De onvermijdelijke verkleuring van markt en bank Thluro —-■■■■ 20 Interview Vooruitkijken met The€uroTimes De ongemakkelijke betiteling 'witte bank' valt tegenwoordig regelmatig. Laurent van den Nouwland, directeur Bedrijven van Rabobank Utrecht-Nieuwegein, weet er alles van. Als grote stadsbank wil zijn bank, samen met zes collegabanken, de nieuwe Nederlanders nadrukkelijker integreren in het beleid. Dat betekent dat de colleges, het personeels- en klantenbestand en de ledenraad zullen moeten ver kleuren. Hoe 'kleurrijk' ziet onze maatschappij er anno 2020 uit? De bij deze B&B gevoegde €uro Times kijkt daar in een creatieve poging op vooruit. Met Van den Nouwland kijken we kort naar de stand van zaken nu. Booming business Markt/klantwaarde Fotografie Esther Pennarts B&B 14e jaargang 2005 06 ^Jichting 2020 willen wij ons markt- ï»aandeel in de allochtonenmarkt jaarlijks met minstens 1 procent opkrik ken', aldus Van den Nouwland. 'In 2020 is 30% van de Utrechtse bevolking van niet-westerse afkomst. Die markt kunnen we niet laten liggen, dat is duidelijk. De koopkracht onder de nieuwe Nederlan ders mag nu nog laag zijn, op de lange termijn gaat dat onherroepelijk verande ren. Kijk maar hoeveel nieuwe Neder landers nu al een HBO- of WO-opleiding volgen.' Samen met Almere, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Zaandam vormt Utrecht-Nieuwegein de 'G7'. Met medewerking van Rabobank Nederland spannen deze grote stadsban- De veranderende samenstelling van de Nederlandse bevolking krijgt absoluut gevolgen voor de bedrijfsvoering van elke bank. Op dit moment telt Nederland volgens het CBS 16.300.000 inwoners. Daaronder zijn 3.100.000 nieuwe Nederlanders. In 2020 zal het inwonertal op 16.800.000 liggen, het aantal nieuwe Nederlanders zal zijn dan gestegen zijn naar 3.700.000. Nog verder aan de horizon ligt 2050: 16.900.000 inwoners, waarvan 5.000.000 nieuwe Nederlanders. Anders gezegd: op langere termijn zal de bevolking qua aantallen redelijk op peil blijven 600.000), maar gaat het aantal nieuwe Nederlanders boomen 1.900.000). ken zich in om een groter aandeel in deze groeimarkt verwerven. De lokale plannen en diversiteitsactiviteiten van de directo raten Particulieren, MKB, Personeel, Coöperatie en Communicatie van Rabobank Nederland worden nauw op elkaar afgestemd. Doel is nieuwe Nederlanders beter te bereiken en de Rabobank ook voor hen te positioneren als aantrekkelijke en toonaangevende bank. Concurrerende banken hebben - gemid deld - nu al een groter marktaandeel onder klanten met een niet-Nederlandse achtergrond. Is die achterstand door de Rabobank nog wel in te halen? Van den Nouwland twijfelt er niet aan. Hij ziet daarbij een niet onbelangrijke rol wegge legd voor de bestuurders en commissaris sen. 'Die zullen het belang van deze groei markt op waarde moeten schatten en het onderwerp consequent op hun agenda's moeten houden. Zij zullen de drijvende kracht achter de 'verkleuring' moeten zijn. Als ik naar mijn bank kijk, vormt onze ledenraad met nog geen 20% allochtonen nu geen goede maatschappelijke afspiege ling. Onder de personeelsleden is het ook relatief laag: 12 tot 15%. Maar pluspunt is dat we bankbreed serieus onderweg zijn om het anders en beter te doen.' Utrecht-Nieuwegein zit middenin een fusieperiode en door de bijbehorende 'indikking' van de colleges is 'nieuw bloed' daar nog even niet aan de orde. 'Ogenschijnlijk mogen de gremia dan nog erg 'blank met blauwe ogen' zijn, toch vervullen zij hun rol ten aanzien van diversiteit goed', relativeert Van den Nouwland. 'Onze bestuurders en toezicht houders zijn ook actief in allerlei netwer ken. Zo kunnen zij het doel om het marktaandeel te vergroten binnen en bui ten de bank ondersteunen en oppakken. Zij helpen het beeld uit te dragen dat de Rabobank meer is dan een bank alleen.' Het idee dat 'verkleuring' van de colleges alles oplost, deelt hij niet. 'Onze collegele den zijn onder meer geselecteerd op hun betrokkenheid bij wat er in de maat schappij gebeurt. Dus zijn ze dat ook - of misschien juist wel - bij deze thematiek.' Utrecht-Nieuwegein peilde onlangs de verwachtingen op het gebied van maat schappelijk verantwoord ondernemen onder de leden. Dat leverde interessante uitkomsten op. 'Leden zijn van mening dat het ondersteunen van maatschappelij ke projecten goed bij de bank past', resu-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 20