10 vragen aan
George Möller
n
Rü
KI
El
10 vragen aan...
13
Wie is George Möller (57)?
WA
Wat kenmerkt uw loopbaan en ambitie
Hoe gaat u dat aanpakken
Hoe ziet u het beursklimaat7
Hoe kijkt u aan tegen open architectuur?
Goed dat Rabo derdenfondsen verkoopt?
U haalt steeds vaker de krant inzake governance.
Robeco en MVO, daar hoor je weinig van.
Waaraan ergert u zich in uw werk?
•i Gaat Robeco ook wielrennen sponsoren
B&B 14e jaargang 2005 06
Fotografie Sander Nagel, Ton Poortvliet
Organisatie
functie i Voorzitter Robeco Groep NV
e mail george.moller@robeco.nl
7
'Een geboren Groninger met een brede internationale ervaring in de
financiële sector. Doordeweeks woon ik in Rotterdam, de weekenden
breng ik meestal door in Bergen (NH). Fietsen, tuinieren en golf zijn
passies. Ik ben getrouwd en heb twee dochters.'
'Voordat ik eind 1996 president-directeur van Amsterdam Exchanges
werd, was ik onder meer general manager van MeesPierson in Londen
en non-executive member van de board van de Londense futures-
markt (LIFFE). Je mag gerust zeggen dat de financiële dienstverlening
in een internationaal perspectief de rode draad vormt. Daarnaast een
duidelijke focus op executie. Plannen maken is mooi, maar je moet ze
wel uitvoeren. Bij Robeco concentreren we ons nu op de executie van
de strategie. Mijn ambitie voor de komende jaren is om van Robeco de
beste vermogensbeheerder van continentaal Europa te maken.'
'Een goede performance en een gezonde organisatie zijn absolute
randvoorwaarden voor succes. Ons uitgangspunt is organische groei.
Als we een superieure performance laten zien, volgt omvang vanzelf.
Het betekent ook dat de cultuur is afgestemd op de strategie, met de
juiste mensen op de juiste plek, en dat alles wat met regelgeving te
maken heeft dubbel is gecheckt. We gaan de komende jaren verder
investeren in onze Europese activiteiten, zowel in sales als in vermo
gensbeheer. Van ons Amerikaanse platform verwachten we groei
op eigen kracht. In een aantal emerging markets zullen we operaties
opstarten. Rabobank International is hierbij van onschatbare waarde.
In Nederland is de Rabobank nog belangrijker voor ons. De enorme
groeimogelijkheden kunnen we alleen benutten als we meer investe
ren in onze goede relatie. Daarom hebben we een afdeling in het leven
geroepen die zich hier speciaal voor inzet.'
'We zijn terechtgekomen in een periode waarin het positieve senti
ment op de financiële markten overheerst. Dit jaar zijn prachtige resul
taten behaald, vooral op de aandelenbeurzen. Ik ben er trots op dat
Robeco en Rolinco, onze Nederlandse vlaggenschepen, hier nog een
schepje bovenop hebben gedaan. Beide fondsen staan bovenaan in
de rendementsoverzichten. De komende jaren kunnen we rekenen op
gemiddelde aandelenrendementen. Voor de obligatiemarkten lijken
de vooruitzichten minder rooskleurig.
7
'Klanten worden steeds kritischer en veeleisender, willen meer keuze
mogelijkheden dan huisproducten alleen. Je ziet dat de grote banken
in Europa steeds meer schapruimte vrijmaken om fondsen aan te
bieden van een beperkt aantal derden. Ik spreek dan ook liever van
'guided' dan van 'open' architectuur. Inmiddels gaat het al wel om
10 tot 20% van het totale volume. Door de sterke onafhankelijke
merknaam van Robeco biedt dit voor ons goede kansen.'
7
'Begrijpelijk. Het is onze taak te zorgen dat onze producten en per
formance daar boven uitsteken. In verhouding met de concurrentie
is er voor de Rabobank nog veel ruimte om het aandeel van fond
sen te versterken. Ik zie de taart nog veel groter worden. Die is veel
belangrijker dan de punt.'
7
'De tijd is voorbij dat beleggers uitsluitend met de voeten stemden.
Je ziet een ontwikkeling naar een groter engagement. Institutionele
partijen slaan de handen ineen om de dialoog met de onderne
mingsleiding aan te gaan, het woord te voeren op aandeelhou
dersvergaderingen en zo nodig een stevig 'neen' te laten horen.
Robeco vervult hier een voortrekkersrol. Wij zijn een van de 'foun-
ding fathers' van Eumedion, een uitstekend instrument om waarde-
creatie voor onze klanten op de langere termijn te verzekeren. Wij
vertolken een krachtig Nederlands geluid te midden van oprukkend
Angelsaksisch geweld op aandeelhoudersvergaderingen.'
7
'Dan zetten we ons licht toch te veel onder de korenmaat. In vergelij
king met andere groepsonderdelen scoort Robeco goed in de MVO-
rapportages van de Rabobank. MVO-afwegingen hebben een vaste
plaats in het beleggingsproces gekregen en wij spreken onderne
mingen waarin we beleggen steeds vaker op dit cruciale thema aan.'
7
'Gebrek aan ambitie en veranderingsgezindheid verdraag ik slecht.
In een wereld die steeds sneller verandert en waarin de concurrentie
met de dag sterker wordt, zijn het noodzakelijke voorwaarden om
tot de winnaars te behoren.'
'We doen al achttien jaar samen met het Amsterdams Concertgebouw
de Robeco Zomerconcerten. Een groot succes. We worden ook hoofd
sponsor van het Rotterdams Filmfestival en we gaan in sportsponso
ring. Robeco komt prominent op de broeken van de Raborenners te
staan. Voor ons zijn de wat kleinere rondes, zoals die van Zwitserland
en Spanje, belangrijk. Voor onze klanten in die landen is het
goed dat wij ons samen met Rabobank manifesteren.'