Het werkgebied van Gorredijk-Haulerwijk B&B 14ejaargang 2005 05 Fotografie Rabobank Gorredijk-Haulerwijk len. Daarom waren we er snel uit.' Dat Gorredijk-Haulerwijk met een balansto taal van 728 miljoen euro en 94 fte's de C-status niet heelt bereikt, is volgens hem geen probleem. 'Schaalgrootte is niet hei lig. Het wordt vaak aangegrepen om de kosten te drukken, maar onze kosten zijn al laag en we plukken toch schaalvoorde len van het feit dat we onderdeel uitma ken van een grote organisatie.' 'Bovendien heeft schaalgrootte ook nadelen', meent bestuursvoorzitter Lutske Dijkstra-de Jong. 'Hoe je het ook wendt of keert, grotere banken komen verder van hun klanten af te staan.' Een instituut De leden spelen een belangrijke rol. De bank heeft een ledenratio van een kleine 25 procent. 'Haulerwijk was daarin actie ver dan Gorredijk-Jubbega', aldus Kooi. 'Voor de fusie had Haulerwijk een leden ratio van 40 procent, terwijl wij bleven hangen op zo'n 15 procent.' Dijkstra geeft de oorzaak: 'Gorredijk-Jubbega heeft zich gericht op meer betrokken leden. Leden die ons als huisbankier zien, trouwe klan ten die niet bij de eerste de beste aanbie ding naar elders verkassen. Dat vonden we belangrijker dan veel leden.' Al met al kun je bij de nieuwe combinatie dus spre ken van een betrokken ledenbestand. Wolbers: 'In Haulerwijk was de betrok kenheid de grootste van heel Nederland. De Rabobank is daar een instituut. We doen ook veel voor onze leden: we hebben een dorpenfonds, organiseren seminars en activiteiten voor ze en nemen ze mee naar evenementen.' Geen ledenraad Maar een ledenraad komt er niet. Dijkstra: 'We vinden de ledeninvloed in het partnershipmodel voldoende gewaar borgd. De afstand tussen colleges en direc teur is klein. We zitten er bovenop. In het directiemodel is die afstand veel groter.' 'Bovendien weten de leden de colleges goed te vinden', brengt Wolbers naar voren. 'Op tal van podia en plaatsen wor den we aangesproken over onderwerpen die de bank aangaan.' De twee dames vin den dat er sinds hun aanstelling acht jaar geleden veel veranderd is. 'Nu zijn we veel meer beleidsmatig en met de grote lijn bezig. Een enorme vooruitgang.' De bank stapt ook niet over naar het directiemodel. 'Als je groter bent, kan dat misschien inte ressant zijn', aldus Kooi. 'Groot voordeel van het partnershipmodel vind ik de dui delijkheid in eindverantwoording. Als je bij een directiemodel drie directeuren hebt, wie moet je dan aanspreken?' Supermarktoorlog Rabobank Nederland is volgens Wolbers toegankelijker geworden. 'De informatie voorziening is aanzienlijk verbeterd, ook door internet. En cursussen als 'de eerste honderd dagen bij de Rabobank' zijn echt van toegevoegde waarde.' Wensen zijn er nog wel. Vooral op het bancaire vlak. Dijkstra: 'In de startersmarkt schiet de Rabobank echt tekort. Er moeten scherpe re tarieven, betere voorwaarden en kortere procedures komen. Landelijk ambiëren we een marktaandeel HID van 38 procent en bij starters nemen we genoegen met veel minder. Dat betekent dus dat we ze in een later stadium moeten terugkopen.' 'We wijken dus regelmatig af met de tarieven voor starters', aldus Kooi. 'Hetzelfde geldt voor de variabele rente, die is onder de huidige marktomstandigheden veel te hoog. Veel van onze trouwste klanten heb ben variabele rente, zij gaan ervan uit dat de bank het wel goed met hen voor heeft. Wij hebben daarom een lokale afslag op de variabele rente van 0,7%.' Wel voegt hij er aan toe dat afwijken geen regel mag worden. 'We moeten nu te veel en te vaak differentiëren. De concurrentie dwingt ons daartoe. Zeker op de hypothekenmarkt lijkt het op een supermarktoorlog. We gaan van de ene naar de andere actie. Dat een hypotheek complexer is dan een pakje boter, is ons geluk. Was dat niet zo, dan hadden we het zwaar. Want ook de trou we klant shopt.' Liefst kort door de bocht 'We doen het uitstekend', stelt Kooi vast. Hij onderstreept dat met grote marktaan delen en prima ratio's. 'De ambitie is natuurlijk dit vol te houden', vult Wolbers aan. 'Het gaat erom de dienstverlening en de service op een hoog niveau te houden. Op een manier die klanten en leden als Balanstotaal €728 miljoen Inwoners werkgebied 18.261 Aantal fte's 94 Leden 2.859 Bancaire productiviteit 1,56 Ledenratio 24.6% Baten/lasten ratio 1,79 Marktpenetratie volw. 66.3 Solvabiliteit 1,45 Marktpen. hid 45.2/ovis 60.5% Aantal contactpunten 5 Marktpenetratie agr. 56.2% De Friese Rabobank Gorredijk-Haulerwijk opereert in een landelijk gebied in de driehoek Heerenveen- Drachten-Assen, net onder de A7. Gorredijk heeft met 7.000 inwoners een centrumfunctie voor een groot achterland met allerlei kleine dorpen en kernen. Omdat de voorzieningen in die kernen vrijwel allemaal verdwe nen zijn, is het winkelaanbod in Gorredijk met zo'n 90 winkels relatief groot. In Haulerwijk wonen 3.300 men sen. Behalve in Gorredijk en Haulerwijk heeft de bank kantoren in Jubbega, Tijnje en Nij Beets. In het gebied hebben agrariërs - vrijwel uitsluitend melkveehouders - nog de ruimte. De agrarische bedrijven zijn dan ook vrijwel allemaal bovengemiddeld groot. Ondanks het plattelandskarakter kent het werkgebied ook een aantal bedrijventerreinen, waar redelijk wat bedrijven in de HID-sector te vinden zijn. dichtbij en betrokken ervaren.' Dijkstra wijst erop dat de Rabobanken Gorredijk- Jubbega en Haulerwijk in het verleden hebben laten zien dit waar te kunnen maken. 'Dus samen moet het ons zeker lukken.' Al met al gaat Rabobank Gorredijk-Haulerwijk vol ambities en ver trouwen de toekomst in. Op een manier die het best te typeren is als 'no-nonsense', aldus de drie vertolkers van de ambitie. 'We gaan het liefst kort door de bocht. We houden niet van dikke nota's en rap porten, we gaan pragmatisch te werk. Noem het Friese nuchterheid, noem het eigenwijs; het werpt in ieder geval zijn vruchten af.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 9