4e jaargang 2005 05 3 B op het particuliere betalingsverkeer terug te dringen. Daarnaast dienen mogelijke schaalvoordelen door verdere centralisa tie van achterkantactiviteiten onderzocht te worden, op strikte voorwaarde van minimaal gelijkblijvende effectiviteit. Groei van het relatief kostefficiënte vir tuele kanaal biedt verdere mogelijkheden voor kostenbesparingen. Hier staat de positie van van de Rabobank echter onder druk. Hoewel de bank de hoogste penetratie in internetbankieren heeft, dreigt ze voorbijgestreefd te worden door banken die de afgelopen jaren meer Ontwikkeling van de Rabobank sinds 1898 Hier heeft de bank een voorsprong op de concurrenten dankzij de combinatie van distributiekracht van het ABB en de productportfolio van de gelieerde instel lingen. Deze mogelijkheden worden tot op heden slechts beperkt en wisselend benut. De uitdaging is te komen tot een betere afstemming tussen het ABB en de gelieerde instellingen en de verkoop kracht van het ABB waar nodig te ver sterken. •Toenemend gebruik van virtuele kanalen biedt mogelijkheden tot kostenbesparing, maar zet tegelijkertijd de traditionele Retail banking in NL 1960: Start bedienen van particuliere klanten (o.m. sparen, hypotheken) 1965: Overname Schretlen Co 1969: Oprichting De Lage Landen 1972: Fusie Raiffeisen en Boerenleenbank tot Rabobank Coöperatieve boerenleenbanken 1898: Oprichting Coöperatieve Vereeniging van Raiffeisenbanken en Landbouw vereenigingen (Utrecht) en Coöperatieve Centrale Boerenleenbank (Eindhoven) AIIFinanz banking in NL en eerste stappen buitenland 1978: Oprichting Rabo Vastgoed 1981Opening kantoor New York 1990: Fusie met Interpolis; alliantie met Robeco 1994: Overname PIBA bank (Australië) 1996: Overname Gilde 2002: Oprichting Obvion; overname ACCBank (Ierland) en Valley Independent Bank (VS) 2003: Overname Alex en FGH Bank 2004: Samenwerking met Achmea 2005: Fusie Interpolis Eureko Balanstotaal: geïnvesteerd hebben in de verdere ont wikkeling van dit kanaal. •Groeimogelijkheden liggen met name in de bovenkant van de markt en de verste delijkte gebieden. Daar is een inhaalslag te maken. Dit vergt een andere benade ring van markt en klanten dan de Rabobank traditioneel gewend is. Forse investeringen zijn vereist om de geambi eerde groei te kunnen realiseren, onder meer ter versterking van de adviesrol van de aangesloten banken. De achter blijvende positie van de Rabobank gecombineerd met de toenemende inter nationalisering in de absolute top van de markt, maakt marktleiderschap in dit gedeelte van de markt op middellange termijn geen reële doelstelling. Het marktaandeel zal hier op innovatieve wijze moeten worden vergroot, bijvoor beeld door 'cross-sell', de verkoop van meerdere producten aan dezelfde klant. 34 mld positionering als 'dichtbij bank' onder druk. De virtuele contactmomenten zijn tegenwoordig vele malen groter dan de fysieke contactmomenten en dat zal verder toenemen. Het fysieke distributie netwerk zal een belangrijke rol blijven spelen, maar toenemend ter ondersteu ning van het virtuele distributienetwerk. Om het onderscheidend karakter van 'dichtbij bank' te behouden, zullen de aangesloten banken het lokaal onder nemerschap in de toekomst veel meer op virtuele wijze dienen in te vullen. •Er is behoefte aan een vastomlijnde internationale strategie. Verdere groei gebaseerd op de bestaande kennis van food agri en gebruikmakend van het coöperatieve karakter van de Rabobank lijkt aantrekkelijke mogelijkheden te bieden. De Rabobank moet hierbij een goede positie zien te verwerven voor een eventuele versnelde Europese consolida tie. Intensivering van de samenwerking met Achmea in Polen lijkt in dit opzicht met name interessant. Uitgangspunt blijft dat de Rabobank de toekomst in eigen hand houdt. De uitdagingen vragen op een aantal pun ten versterking van de interne organisatie. De ondersteuning vanuit Rabobank Nederland moet nauwer aansluiten op de behoeftes van de verschillende aangeslo ten banken. Banken in verstedelijkte gebieden hebben ondersteuning nodig die verschilt van banken in overige delen van het land. Verdere differentiatie is vereist tussen de verschillende formules. Bedieningsconcepten worden teveel inge vuld met de particuliere klant in het ach terhoofd, waardoor onvoldoende aan de behoeftes van Private Banking en MKB klanten wordt tegemoetgekomen. Daarnaast is ook differentiatie in de aansturing van aangesloten banken vereist. De uniforme doelwaarden houden onvoldoende rekening met verschillen in groeipotentieel, marktaandelen en lokale concurrentieposities. Soms wordt groei geremd en in andere gevallen ontstaan onvoldoende prikkels om de klantwaarde en daarmee het resultaat te verbeteren. De HR functie dient verder geprofessionali seerd te worden. Verdere groei van de activiteiten vergt verbreding en verster king van het lokaal, nationaal en inter nationaal management. De toenemende vraag naar financieel advies vraagt boven dien om een groeiend aandeel hoogop geleide werknemers. Het ambitieniveau van de Rabobank moet weerspiegeld worden door het HR beleid van de verschillende groepsonderdelen. Tenslotte bestaat er behoefte aan tijdige, transpa rante en samenhangende management informatie die beter inzicht verschaft in de daadwerkelijke kosten en rentabiliteit van de verschillende activiteiten. Het Strategisch Kader biedt een geschikt plat form om deze onderwerpen te adresseren. Daarnaast komt een aantal van deze thema's ongetwijfeld ook aan de orde in de fundamen tele discussie over de lokaal - centraal verhou dingen. Booz Allen Hamilton wenst de Rabo bank vruchtbare gedachtenwisselingen en besluitvaardigheid.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 11