Compliance moet in de genen zitten 20 ,>ÖD<.. Q&A's Marlies Engelaar over regelgeving: Aangesloten banken hebben zorg over toenemende regelgeving als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen of ingrijpende gebeurtenissen. 'Maar niet in alle gevallen is het iets om ongeluk kig mee te zijn', meent Marlies Engelaar, hoofd Toezicht Compliance Nederland bij het directoraat Toezicht van Rabobank Nederland. 'Zo sluit regelge ving ten aanzien van de zorgplicht prima aan bij één van de speerpunten van onze bedrijfsfilosofie: het leveren van klantwaarde. Ook regelgeving in verband met terrorismebestrijding en witwassen van geld zouden we moeten omarmen. Het past bij ons imago van betrouwbare bank die ernst maakt met maatschappelijk verantwoord ondernemen.' Toch een aantal prangende vragen aan haar adres. A Toezicht houden Fotografie Esther Pennarts B B 14e jaargang 2005 05 Q 'Rabobank Nederland heeft externe regelgeving in het verleden inderdaad wel eens te strak geïnterpreteerd. Toch zijn dit uitzonderingen. Uitgangspunt is dat exter ne regelgeving één op één wordt vertaald in interne regelgeving. Zonder slag erover heen. Soms zie je juist verzwaring bij col- legabanken en niet bij de Rabobank, zoals bij de Regeling Privé-beleggings- transacties (waar tussen haakjes ook de leden van de beheercolleges zich aan moe ten houden). Onder deze regeling is het medewerkers niet toegestaan binnen 24 uur een koop en een verkoop te doen in hetzelfde fonds (het verbod op intradag- handel). Verschillende collegabanken heb ben deze termijn verlengd, soms zelfs tot 30 dagen! Wij hanteren gewoon de ter mijn van 24 uur.' 'Zeker wel. Met name in de driemaan delijkse beleidsgesprekken met de toe zichthouders plaatsen we zonodig vraag tekens bij nieuwe regelgeving of verande ringen in de bestaande. We wijzen daarbij bijvoorbeeld op de almaar toenemende administratieve lasten. Ook maken we in voorkomende gevallen duidelijk dat regel geving vanwege onze coöperatieve struc tuur soms niet één op één kan worden toegepast. Ook in NVB-verband wordt menige discussie over dit onderwerp met de toezichthouders gevoerd. Maar als de 'slag' is gestreden moeten we als organi satie wel loyaal uitvoering aan de regelge ving geven. Ook als we vinden dat die te ver is doorgeschoten.' 'Vorig jaar heeft DNB bij tien aange sloten banken onderzoek gedaan naar naleving van de WID. De uitkomsten waren teleurstellend: van veel bestaande klanten was geen kopie van een legitima tiebewijs aanwezig. Dit kwam mede door het advies van Rabobank Nederland om bestaande klanten pas een kopie te vragen bij afname van een nieuw product of een nieuwe dienst. De inhaalslag is dus het gevolg van het feit dat wij als organisatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 20