4 'Schone schijn' Strategisch Kader 2005-2010 Rabobank Heuvelland Dubbelinterview Groepsondernemingsraad Aangesloten Banken (GOR AB) Redactioneel Ab Kuiper Begin november kwamen de bestuursvoorzit ters en de voorzitters van de raden van com missarissen van de aangesloten banken met hun algemeen directeuren naar in totaal vijf consulterende conferenties over het Strategisch Kader 2005-2010. Na een uitvoe rige verkenning door Bert Heemskerk, gaven zij in werkgroepen input op een aantal belang rijke thema's. In de plenaire discussie met de raad van bestuur vond vast verdere gedachte vorming plaats. Een resumé en de indrukken van vier conferentiegangers. Bankieren op het groene dak van Nederland met 'Vitaal platteland' als belangrijk speerpunt. Volgens Rabobank Heuvelland is het mogelijk ook zonder industrie een goed rendement te behalen. Met de buurbanken Centraal Plateau Limburg, Mergelland en Simpelveld wordt daarom gewerkt aan de oprichting van een grote groene C-bank. Dichtbij lid en klant, dus met optimale benutting van een sterk Limburgs punt: sociale cohesie. Een tijdige communicatie geeft veel duidelijkheid. Het tot gelding brengen van de lokale medezeggenschap op centraal niveau is een belangrijke taak van de GOR AB. In eerste aanleg was niet iedereen even enthousiast over dit nieuwe overlegor gaan, als opvolger van de CAAR. Maar inmiddels doen nagenoeg alle aange sloten banken mee. Gezien de snelle opschaling in het kader van Visie 2005+ wordt volgend jaar voor de medezeg genschap het jaar van de krachtproef. Daar zijn Trudy Huisman, lid van de bestuurdersdelegatie GOR AB en Jan Arnoud Ruiter, voorzitter GOR AB, het wel over eens. B B 14e jaargang 2005 06 Ook zo'n hekel aan allerhande drukwerk in de bus waar u niet om gevraagd heeftZonde van het papier, denk ik vaak bij het weggooien, en niet best voor het milieu. Als de meest duurzame bank van Europa, en de mondiale nummer twee, spant de Rabobank zich in om papierverbruik zoveel mogelijk te beperken. Het papier dat we gebruiken, draagt het keurmerk van duurzame productie. De Rabobank is zo het een en ander aan haar stand verplicht. In dat licht is de Commissie Ethiek bepaald geen overbodige luxe. Ook u kunt cases voorleggen! Laatst trok een ongevraagd drukwerkje van Milieudefensie m'n aandacht. 'Schone Schijn Awards 2005'stond erop. Voor bedrijven die zich mooier voordoen dan ze zijnDaar zal de Rabobank toch niet voor in aanmerking komen, twijfelde ik ondanks alles. Binnenin stonden drie genomi neerden. Op nummer 1 wel een bank, maar niet de Rabo. Toch eens navraag gedaan bij collega's van het directoraat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van Rabobank Nederland. Ze waren op de hoogte van deze actie van Milieudefensie. Blijkbaar had het niet eens zo gek veel gescheeld of de Rabobank had toch een nominatie aan de duurzame broek gehad. Nu waren ABN Amro, Shell en Worldwood de klos. Eigenlijk wil je het beeld van die duurzame Rabobank koesteren. Er horen geen vlekjes op dat blazoen te zitten. Maar, zoals bankieren eigen, schuilen ook hier risico's. Financiers willen graag geld verdienen. Ethische kwesties zijn lastig, te verbloemen ofte omzeilen. Pecunia non olet, nietwaar? Maar er kan wel degelijk een luchtje aan zitten. Dan moet voor de Rabobank direct alarmfase I van kracht zijn. Die 'Schone Schijn Awards'zijn niet voor niets bedoeld voor topbedrijven die voor de volle winst gaan en zich niet laten afleiden door gedragsregels en andere hinderlijke belemmeringen. Tijdens de recente conferenties over het Strategisch Kader kwam duurzaamheid als strategische waarde scherp naar voren. 'Hoe kunnen we gezien onze groeiambities ons maatschappelijk ondernemen bewaken', was een plenaire vraag aan Hans ten Ca te, bankier pur sang in de raad van bestuur. Nou, die ziet de komende jaren, ook internationaal, nog wel wat ethische dilemma's opdoemen. Daarbij kwalificeerde hij 'die ethische commissie' als broodnodige waakhond. 'Je kunt prachtig praten over maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar je moet het wel zien waar te maken.Dat is de kunst volgens hem. 'Wat niet weet, wat niet deert kan en mag ons uitgangspunt niet zijn.Ergo: Rabobank! let op uw saeck. Anderen doen het in ieder geval. Gevraagd of ongevraagd. hoofdredacteur

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 3