Rabobank rolmodel B B 14e jaargang 2005 05 Fotografie Esther Pennarts kunnen. De aangesloten banken zijn het vertrekpunt. Zij moeten krachtige markt spelers zijn, goed geworteld blijven in de gemeenschap en sterke aandeelhouders zijn van Rabobank Nederland.' Hij con stateert dat we gaandeweg al wijzer zijn geworden. 'Duidelijk is dat centrale acti viteiten als CBW (centraal beheer woning financieringen) en SH (servicecentrum hypotheken) bestaansrecht hebben. Wat betreft het RKCC (regionaal klantencon- tactcentrum) is de slinger juist de andere kant opgezwaaid. Het klantcontact is der mate vitaal voor de aangesloten banken dat zij de communicatie in eigen hand en huis willen houden. Daar spreekt lokaal ondernemerschap uit. Dat onder nemerschap is het uitgangspunt van de commissie.' absoluut geen vrijblijvendheid permitte ren, als het gaat om diensten van Shared Services en Facilities is er wel een vrije keuze!' 'De aangesloten banken zijn overigens bezig om de nieuwe Rabokaart met elkaar prima in te vullen', meent Moerland. Hij geeft wel stevig tegengas aan geluiden die een nog verdergaande opschaling voor staan. Naar zijn mening is daar vanuit het perspectief van de markt - een uitzonde ring daargelaten - in ieder geval geen enkele aanleiding toe. 'De raad van bestuur stelt zich uitdrukkelijk op het standpunt dat verdere schaalvergroting thans niet aan de orde is. Het is zaak de uitgestippelde weg te volgen en er niet nog eens een slag overheen te maken. Een goede invulling van de nieuwe kaart kost tijd. We moeten eerst het bewijs dat we ook in de nieuwe werkgebieden onver minderd dichtbij en betrokken kunnen zijn, zien te leveren. Laten we ons vooral realiseren dat er geen weg terug is als we te ver zouden doorschieten.' Dat de con currentie probeert de Rabobank te imite ren en weer dichter op de markt te krui pen, is voor hem een duidelijk signaal. De rek eruit 'Ze zien ons kennelijk nogal staan', zegt hij met gevoel voor understatement. 'Reden temeer om onze unieke link met de markt goed te blijven koesteren.' Hij onderstreept dat de opdracht van de commissie op twee punten is aangevuld. 'Het is niet alleen een kwestie van moge lijke lokaal-centraal bewegingen, maar uitdrukkelijk ook van het omgekeerde.' Voorbeelden van dat laatste zijn het HR- beleid, het coöperatiebeleid, het in huis hebben van de productkennis en het even tuele 'indalen' van de grootzakelijke teams. Ander belangrijk punt is het com- mitment van banken aan besluitvorming in de CKV. 'Er is een helder onderscheid nodig tussen besluiten met een facultatief en een bindend karkater. Het gaat om het uitsluiten van het risico op onderdek- kingsverliezen, zoals die zijn opgetreden bij Cohen Brown en het RKCC. Bij mega projecten als CRM-Siebel kunnen we ons Uit contacten met Europese zusterbanken conclu deert Moerland met gepaste trots dat de Rabobank steeds meer als rolmodel wordt gezien. Hij compli menteert alle voorgangers die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van ons bestel van kringen en centrale kring. 'Bij ons heeft de lokale autonomie zich aangepast aan de eisen van de tijd. Onze groeps- synergie werkt, mede dankzij onderlinge vervlech tingen als de kruiselingse garantieregeling. Dat dwingt respect af in het buitenland.' Hij betreurt dat zusterbanken in diverse Europese landen zichzelf op achterstand dreigen te zetten omdat lokale autono mie de doorontwikkeling blokkeert. Dat is niet in ons belang, want wij wensen uitzicht te houden op ver dergaande coöperatieve samenwerking in Europa. We moeten de interne verandering bij onze zuster banken helpen stimuleren.' Tegelijkertijd signaleert hij dat ook belangrijke decision- makers op Europees niveau onvoldoende weet hebben van het belang van de coöperatieve sector. 'Met z'n allen hebben we meer dan 100 miljoen klanten en marktaandelen in het MKB en de particuliere sector van meer zo'n 33%. Onlangs hebben we een position paper aangebo den aan Eurocommissaris McCreevy (Interne markt en diensten). Zo brengen we de betekenis van het coöperatieve bankwezen in Europa goed voor het voetlicht.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 5