There is ri business i non-susta world s Team Afoung Mana 'Van hoofd naar hart' Duurzaam ondernemen staat hoog in het vaandel van de 175 internationale bedrijven die deel uitmaken van de World Business Council for Sustainable Development. Jaarlijks vaardigen die bedrijven jonge medewerkers af voor deelname aan het 'Young Managers Team'. Die verdiepen zich gezamenlijk in een aspect van duurzaam ondernemen. Dit jaar is dat de vraag hoe je duurzaam ondernemen het best onder de aandacht kunt brengen. Namens de Rabobank is Elise Muller van het directoraat Coöperatie en Bestuur AB van Rabobank Nederland van de partij. 'Ook binnen de Rabobank klinkt de boodschap nog onvoldoende door. Er is veel scepsis onder de medewerkers.' Reportage innen onze coöperatie zou duurzaam onder- Dnemen voor iedereen toch min of meer van zelfsprekend moeten zijn', aldus Muller. 'Maar er is nog veel onwetendheid, gebrek aan bewustzijn.' Deze constatering sluit aan bij het doel dat het Young Managers Team 2005/2006 zich heeft gesteld. 'We willen aangeven hoe je de boodschap van duurzaam ondernemen het best kunt versprei den.' Hiertoe heeft het YMT drie werkgroepen opgericht: media, opleiding en financiën. Zelf maakt ze deel uit van de werkgroep media. 'We willen het bewustzijn onder medewerkers aanwak keren, maar dan op een ludieke manier. Dikke wetenschappelijke rapporten worden niet gelezen. Verhalen die te ver afstaan van de dagelijkse werk zaamheden missen effect. Kritieke succesfactor is dat de boodschap mensen persoonlijk aanspreekt en dat men er ook iets mee kan.' Onbewust bekwaam Tevreden beaamt Muller dat duurzaam onderne men inmiddels voor veel aangesloten banken wel een belangrijk actueel thema is. Dit jaar zullen alle banken in hun jaarplan minimaal twee doelen op dit terrein formuleren. Ook wordt er hard gewerkt aan de verdere inbedding in de bedrijfsvoering. 'Het is al eerder gezegd dat wij binnen de Rabobank onbewust bekwaam zijn', lacht ze. 'Juist omdat duurzaam ondernemen vanuit de bestuurlij ke invalshoek wel een behoorlijk draagvlak heeft, hebben wij als YMT de invalshoek van de mede werker gekozen. Zo willen we vanuit twee richtin gen het 'virus' verspreiden. Het gaat niet alleen om de inbedding in structuren en procedures, maar ook in de medewerkers en hun handelen. Met behulp van een gespecialiseerd Engels bureau is de werkgroep 'media' bezig met het ontwikkelen Bert Mertens 'Probleem met duurzaam ondernemen is dat het vaak erg rationeel wordt benaderd', vindt Bert Mertens, directeur Coöperatie en Bestuur AB bij Rabobank Nederland. 'Daardoor gaat het vaak kopje onder in een bureaucratische aanpak. Kern moet zijn dat mensen er werkelijk in gaan geloven. Als je erin slaagt van hoofd naar hart te gaan, zal duurzaam ondernemen pas goed aanslaan.' Duurzaam ondernemen blijkt ook uit de manier waarop de bank krediet verleent, de wijze van omgaan met klanten en medewerkers en onze verbinding met de samenleving. 'Je moet de ver binding kunnen maken van duurzaam ondernemen met de ban caire praktijk'. Mertens denkt dat de deelname van Elise Muller aan het YMT veel profijt ople vert. 'Zo'n club jonge mensen komt met goede ideeën en ontwikkelt eigentijdse, laagdrempe lige communicatiemiddelen die in het bijzonder jongeren aanspreken. Al met al een waardevolle bijdrage om de noodzaak van duurzaam onder nemen bij medewerkers op het hart te drukken. Maatschappij B&B 14e jaargang 2005.| 06

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 10