21 EtiiiiMSiil Terugblik Dr. Stefan de Boer 14e jaargang 2005 06 B B meert Van den Nouwland. 'Sterker nog: ze vinden dat de bank aanjager moet zijn in het samenbrengen van mensen op dat punt. Op die lijn zijn we doorgegaan. Het versterken van de sociale cohesie is een speerpunt in ons MVO-beleid geworden. De stap naar diversiteit ligt direct in het verlengde. Onze activiteiten zijn gericht op verbetering van ons imago onder allochtonen, met name jongeren, studen ten en starters op de woningmarkt en in het bedrijfsleven.' Hij tekent wel aan dat de inspanningen van de bank zich com mercieel moeten vertalen in versterking van de marktpositie. Goodwill en sympathie creëren, daar stuurt Utrecht-Nieuwegein op aan. De bank doet dat op uiteenlopende manie ren. Van de sponsoring van een dagop vang voor ouderen, via het bijeen brengen van Marokkaanse jongeren en onderne mers, tot het met collega-bedrijven orga niseren van stageplaatsen voor niet-wes- terse studenten, het instellen van een etno-werkgroep en de introductie van de Rabo Goede Doelen rekening, waarbij klanten hun rente kunnen bestemmen voor goede doelen. Van den Nouwland: 'Diversiteit verdient aandacht in allerlei activiteiten. Maatwerk per bank is daarbij heel belangrijk.' Vanuit dat besef werken de G7-banken en Rabobank Nederland aan programma's die zijn toegesneden op de multiculturele samenleving en 'last but not least' de werving van nieuwe Nederlanders voor ledenraden. Th ^uroTimes The €uro Times geeft alvast een voor proefje van hoe de stand van zaken in 2020 zou kunnen zijn. 'Ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig of het ons zal lukken onze positie onder nieuwe Nederlanders te versterken', zegt Van den Nouwland. 'The €uro Times geeft een blik op een toekomst waarin we erin geslaagd zijn in alle opzichten verbindingen te leggen naar de nieuwe Nederlanders. We hebben zelfs een Poolse bestuursvoorzitter. Het zou zo kunnen worden... maar dat betekent wel dat we nü in actie moeten komen.' De Rabobank wil in de grote steden en bij de nieuwe Nederlanders op een rendabele wijze een toonaangevende positie verwerven. De eerste resultaten van dit streven zijn al zichtbaar. Zo won Rabobank Utrecht-Nieuwegein recentelijk de Human Talent Trophy, een prijs voor diversiteitsbeleid in een bedrijf. Toch valt er nog een wereld te winnen in de grote steden. En dat komt doordat de Rabobank daar historisch gezien niet goed is vertegenwoordigd. D ele decennia lang had kredietverlening aan boeren en tuinders de hoogste prioriteit. De directeur van de Coöperatieve Centrale Raiffeisen- Bank liet zich in 1950 nog ironisch uit over de - licht toenemende - kredietverlening buiten de land bouw. Hij verwees naar de avonturen van heer van stand Ollie B. Bommel: Tot mijn grote verbazing heb ik nog geen aanvraag gezien van zijn Partij van de Blijheid om het internationale Pretcentrum te financieren.' Pas in de jaren zestig deden enkele banken de eerste pogingen zich om te vormen tot stadsbanken. De stedelingen zouden er voor ver schillende diensten terecht moeten kunnen. Een belangrijke impuls voor dit streven was de verwach ting dat de landbouw minder belangrijk zou wor den als gevolg van de voortschrijdende industriali satie. Dezelfde industrialisatie zorgde er tevens voor dat de grenzen tussen stad en platteland vervaag den. Daardoor werd het steeds moeilijker onder scheid te maken tussen agrarische en niet-agrari- sche kredietverlening. Neem bijvoorbeeld een prille stadsbank als de Raiffeisenbank Utrecht. Die opende in de jaren zestig vele nieuwe, laagdrempelige kantoren in woonwijken. Particulieren wisten de bank steeds vaker te vinden voor een woninghypo theek. In toenemende mate klopten ambte naren, vertegenwoordigers en kleine mid denstanders aan bij de bank. Nieuwe diensten werden de salarisrekening, beleggen in effec ten, verzekeringen en zelfs vakantiereizen. De Raiffeisenbank Utrecht werd een serieuze con current van de traditionele banken in de steden. En het agrarische karakter verdween ver naar de achtergrond. Onvermijdelijk kwam de bank ook in aanraking met minder prettige aspecten van het stadsleven. Als een van de eerste banken in Nederland kreeg de Raiffeisenbank Utrecht in 1965 te maken met een gewapende overval. Door in te spelen op veranderingen ontwikkelde de bank zich langzaam maar zeker tot een zeer volwassen stadsbank. Inmiddels spreken we van Rabobank Utrecht-Nieuwegein en is de bank dus zeer succesvol in haar aanpak van het diver siteitsbeleid, een must in onze hedendaagse maatschappij. H Organisatie Fotografie Bedrijfshistorie, Esther Pennarts functie i Hoofd afdeling Bedrijfshistorie email s.boer@rn.rabobank.nl In 1968 opende Raiffeisenbank Utrecht een kantoor aan de Rijnlaan, pal naast een vestiging van Boerenleenbank De Meern.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 21