Een klikfactor Gastcolumn Roel Wijmenga Organisatie B B 14e jaargang 2005 06 'opportunities' in de internationale strate gie en - last hut not least - het behoud van de Triple A. Heemskerk brak een lans voor het slechten van muren tussen de banken onderling en met Rabobank Nederland. 'Denken in 'mijn en dijn' helpt ons niet verder. Als we het brede belang van de Groep in de strategie niet voorop stellen, zitten we onszelf nog het meest in de weg.' Werkgroepen leverden alvast input voor mogelijke bijstelling van het kader, dat begin 2006 definitief aan de organisatie wordt voorgelegd. In de plenaire afslui ting kreeg Heemskerk, gesecondeerd door twee leden van de raad van bestuur, direc te feedback in de vorm van prangende vragen uit de werkgroepen en stevige interactie met de zaal. Over de haalbaar heid van de internationale groei bijvoor beeld, maar ook over de toegevoegde waarde van de buitenlandactiviteit voor Nederlandse leden en klanten, het koeste ren van de coöperatieve identiteit, het bewaken van ons maatschappelijk onder nemen, het blijven van de dichtbijbank, ondersteuning van het grote stedenbeleid, de innovatiekracht in relatie tot het kos tenverhaal, mogelijke ontwikkelingen in de zeggenschap, het dividendbeleid van Rabobank Nederland, et cetera, et cetera. Kortom een veelheid aan vragen die voor zover nodig begin 2006, tijdens de forme le behandeling in kringen en CKV, weer aan de orde zullen komen. Dit najaar ging de hoofddirectie van Interpolis voor 't eerst de hei op met de executive board van Eureko/Achmea. U begrijpt, er hing een zekere fusiespanning. Herkenbaar voor veel Rabobankbestuurders en -commissarissen in deze tijd. Net als de vraag: wat levert het ons op? Vol enthousiasme gingen we aan de slag met een eerste verkenning van mogelijke fusiekan sen, prioriteiten en acties. De vraag naar stijl, cultuur en omgangsvormen bleef in eerste instantie op de achtergrond. Maar als vanzelf kwam die in de open gesprekken al snel op tafel. Juist voor Interpolis bijzonder belangrijk omdat we een heel bijzondere cultuur koeste ren die zelfs tot uitdrukking komt in onze belof tes aan de klant. Laat dat glashelder zijn. Bij mijn vorige werkgever Fortis ASR heb ik eer der fusie-ervaring opgedaan. Die was niet onverdeeld positief. Nu was direct het omge keerde het geval. In de verhalen die ik thuis aan mijn vrouw vertelde ging het niet over organi satieharkjes, businessfilosofieën, strategie of targets, niet over rendementen, marktaandelen en winsten. Nee, het ging over hoe dingen gezegd zijn op die eerste dag. Over mensen die niet pochen op eigen successen, maar ook aan geven waar het eigen bedrijf niet sterk is en best een kontje van de nieuwe collega's kan gebruiken. Vaklui onder elkaar ook. Geen 'dikke nekken' maar 'doe maar gewoon'. Veel herkenning ook van de gezamenlijke coö peratieve achtergrond. Juist ook bij degenen die uit 'ontzettend' beursgenoteerde onderne mingen komen. Kortom, de herkenning van de nieuwe collega's als 'ons soort mensen'. Opvallend, dat dat kennelijk zwaarder weegt dan al het andere. Niet voor niets had Piet van Schijndel in Tilburg bij sollicitanten al als belangrijk criterium: past ie in het pakhuis Inmiddels zijn we een flink aantal stappen ver der en nemen we op verschillende niveaus een vergelijkbaar hoge klikfactor waar. Een uitste kende basis om verder te gaan. Dat zal vast en zeker tot mooie resultaten leiden, waar de Rabobanken hun voordeel mee kunnen doen. Bijvoorbeeld in de vorm van een breder assorti ment, lagere kosten en betere producten door gezamenlijke ontwikkeling. We zijn al bezig met zorgproducten en met uitbreiding van ons aan bod voor grootzakelijke verzekeringen. Twee zaken die Eureko in huis heeft en die we dus snel voor Rabobanken aan ons assortiment wil len toevoegen. Als net gehuwde dochter zal Interpolis hard blijven werken aan het verzeke ringssucces van de Rabobanken. Volgens een recent rapport van McKinsey is de combinatie Rabobank-lnterpolis het voorbeeld in Europa van succesvolle bancassurance. Die voorsprong moeten we behouden en waar mogelijk uitbouwen. Van één op vier klanten met een verzekering naar twee op vier! Er zijn kapers op de kust die het kunstje proberen na te doen, zoals ABN Amro met Delta Lloyd. Met onze nieuwe collega's, die nieuwe moge lijkheden en expertise inbrengen en die 'passen in het pakhuis', lonkt er naar mijn stellige over tuiging een aanlokkelijk perspectief voor ons allen. functie Lid hoofddirectie Interpolis e mail rt.wijmenga@interpolis.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 7