10 vragen aan
Henk Datema
■3
wn
El
Wie is Henk Datema (47)1
Hoe zit uw carrière in elkaar1
Typische lokale bankenman dus.
Ook een coöperatieman1
Wat vond uw bank van uw vertrek1
Regiodirecteur 'nieuwe stijl'. Wat is dat eigenlijk1
10 vragen aan...
Betere service aan lokale banken door
Operatie Service1
Wat vindt u van de lokaal-centraal discussie?
Wat voelt u bij het coöperatiebeleid?
Hoe kijkt u aan tegen de lokale governance1
•J Heeft u ergernissen bij het werk?
B&B 14e jaargang 2005 05
Fotografie Esther Pennarts
Organisatie
'Geboren en getogen in Deventer. Vanaf 1990 woon ik met m'n gezin
- Arry en ik hebben twee zonen - in Balk. M'n hobby's zijn: varen
met mijn sloep en fietsen. Daarnaast zit ik in diverse besturen, zoals
een vereniging voor voortgezet onderwijs, Lionsclub en Rabobank
Foundation. Mijn levensmotto: 'benader de dingen positief, zoek de
mogelijkheden'. Verder ben ik een man van de grote lijnen.'
In 1977 gestart bij de Amro in Deventer. Dat ging van: 'lees die map
maar eens door, dan weetje hoe de bank werkt.' Ik hield me daar
bezig met interne controle, kredieten en financieringen. Ik kreeg te
horen dat ik naar Flengelo moest verhuizen en dat trok me niet. Dus
werd het de Rabobank in Gorssel. Daar begon ik met het opzetten
van het kredietbeheer en ik eindigde als hoofd Commerciële Zaken.
In 1989 vroeg het bestuur me voor een directiepositie. Dat vond ik te
vroeg en daarom maakte ik een tussenstap bij Interimmanagement.
Zo kwam ik als directeur bij Rabobank Gaasterland. Daar wilde het
bestuur me graag houden. Vier fusies later, werd ik in 2004 algemeen
directeur bij Rabobank Sneek-Zuidwest Friesland, een bank van twee
miljard euro. Vorig najaar werd ik door Rabobank Nederland gevraagd
als regiodirecteur. Per februari 2005 ben ik begonnen. Je moet je
steeds weer bewijzen, maar daar krijg ik energie van.'
'Ik hecht aan menselijke waarden en normen. Bij Amro was het voor
een klant in de problemen al snel 'over en uit'. Hier blijven we zo lang
als het kan achter de klant staan. En we slaan een andere toon aan.
Daarom hebben we ook zo'n ongelofelijke invloed op de omgeving,
zeker op het platteland. De coöperatie is voor mij een zakelijk middel
om een doel te bereiken. Ik ben daar nuchter in.'
'Niet leuk. Het was weliswaar verwacht, maar niet op dat moment.
Zelf had ik het ook wel langer willen doen, maar dingen komen nu
eenmaal op je pad. Het is goed dat Rabobank Nederland veel lokale
bankenervaring in huis haalt. Dat er mensen zijn die weten hoe je een
koe melkt, hoe een kredietaanvraag in elkaar zit.'
'Een gespreks- en sparringpartner voor directie en bestuur van 80 zelf
standige aangesloten banken, in mijn geval in het noorden van het
land. Met al die banken en hun kringbesturen wil ik een nauw contact
opbouwen. Daarnaast zet ik in op het realiseren van fusies. Relevant is
steeds: hoe gaat het met de bank en de business? Ik help en inspireer
functie i Regiodirecteur Noord-Nederland
e mail h.j.datema@rn.rabobank.nl
7
en probeer zo weinig mogelijk te sturen. Als SMO-lid moet ik ook
bij de directies de juiste mens op de juiste plek zien te krijgen. Een
zorg is of we voldoende mensen voor die posten hebben. Verder
stuur ik de afdeling Performanceanalyse en -advies aan. Die zorgt
voor de kompascijfers en kengetallen.'
'Banken moeten meer zelf doen, dat kunnen ze ook. Als lid van de
werkgroep Visie 2005+ geeft het voldoening om nu uit te kunnen
voeren wat we bedachten. Banken merken heel goed dat Operatie
Service aan de gang is. Zij zullen zien dat de kostendoorbelasting in
2006 minder wordt. Flun zorg is vooral: de steeds scherpere concur
rentie en de onder druk staande rentemarges.'
'Kijk, zoveel banken, zoveel meningen. We kunnen alles bediscus
siëren. De essentie is: waar staat Rabobank Nederland voor opge
steld en wat kunnen de banken zelf doen? Maar met 150 banken is
het voor mij duidelijk dat je alles wat direct met klanten te maken
heeft bij die banken moet houden. Via Rabobank Nederland moeten
we synergie halen en bijvoorbeeld de backoffice regelen. Als we
het daarover eens zijn, moeten we ophouden met discussiëren en
gewoon zo gaan werken.'
7
'Niet elk lid levert dezelfde bijdrage aan de rentabiliteit. Dus bij
ledenvoordeel moeten we eerst kijken: hoe belangrijk is dit lid?
Eerst en voor alles worden we beoordeeld op onze service. Alles wat
je daarnaast doet is mooi. De coöperatie wordt beoordeeld op haar
dienstverlening en niet op de spiegeltjes en kraaltjes. We moeten
vanuit de klant denken. Als die niet begrijpt dat hij zijn dollars niet
meer kan inleveren, moeten wij dat snappen.'
'Naar mijn gevoel werkt het directiemodel het beste. Met een goede
wisselwerking tussen directie en commissarissen. En een uitsteken
de ledenraad. Die geeft meer feedback dan een algemene ledenver
gadering, daarvan ben ik overtuigd. Het mooiste zou zijn wanneer
op termijn alle banken met het directiemodel werken.'
'Ik moet enorm op mijn agenda passen, ledereen wil me nü spreken
maar je zit met de afstand. Dat vraagt goed agendabeheer. Ik reis
veel, omdat ik vind dat een regiodirecteur bij de banken moet
komen. Met plezier in je werk erger je je niet zo gauw.'