Maatschappelijk en ondernemen marktaandeel i Berichten Gastcolumn Wilma Gillis-Burleson 'P Maatschappij 14e jaargang 2005 05 Meer dan 1,5 miljoen leden! functie Directeur Legato Opleidingen BV e mail i directeur@nvtz.nl De Rabobank timmert aan de weg met een doelbewust beleid gericht op maatschappelijk ondernemen. De focus ligt zeker in de grote ste den heel nadrukkelijk op klantgroepen met een niet-Nederlandse achtergrond. In goede polder- taal 'allochtonen' genoemd. Met deze gestruc tureerde aanpak loopt de Rabobank voor op andere banken. Die hebben echter gemiddeld genomen een groter marktaandeel onder deze klantgroepen. Het mooie van de aanpak van de Rabobank is dat het beleid is geformuleerd na gesprekken met tientallen allochtonen, zoals studenten- groepen, werkenden, vrouwen, ondernemers, medewerkers. Het management van de betrok ken Ra bobanken was daar zoveel als mogelijk bij aanwezig. Zo ontstond uitwisseling van ideeën en beter inzicht in de wensen van deze klantgroepen. In een pilot wordt bijvoorbeeld tegemoet gekomen aan de wens van een deel van de islamitische klanten om geen rente te betalen ofte ontvangen. Men zocht de combi natie met de 'zakat', zodat de rente op tegoe den aan goede doelen wordt besteed. Hiermee kweek je als Rabobank goodwill. Maar zoals we maar al te goed weten, is beleid geduldig. Het komt erop aan daaraan invulling te geven. Gaat de Rabobank de slag winnen? Want behalen van de targets gaat voor, de waan van de dag regeert. Tegen die achter grond wordt het implementeren van diversiteit- beleid in de eigen dienstverlening, producten en bedrijfsvoering als lastig ervaren. Voor het ver groten van marktaandeel in met name de grote steden is het echter onontkoombaar. Hier is in mijn ogen nadrukkelijk een rol weggelegd voor de ledenraden en raden van commissarissen. Zij zullen het belang van het diversiteitbeleid moe ten zien en het op de agenda moeten houden. Daar doet zich mogelijk al direct een stevige hobbel voor. Ledenraden en raden van commis sarissen hebben zelf nauwelijks antennes voor of relatie met de allochtone klantengroepen. Het diversiteitbeleid van de Rabobank zou zich dan ook moeten uitstrekken naar de samenstelling van en informatievoorziening aan deze 'coöpe ratieve' organen. Die informatie kan zich op twee punten concen treren. Allereerst het besef dat beleid gericht op allochtonen geen liefdadigheidswerk is, maar gericht op vergroten van marktaandeel. Lukt dat op de korte termijn? Nee, hiervoor is een lange termijn strategie nodig, gebaseerd op het winnen van vertrouwen van deze groepen. Daar waar de Rabobank veel lokale activiteiten steunt en goodwill heeft opgebouwd, zou ze zich ook nadrukkelijk moeten richten op vrijwilligerswerk en organisaties van en voor allochtonen. Tweede punt is het herkennen van potentieel en kansen. Zolang ik van bankmedewerkers hoor dat 'succesvolle allochtone ondernemers'geen echte allochtonen zijn, wordt deze groep dus niet herkend en bediend. Het geeft blijk van een beperkte kijk op wie allochtonen in al hun diver siteitzijn en het mist de essentie van een profit- gedreven organisatie, namelijk: succes binnen halen en daarmee winst scoren. Dus bestuurders en toezichthouders richt je op de succesvolle en talentvolle groepen, win het vertrouwen door in de allochtone gemeen schappen te investeren. Kijk naar de lange ter mijn en je realiseert de heilige omzetdoelstellin- gen niet vandaag maar in ieder geval morgen. En zo zijn 'maatschappelijk' en 'ondernemen' weer met elkaar verbonden. Het ledental heeft de grens van 1,5 miljoen over schreden. Dit is op 22 september gevierd met de feestelijke verwelkoming van het 1,5 miljoenste lid door Piet Moerland. Nog maar driejaar geleden - begin oktober 2002 - mocht hij het miljoenste lid verwelkomen. Half september 2005 stonden in totaal 1.510.425 leden geregistreerd: 1.416.384 natuurlijke personen en 94.041 organisaties. Daarnaast hadden zich op dat moment 4.583 aspirant-leden aangemeld. Gilde verzelfstandigd De Rabobank heeft participatiemaatschappij Gilde Investment Management, sinds 1996 deel van de Rabobank Groep, per 1 augustus verkocht aan het zittend management. Gilde is actief als verschaffer van risicodragend vermogen en richt zich vooral op situaties van bedrijfsopvolging, verzelfstandiging en groei van innovatieve bedrijven. Zelfstandigheid is de best denkbare strategische optie omdat dit een betere uitgangspositie biedt bij het aantrekken van investeerders. De Rabobank blijft investeren in fondsen van Gilde. O Diversiteit hoog op de agenda Zeven grote stadsbanken gaan nieuwe Nederlanders veel nadrukkelijker integreren in hun beleid en marketing. Bij de banken in Almere, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht en Zaandam leeft het besef dat de Rabo bank over een breed front aan de slag moet. Daarbij gaat het zowel om het verbeteren van het imago en de concrete marketinginspanningen als om meer diversiteit in het personeelsbeleid, de coöperatie en de maatschappelijke activiteiten. In samenwerking met Rabobank Nederland ontwikkelen de zeven banken programma's voor eigen medewerkers, trai ningen, gerichte promotieacties, speciale campag nes. Ook richten zij zich op het uitbouwen van net werken, sponsorplannen die meer zijn toegesneden op de multiculturele samenstelling van de stad, werving van nieuwe Nederlanders voor de leden raad, et cetera. Van Gogh Museumbus weer op pad Vanaf 1 september rijdt de Van Gogh Museumbus - een Amerikaanse schoolbus in de stijl van Van Gogh - weer door het land om leerlingen van de basis scholen naar het Van Gogh Museum te brengen. Hier krijgen ze van alles te horen over Vincent van Gogh en zijn leeftijdgenoten. De Rabobank is van 2003 tot en met 2007 promoting partner van het Van Gogh Museum en hoofdsponsor van de familie tentoonstelling 'Beestachtig mooi. Kijken naar

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 7