[fi 'Het oude denken' 'Concurrentie zit ook niet stil' Resumé B&B 14e jaargang 2005 06 Tineke Vos Bestuursvoorzitter Rabobank Midden Salland I rwfm 'Was het een bergrede? De onmiskenbaar in Calvijn gewortelde groep van voorzitters en directeuren op 'mijn' conferentie vond van wel. Zelfwas ik ook behoorlijk onder de indruk van de bevlogen toespraak van bestuursvoorzitter Bert Heemskerk. In een royale onemanshow van ruim anderhalf uur schetste hij ons het mogelijk beeld van de Rabobank in 2010. Ons - de aangesloten banken - werd de spiegel voorgehouden. Klaarblijkelijk houden wij van het denken in 'mijn en dijn'. Bijvoorbeeld in het geval van vasthouden van kennis en personeel. Groei in steden lijkt van fundamenteel belang. Dat vergt verder kijken dan vanuit de eigen kerktoren mogelijk is. Het blijft afwachten of we wel zo bereid zijn daar additionele inspanningen te verrichten. Moeten we door de oprukkende virtualisering 'dichtbij' herdefiniëren en spre ken we in het vervolg liever van 'nabij'? Zijn de betrokken medewerkers straks de basis van het huis of is dat een gezonde rentabiliteit. We kre gen boeiende handvatten aangereikt. Waar ik me had ingesteld op een hele middag verfrissend in de toekomst kijken, werd later tijdens de plenaire interactie toch het oude denken manifest. In plaats van de discussie met elkaar en de staande heren aan te gaan over het door Booz Allen Hamilton voorbereide en door de bestuursvoorzitter zo knap verwoorde 'nieu we huis', leek het wel of het vorige strategische kader uit 2002 nog moest worden besproken. Een evaluatie daarvan was klaarblijkelijk op zijn plaats geweest. Neemt niet weg dat dit het uit gelezen moment lijkt om met elkaar vast te stel len hoe ToekomstProof de Rabobankorganisatie goedkope overnames.1 Wat de thuis markt betreft, waarschuwde hij voor de ontwakende concurrentie. 'De concurrentie kan het MKB wel bestempelen als een 'sweet spot1, maar het is ons terrein.1 Hij onder streepte dat de Rabobank 'front run ner1 moet blijven in de toepassing van nieuwe technologie - vandaar de deelname in Talpa - en versterking moet zoeken in de segmenten van de toekomst als de markten voor jonge ren en allochtonen. 'Een meer sexy en minder witte uitstraling zijn een must.' Internationaal is een 'doublé digit1 groei voorwaarde om de continuïteit van de Rabobank zeker te stellen. Heemskerk achtte zowel in de retail - met 'Rabolookalikes1 - als in de who- lesale - met Dutch links en de F&A groeitak - die groeikansen ruim voor handen. Door het internationale financebedrijf moet de Triple A wor den benut om de uitzettingen van de aangesloten banken aantrekkelijk te funden. Bovendien blijft de Rabobank in Nederland zo een aan trekkelijke, eigentijdse werkgever. De dochters van de Groep krijgen de taakstelling de nettowinst te verdub belen. 'Het is een 'shame1 dat we minder Robecofondsen verkopen dan de concurrent1, hield Heemskerk zijn gehoor voor. 'Omdat de coöperatie doorgaans bij onze dochters geen heilig huisje is, behoort een - gedeel telijke - beursgang daar tot de moge lijkheden. Comfortabel dus om ach ter de hand te hebben.1 Kritische succesfactoren in de strate gie zijn vooral het voorhanden zijn van de benodigde managementcapa citeit, het vasthouden van een vol doende rentabiliteit in relatie tot het kostenniveau, de afhankelijkheid van Migchel Dirksen Directeurbestuurder a.i. Rabobank Bodegraven 'Met interesse heb ik geluisterd naar de presen tatie van Bert Heemskerk. Dat is wat je noemt een uitstekende Rabomanier om een discussie op gang te brengen over de strategie die we de komende jaren het beste kunnen volgen. Wat me zeer aansprak was dat een aantal zaken zeer herkenbaar zijn voor de situatie bij Rabobank Bodegraven. Het vergroten van ons marktaandeel in de top van de particuliere en bedrijvenmarkt, een betere bediening van de DGA, en zorgen dat de agrariër en MKB-er na bedrijfsbeëindiging klant blijft binnen Private Banking. Wij zijn al bezig ons bedieningscon cept hierop in te richten en hebben het gevoel daarmee de toekomst aan te kunnen. Eén ding is zeker: de concurrentie zit ook niet stil! We krij gen het marktleiderschap in Nederland echt niet in de schoot geworpen. De soms pittige discussie in m'n werkgroep bracht een eerste verdieping op zaken als de houdbaarheid van onze positie als dichtbijbank, de noodzakelijke groei van het marktaandeel bij stadsbanken en de strategie die Rabobank internationaal moet volgen. Dit levert veel vragen op. Wat is nou precies de definitie van dichtbijbank? Zijn wij als aangesloten banken überhaupt bereid te investeren in andere dan de eigen marktgebieden? Als de Rabobank buiten Nederland sterk groeit, moet dan de structuur gewijzigd worden? Hoe de zeggen schap regelen? Stuk voor stuk wezenlijke vra gen om de komende maanden bij stil te staan als we ons nieuwe Strategisch Kader verder bespreken.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 6