Ook iets om jongeren te betrekken Interactief met de leden bezig Optimale interactie *fV\ - /■vr ii Anne-Marie van Mook-Ketelaars, lid van Rabobank Het Maasland, miste H* tijdens de consultatiebijeenkomst die zij bezocht vooral de jeugd. 'Nu was de gemiddelde leeftijd vrij hoog, en daardoor kwam de nadruk te liggen op de seniorenproblematiek.' Volgens Van Mook, die naast een agrarisch bedrijf, ook een administratie- en fiscaal adviesbureau runt, heeft de jeugd een andere beleving bij bankzaken. 'Jongeren voelen zich van huis uit min der betrokken bij de bank. Op de algemene vergadering zie je wel jonge ondernemers. Dan zijn ze vooral toehoordei, maar via group systems kun nen ze ook meepraten.' Mede naar aanleiding van de discussies op de consultatiebijeenkomst gaat Van Mook voor de fusie en overgang naar het nieuwe bestuursmodel stemmen. 'Mij is duidelijk geworden dat dit ten goede komt aan de kwaliteit van de dienstverlening.' B B 14e jaargang 2005 05 Fotografie Rabobank Bernheze Anne-Marie van Mook komen speciaal ingestelde werkgroepen van medewerkers met gerichte actiepun ten. Michiel Westerhof, voorzitter van de raad van toezicht van Rabobank Het Maasland en tevens voorzitter van de coöperatiecommissie, licht toe dat deze commissie op grond van de consultatiebij eenkomsten een 'go or no go' voor het nieuwe bestuursmodel zou geven. 'We hebben besloten het licht op groen te zet ten toen bleek dat de leden de overgang naar het nieuwe bestuursmodel positief beoordelen, alhoewel ze het wel complex vonden.' Bens: 'We hadden veel discussie over het directiemodel verwacht. Maar onze leden blijken een goede service en dienstverlening veel belangrijker te vin den. Er is vooral veel aandacht gevraagd voor ouderen.' Westerhof: 'In de coöpera tiecommissie is vervolgens ook de vraag gaan spelen of jongeren voldoende aan dacht krijgen. Zo ontstaan er dus goede discussies over hoe we moeten omgaan met welke ledengroep, waar we prioriteit leggen en waarom.' Jan Dortmans, accountmanager zakelijke relaties van Rabobank Het Maasland, is erg enthousiast over de consultatiebijeenkomsten. Als medewerker klopte hij alle vragen en opmerkingen van de vijf leden aan zijn tafel in de laptop. 'Zeker voor herhaling vatbaar', vindt hij. 'Het was leuk en inspirerend om op deze interactieve manier met leden bezig te zijn.' Hij wijst op de vraag over het salaris van de directeur die door de discussieleider handig en tactisch werd doorverwezen. 'Dat brak het ijs. Toen werd de avond levendig en kwamen de deelnemers helemaal los.' Hij was niet verbaasd dat negentig procent van de leden tijdens de bijeenkomsten al aangaf positief tegenover de fusie te staan. 'Rabobank Bernheze en Rabobank Het Maasland hebben een vergelijk baar marktgebied en willen allebei vooruit. Als we nu van beide banken de pluspunten mee nemen en de minpunten achterlaten, komt het helemaal goed.' Jan Dortmans Mare van der Wielen Volgens Mare van der Wielen, lid van Rabobank Bernheze, zorgden de laptops tijdens de consultatie bijeenkomsten ervoor dat alle deelnemers hun zorg en kritiek durfden te uiten. 'Hierdoor ontstond een optimale interactie tussen bank en leden in plaats van het eenzijdig gebeuren dat zo kenmerkend is voor de algemene vergadering.' Als eigenaar van een groot communicatie-adviesbureau heeft Van der Wielen de nodige ervaring op dit gebied. Hij vindt een goede discussieleider, die snel kan bundelen, wel van essentieel belang voor het welslagen van dergelijke bijeenkom sten. Verder wijst hij nog op de schriftelijke terugkoppeling aan de leden vóór de alge mene vergadering in oktober. 'Voordat zij hun goedkeuring geven, willen de leden natuurlijk wel weten wat er in tussentijd met al hun input is gedaan.' Valkuil Voor de algemene vergadering, die in oktober zal worden gehouden, vindt schriftelijke terugkoppeling plaats van de resultaten van de consultatiebijeenkom sten. 'Daarbij geven we uitgebereid aan hoe de bank gevolg denkt te gaan geven aan de suggesties die de leden hebben aangedragen', aldus Westerhof. 'Pas als alles naar tevredenheid van de leden is doorgesproken, wordt de fusie én de overgang naar het directiemodel in stem ming gebracht.' Volgens Bens is het een valkuil te denken dat de algemene ver gadering nu nog slechts een formaliteit is. 'Je moet als lid echter wel van goede huize komen om nu nog tegen te stem men. We hebben immers een sterk verhaal met die vier consultatiebijeenkomsten waarbij we onze leden op eigentijdse wijze en zeer vroegtijdig om raad en advies hebben gevraagd.' Michiel Westerhof Wim Bens

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 15