werkgebied 30.600

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 9