'Commerciële kansen' Eigenlijk een vanzelfsprekendheid Beter laten zien J\ B B 14e jaargang 2005 06 Fotografie Esther Pennarts van een aantal interactieve, virtuele media. 'Hiermee willen we met name inspelen op het den ken onder jonge medewerkers - de managers van morgen. Relatief simpele boodschappen als 'doe het licht uit' en 'neem wat vaker de trap' spreken niet aan als het om duurzaam ondernemen gaat. Het is ook niet de kern van het verhaal. Onze uit daging ligt op een ander niveau: hoe kun je als manager van de toekomst de balans realiseren tus sen winst maken én op duurzame wijze onderne men. 'There is no business in een non-sustainable world' is de stelling van onze werkgroep. Het is zinloos op korte termijn winst na te jagen, terwijl de wereld langzaam naar de knoppen dreigt te gaan.' 'Met onze output willen we een sneeuwbaleffect bereiken als het gaat om het creëren van bewust zijn inzake duurzaam ondernemen. Medewerkers moeten zich geïnspireerd voelen om er meer over aan de weet te komen. Ze moeten ook kritische vragen gaan stellen over hoe het bedrijf waar ze werken invulling geeft aan duurzaam onderne men.' Zelf heeft ze zich ten doel gesteld om ook toegevoegde waarde voor de Rabobank te leveren door middel van 'walk the talk'. Zo draagt zij bijvoorbeeld de Rabobank en het duurzame gedachtegoed uit door college te geven op de Hogeschool van Amsterdam, deelname aan een panel op de Nationale Jongerendag en het geven van presentaties. Het is de bedoeling dat Muller in totaal ongeveer 20 werkdagen aan het YMT besteedt. In de prak tijk blijkt dit gauw twee keer zoveel te zijn. Volgens haar hangt de tijdsbesteding sterk samen met de persoonlijke betrokkenheid. 'Om afgevaar digd te worden door de Rabobank moest ik solli citeren en best wel een strenge selectieprocedure doorlopen. Dan hen je echt blij wanneer je de uit verkorene bent.' Ze beklemtoont dat bij de selectie goed wordt gekeken of iemand kan functioneren als ambassadeur van duurzaam ondernemen in de eigen organisatie. 'De bank investeert in je, deelna me aan het YMT kost wel wat, dus je moet geën gageerd zijn.' Anderzijds beseft ze dat de opbrengst moeilijk in geld is uit te drukken. 'Maar voor mij kunnen bedrijven en hun medewerkers niet genoeg bezig zijn met noodzaak om duur zaam te ondernemen. Dat overstijgt alles.' Daan Dijk Daan Dijk is werkzaam bij het directoraat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van Rabobank Nederland. Hij ontvangt wekelijks vragen van aangesloten banken over duurzaam ondernemen. 'De meeste aangesloten ban ken zijn er inmiddels volop mee aan de slag. Naast het maatschappelijke belang zijn er op dit gebied immers volop commerciële kansen te benutten.' Als een mooi voorbeeld noemt Dijk, die zich vooral bezighoudt met duurzame energie en klimaatverandering, de samenwer king met de agrarische coöperatie Windunie. Opgericht in een zaaltje van een aangesloten bank is Windunie ondertussen de grootste duurzame energieproducent van Nederland. Lea Sterenborg-Pinxt 'Er wordt in onze organisatie veel gepraat over duurzaam ondernemen. Maar het zou veel meer automatisch gedrag moeten zijn', zegt Lea Sterenborg, directeurbestuurder van Rabobank Woudenberg. Onlangs heeft haar bank een nieuw pand met veel duurzame materialen en toepassingen gebouwd. 'Hoewel dit voor mij eigenlijk een vanzelfsprekendheid was, moest ik toch nog veel moeite doen om anderen daarvan te overtuigen. Duurzame investeringen verdienen zich uiteindelijk terug en in een der gelijke duurzame omgeving is het heel plezierig werken. Medewerkers moeten duurzaam onder nemen kunnen voelen.' H Volgens Sterenborg is haar bank al heel lang onbewust bezig met duurzaam onderne men. 'Je ziet dat terug in de initiatieven die we steunen via ons Coöperatiefonds, maar ook in ons financieringsbeleid.' Om medewerkers nog weer eens bewust te maken van het belang van duurzaam ondernemen heeft Rabobank Woudenberg een speciale spelavond georgani seerd. 'Het is de taak van het management om het onderwerp warm te houden.' 'Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit ingebakken in onze organisatie, de structuur en cultuur', aldus Floris van den Hoek, bestuurs voorzitter van Rabobank Altena. 'Maar we moe ten onze voorsprong op dit gebied duidelijker presenteren en meer in ons voordeel laten werken.' Van den Hoek is lid van de klankbord groep MVO van Rabobank Nederland die inmid dels een aantal bijeenkomsten achter de rug heeft. Gelukkig hoorde hij daar ook dergelijke geluiden. 'De Rabobanken vormen een belang rijke motor in de samenleving. We helpen men sen en instellingen talrijke maatschappelijke projecten te realiseren. giM, m Daar doen we veel te bescheiden over, we ■■S**"' brengen het niet naar buiten.' Als voorbeeld noemt hij het project Toekomst door Samenspel' dat in het werkge bied van Rabobank Altena al jaren succesvol is. 'Landelijk timmeren we hier nauwelijks mee aan de weg, terwijl we ons hiermee duidelijk onderscheiden van andere banken. Het is echt wat je noemt: coöperatief dividend.' meeste Windunie- i Ik af van Winduniemolens en helpt Windunie aan nieuwe klanten via een kortingsactie voor haar leden en medewerkers (zie Rabosite bij aanbiedingen). 'Een win-win situatie voor alle partijen.' Een en ander neemt niet weg dat Dijk hier en daar in de organisatie ook wel eens tegenzin bespeurt. 'Soms ziet men duurzaam ondernemen helaas nog als een last. Onbegrijpelijk gezien de kansen in de markt en onze ambitie om nummer 1 op MVO gebied te zijn.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 11