10 vragen aan Henk Datema ■3 wn El Wie is Henk Datema (47)1 Hoe zit uw carrière in elkaar1 Typische lokale bankenman dus. Ook een coöperatieman1 Wat vond uw bank van uw vertrek1 Regiodirecteur 'nieuwe stijl'. Wat is dat eigenlijk1 10 vragen aan... Betere service aan lokale banken door Operatie Service1 Wat vindt u van de lokaal-centraal discussie? Wat voelt u bij het coöperatiebeleid? Hoe kijkt u aan tegen de lokale governance1 •J Heeft u ergernissen bij het werk? B&B 14e jaargang 2005 05 Fotografie Esther Pennarts Organisatie 'Geboren en getogen in Deventer. Vanaf 1990 woon ik met m'n gezin - Arry en ik hebben twee zonen - in Balk. M'n hobby's zijn: varen met mijn sloep en fietsen. Daarnaast zit ik in diverse besturen, zoals een vereniging voor voortgezet onderwijs, Lionsclub en Rabobank Foundation. Mijn levensmotto: 'benader de dingen positief, zoek de mogelijkheden'. Verder ben ik een man van de grote lijnen.' In 1977 gestart bij de Amro in Deventer. Dat ging van: 'lees die map maar eens door, dan weetje hoe de bank werkt.' Ik hield me daar bezig met interne controle, kredieten en financieringen. Ik kreeg te horen dat ik naar Flengelo moest verhuizen en dat trok me niet. Dus werd het de Rabobank in Gorssel. Daar begon ik met het opzetten van het kredietbeheer en ik eindigde als hoofd Commerciële Zaken. In 1989 vroeg het bestuur me voor een directiepositie. Dat vond ik te vroeg en daarom maakte ik een tussenstap bij Interimmanagement. Zo kwam ik als directeur bij Rabobank Gaasterland. Daar wilde het bestuur me graag houden. Vier fusies later, werd ik in 2004 algemeen directeur bij Rabobank Sneek-Zuidwest Friesland, een bank van twee miljard euro. Vorig najaar werd ik door Rabobank Nederland gevraagd als regiodirecteur. Per februari 2005 ben ik begonnen. Je moet je steeds weer bewijzen, maar daar krijg ik energie van.' 'Ik hecht aan menselijke waarden en normen. Bij Amro was het voor een klant in de problemen al snel 'over en uit'. Hier blijven we zo lang als het kan achter de klant staan. En we slaan een andere toon aan. Daarom hebben we ook zo'n ongelofelijke invloed op de omgeving, zeker op het platteland. De coöperatie is voor mij een zakelijk middel om een doel te bereiken. Ik ben daar nuchter in.' 'Niet leuk. Het was weliswaar verwacht, maar niet op dat moment. Zelf had ik het ook wel langer willen doen, maar dingen komen nu eenmaal op je pad. Het is goed dat Rabobank Nederland veel lokale bankenervaring in huis haalt. Dat er mensen zijn die weten hoe je een koe melkt, hoe een kredietaanvraag in elkaar zit.' 'Een gespreks- en sparringpartner voor directie en bestuur van 80 zelf standige aangesloten banken, in mijn geval in het noorden van het land. Met al die banken en hun kringbesturen wil ik een nauw contact opbouwen. Daarnaast zet ik in op het realiseren van fusies. Relevant is steeds: hoe gaat het met de bank en de business? Ik help en inspireer functie i Regiodirecteur Noord-Nederland e mail h.j.datema@rn.rabobank.nl 7 en probeer zo weinig mogelijk te sturen. Als SMO-lid moet ik ook bij de directies de juiste mens op de juiste plek zien te krijgen. Een zorg is of we voldoende mensen voor die posten hebben. Verder stuur ik de afdeling Performanceanalyse en -advies aan. Die zorgt voor de kompascijfers en kengetallen.' 'Banken moeten meer zelf doen, dat kunnen ze ook. Als lid van de werkgroep Visie 2005+ geeft het voldoening om nu uit te kunnen voeren wat we bedachten. Banken merken heel goed dat Operatie Service aan de gang is. Zij zullen zien dat de kostendoorbelasting in 2006 minder wordt. Flun zorg is vooral: de steeds scherpere concur rentie en de onder druk staande rentemarges.' 'Kijk, zoveel banken, zoveel meningen. We kunnen alles bediscus siëren. De essentie is: waar staat Rabobank Nederland voor opge steld en wat kunnen de banken zelf doen? Maar met 150 banken is het voor mij duidelijk dat je alles wat direct met klanten te maken heeft bij die banken moet houden. Via Rabobank Nederland moeten we synergie halen en bijvoorbeeld de backoffice regelen. Als we het daarover eens zijn, moeten we ophouden met discussiëren en gewoon zo gaan werken.' 7 'Niet elk lid levert dezelfde bijdrage aan de rentabiliteit. Dus bij ledenvoordeel moeten we eerst kijken: hoe belangrijk is dit lid? Eerst en voor alles worden we beoordeeld op onze service. Alles wat je daarnaast doet is mooi. De coöperatie wordt beoordeeld op haar dienstverlening en niet op de spiegeltjes en kraaltjes. We moeten vanuit de klant denken. Als die niet begrijpt dat hij zijn dollars niet meer kan inleveren, moeten wij dat snappen.' 'Naar mijn gevoel werkt het directiemodel het beste. Met een goede wisselwerking tussen directie en commissarissen. En een uitsteken de ledenraad. Die geeft meer feedback dan een algemene ledenver gadering, daarvan ben ik overtuigd. Het mooiste zou zijn wanneer op termijn alle banken met het directiemodel werken.' 'Ik moet enorm op mijn agenda passen, ledereen wil me nü spreken maar je zit met de afstand. Dat vraagt goed agendabeheer. Ik reis veel, omdat ik vind dat een regiodirecteur bij de banken moet komen. Met plezier in je werk erger je je niet zo gauw.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 13