Werken aan een doortimmerde visie op vestigingen De belangrijkste kernwaarden van de Rabobank zijn 'dichtbij, betrokken en toonaangevend'. Het vestigingenbeleid werkt hier op in. Soms meer dan we ons realiseren. Zo blijkt uit onderzoek dat de product-prijsperceptie van klanten negatief wordt beïn vloed door de waargenomen 'luxe' van gebouwen. De omvang van gebouwen en ruimtes wordt dikwijls geassocieerd met onper soonlijk, afstandelijk en/of bureaucratisch. In de ontwikkeling van vestigingstypes is bewust rekening gehouden met de boodschap die de Rabobank naar de markt wil zenden. Gebouwen en ruimtes spreken een krachtige taai en vragen forse investeringen. ind 2004 werd de besluitvorming in de CKV over de marktgebieden en de inrichting van de nieuwe werkgebieden afgerond met een discussie over de 'Visie op vestigingen'. Inmiddels zijn steeds meer banken betrokken in het proces van op-schaling. Hierbij staan de eventuele gevolgen voor het vestigingennetwerk hoog op de agenda. Er zijn dikwijls belangrijke bestuurlijke vragen en afwe gingen aan de orde. De keuzes die bij een herinrichting van het vestigingennetwerk moeten worden gemaakt, hebben financi eel, commercieel, sociaal en maatschappe lijk een grote impact. Bij fusies is vaak sprake van twee of meer hoofdkantoren met veelal een dub bele bezetting. Veel banken lopen aan tegen een veelheid aan vragen over de toekomstvastheid van vestigingen en de huisvesting van de medewerkers: Wat is de beste plek voor een adviescentrum? In welke plaatsen of wijken kunnen we onze geplande verkoop het best organise ren? Welke schaalgrootte is vereist om onze dichtbij ambities te verwezenlijken? Wat maakt ons met onze vestigingen toonaangevend, maar ook betrokken? Hoe realiseren we marktaandeelbehoud of juist groei? Hoeveel en welke mede werkers hebben we daarvoor nodig? Moeten we kopen of huren? Is het wel verstandig om te sluiten? Wat gaat dat eigenlijk allemaal kosten? Wat betekent dat voor onze bancaire prestaties? Stuk voor stuk vragen die de colleges in hun beleidsoverwegingen zullen betrekken. Onderbouwde vestigingenkeuze Elke fysieke presentie moet natuurlijk een legitimatie hebben vanuit de lokale markt. Zo vormt een vestiging een weer spiegeling van de klantbehoeftes en de ambities van de bank. Het gaat hier niet zozeer om de 'bakstenen', maar veel meer om zaken als de klantbediening, de benodigde schaalgrootte en het type ves tiging dat hierop aansluit. Deze overwe gingen, met veel afhankelijkheden, resul teren in een 'lokale visie op vestigingen', inclusief een goed onderbouwde vestigin genkeuze. Een logisch verlengstuk is het doorvertalen van de vestigingenkeuze in een toekomstige personele bezetting. Een personeelsplan kan dit toekomstbeeld zowel kwantitatief als kwalitatief onder- Uitgelicht Markt/klantwaarde Fotografie De Beeldredaktie, F&C Management B B 14e jaargang 2005 05 Drs. Klaas van der Laan functie Hoofd Formule Channelmanagement Marketing Particulieren e mail I K.Laan@rn.rabobank.nl T oekomstvastheid Servicekantoor: attent, eenvoudig en natuurlijk. Bankwinkel: fris, gedreven en uitdagend. Adviescentrum: professioneel, zelfbewust en ondernemend.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 22