edenconsultaties via ingenieus computersysteem ^■VtS - /■vT Coöperatiecommissie betrekt leden bij fusie én nieuw bestuursmodel "Echt draagvlak creëeren" 14 Reportage De Rabobanken Bernheze en Het Maasland willen in het najaar fuseren én overgaan op het directiemodel. Een speciaal door de fusiecommissie ingestelde coöperatiecom missie besloot de meningen bij de leden te peilen tijdens vier consultatiebijeenkom sten in juni. Dat gebeurde met behulp van 'group systems' - een ingenieus computer systeem. Wim Bens, directeurbestuurder van Bernheze: 'We kregen meer dan 1600 opmerkingen en suggesties. En de ruim 400 leden die de bijeenkomsten bezochten, hebben het gevoel echt serieus te worden genomen.' Leden B&B 14e jaargang 2005 05 Tijdens de consultatiebijeenkomsten konden de leden via een batterij lap tops op een laagdrempelige manier ideëen en oplossingen aandragen. Na presenta ties over de fusie en het nieuwe bestuurs model, gingen de aanwezigen in kleine groepjes rond een van de laptops met elkaar in discussie. Bijvoorbeeld over de vraag: hoe blijft de nieuwe bank voor u dichtbij en betrokken? Per groepje voerde een medewerker van de bank de reacties in het computersysteem in. Daarna wer den de ingebrachte meningen en aan dachtspunten centraal gepresenteerd en kort behandeld. Vervolgens gingen de leden zelf aan de slag om oplossingen te bedenken. Bens: 'Tijdens de vaak zeer geanimeerde groepsdiscussies konden de medewerkers met eigen oren horen wat de leden van onze bank vinden. Dat ver sterkt ook hun betrokkenheid bij het hele proces.' Aanvankelijk had Bens z'n twijfels over het organiseren van de consultatiebijeen komsten. 'Ik vroeg me af of onze leden hier wel aan toe waren. Maar ze gingen wonderbaarlijk snel aan de slag.' Lastig punt is volgens hem wel de grote ver scheidenheid in leden, zoals grotere ondernemers maar ook ouderen en stu denten. 'Het is dan best moeilijk om alle meningen voldoende tot hun recht te laten komen.' Voordeel van het computer systeem is dat de terugkoppeling van alle opmerkingen relatief anoniem is. 'Natuurlijk hielden de medewerkers wel in de gaten bij wie de grootste problemen zaten. Op een later tijdstip kunnen we er dan eventueel nog eens persoonlijk op terugkomen.' Bens vindt het ook wel een nadeel dat de informatie via het compu tersysteem behoorlijk ruw terugkomt. 'Onze eigen coöperatie- en communicatie afdelingen hebben er een hele dobber aan om een en ander te stroomlijnen tot bruik bare managementinformatie. Maar je bent een coöperatieve bank of je bent het niet.' De samenvatting en conclusies van de ledenconsultaties zijn uitgebreid onder werp van gesprek in zowel de coöperatie commissie als de fusiecommissie. Waar nodig wordt het fusieplan aangepast. Ook Margit van den Berg 'Group systems is een geweldige, eigentijdse manier om je leden op een zeer opbouwende wijze de gelegenheid te geven hun inbreng te leveren', zegt Margit van den Berg, adviseur Communicatie en Coöperatie bij Rabobank Bernheze. 'We informeren onze leden goed over het fusieproces. Daarnaast wilden we hen er ook daadwerkelijk bij betrekken, de dialoog aangaan. Alleen dan creëer je echt draagvlak. De consultaties werden een enorm succes, het enthousiasme onder de deelnemers was groot. Men voelt zich serieus genomen. Dat was een belangrijk doel voor ons. Voordeel van group systems is ook dat je elke opmerking digitaal beschikbaar hebt. Ik sluit zeker niet uit dat we in de toekomst wederom op deze manier consultatiebijeenkomsten houden. Het houdt je scherp en dichtbij.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 14