10 vragen aan George Möller n Rü KI El 10 vragen aan... 13 Wie is George Möller (57)? WA Wat kenmerkt uw loopbaan en ambitie Hoe gaat u dat aanpakken Hoe ziet u het beursklimaat7 Hoe kijkt u aan tegen open architectuur? Goed dat Rabo derdenfondsen verkoopt? U haalt steeds vaker de krant inzake governance. Robeco en MVO, daar hoor je weinig van. Waaraan ergert u zich in uw werk? •i Gaat Robeco ook wielrennen sponsoren B&B 14e jaargang 2005 06 Fotografie Sander Nagel, Ton Poortvliet Organisatie functie i Voorzitter Robeco Groep NV e mail george.moller@robeco.nl 7 'Een geboren Groninger met een brede internationale ervaring in de financiële sector. Doordeweeks woon ik in Rotterdam, de weekenden breng ik meestal door in Bergen (NH). Fietsen, tuinieren en golf zijn passies. Ik ben getrouwd en heb twee dochters.' 'Voordat ik eind 1996 president-directeur van Amsterdam Exchanges werd, was ik onder meer general manager van MeesPierson in Londen en non-executive member van de board van de Londense futures- markt (LIFFE). Je mag gerust zeggen dat de financiële dienstverlening in een internationaal perspectief de rode draad vormt. Daarnaast een duidelijke focus op executie. Plannen maken is mooi, maar je moet ze wel uitvoeren. Bij Robeco concentreren we ons nu op de executie van de strategie. Mijn ambitie voor de komende jaren is om van Robeco de beste vermogensbeheerder van continentaal Europa te maken.' 'Een goede performance en een gezonde organisatie zijn absolute randvoorwaarden voor succes. Ons uitgangspunt is organische groei. Als we een superieure performance laten zien, volgt omvang vanzelf. Het betekent ook dat de cultuur is afgestemd op de strategie, met de juiste mensen op de juiste plek, en dat alles wat met regelgeving te maken heeft dubbel is gecheckt. We gaan de komende jaren verder investeren in onze Europese activiteiten, zowel in sales als in vermo gensbeheer. Van ons Amerikaanse platform verwachten we groei op eigen kracht. In een aantal emerging markets zullen we operaties opstarten. Rabobank International is hierbij van onschatbare waarde. In Nederland is de Rabobank nog belangrijker voor ons. De enorme groeimogelijkheden kunnen we alleen benutten als we meer investe ren in onze goede relatie. Daarom hebben we een afdeling in het leven geroepen die zich hier speciaal voor inzet.' 'We zijn terechtgekomen in een periode waarin het positieve senti ment op de financiële markten overheerst. Dit jaar zijn prachtige resul taten behaald, vooral op de aandelenbeurzen. Ik ben er trots op dat Robeco en Rolinco, onze Nederlandse vlaggenschepen, hier nog een schepje bovenop hebben gedaan. Beide fondsen staan bovenaan in de rendementsoverzichten. De komende jaren kunnen we rekenen op gemiddelde aandelenrendementen. Voor de obligatiemarkten lijken de vooruitzichten minder rooskleurig. 7 'Klanten worden steeds kritischer en veeleisender, willen meer keuze mogelijkheden dan huisproducten alleen. Je ziet dat de grote banken in Europa steeds meer schapruimte vrijmaken om fondsen aan te bieden van een beperkt aantal derden. Ik spreek dan ook liever van 'guided' dan van 'open' architectuur. Inmiddels gaat het al wel om 10 tot 20% van het totale volume. Door de sterke onafhankelijke merknaam van Robeco biedt dit voor ons goede kansen.' 7 'Begrijpelijk. Het is onze taak te zorgen dat onze producten en per formance daar boven uitsteken. In verhouding met de concurrentie is er voor de Rabobank nog veel ruimte om het aandeel van fond sen te versterken. Ik zie de taart nog veel groter worden. Die is veel belangrijker dan de punt.' 7 'De tijd is voorbij dat beleggers uitsluitend met de voeten stemden. Je ziet een ontwikkeling naar een groter engagement. Institutionele partijen slaan de handen ineen om de dialoog met de onderne mingsleiding aan te gaan, het woord te voeren op aandeelhou dersvergaderingen en zo nodig een stevig 'neen' te laten horen. Robeco vervult hier een voortrekkersrol. Wij zijn een van de 'foun- ding fathers' van Eumedion, een uitstekend instrument om waarde- creatie voor onze klanten op de langere termijn te verzekeren. Wij vertolken een krachtig Nederlands geluid te midden van oprukkend Angelsaksisch geweld op aandeelhoudersvergaderingen.' 7 'Dan zetten we ons licht toch te veel onder de korenmaat. In vergelij king met andere groepsonderdelen scoort Robeco goed in de MVO- rapportages van de Rabobank. MVO-afwegingen hebben een vaste plaats in het beleggingsproces gekregen en wij spreken onderne mingen waarin we beleggen steeds vaker op dit cruciale thema aan.' 7 'Gebrek aan ambitie en veranderingsgezindheid verdraag ik slecht. In een wereld die steeds sneller verandert en waarin de concurrentie met de dag sterker wordt, zijn het noodzakelijke voorwaarden om tot de winnaars te behoren.' 'We doen al achttien jaar samen met het Amsterdams Concertgebouw de Robeco Zomerconcerten. Een groot succes. We worden ook hoofd sponsor van het Rotterdams Filmfestival en we gaan in sportsponso ring. Robeco komt prominent op de broeken van de Raborenners te staan. Voor ons zijn de wat kleinere rondes, zoals die van Zwitserland en Spanje, belangrijk. Voor onze klanten in die landen is het goed dat wij ons samen met Rabobank manifesteren.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 13