Nieuw 4** ateqisch Kader 10 Verkenning Achtergronden bij de ontwikkeling Peter Mensing Organisatie B&B 14e jaargang 2005 05 De Rabobank staat aan de vooravond van een belangrijke exercitie: de vaststelling van een nieuw Strategisch Kader. Begin dit jaar is een start gemaakt met de herijking op basis van sterkte-zwakte analyses en markt- en klantont wikkelingen. Hierbij heeft de raad van bestuur van Rabobank Nederland ondersteuning gevraagd aan Booz Allen Hamilton, een gere nommeerd organisatie-adviesbureau, eerder betrokken bij Operatie Service. In november wordt het concept Strategisch Kader tijdens con ferenties uitvoerig besproken met de aangeslo ten banken. Ter voorbereiding hierop vroeg B&B aan BAH de belangrijkste achtergronden van de herijking kort te belichten. functie Senior Vice President, Booz Allen Hamilton email mensing peterSfbah.com hogere serviceverwachtingen: de vraag naar 24-uurs bereikbaarheid en toegang tot real-time informatie en transacties gaat gepaard met een groeiende behoefte aan individueel advies voor complexe producten en transacties. Tegelijkertijd worden banken geconfronteerd met afnemende loyaliteit als gevolg van het groeiende aanbod, toenemende transpa rantie en lagere drempels om van bank te veranderen. De concurrentie om de klant wordt steeds heviger. De grootbanken richten zich al een aantal jaren versterkt op de eigen thuismarkt en proberen marktaan deel te winnen middels het versterken van het klantencontact. Het onderschei dende karakter van de Rabobank als 'dichtbij bank' staat onder druk. Ook internationaal neemt de concurrentie tus sen financiële instellingen toe. Door de mondialisering van de economie en de vrijwel alle relevante product/marktcom- binaties. De unieke coöperatieve structuur combineert lokaal ondernemerschap met het meest uitgebreide fysieke distributie netwerk en een leidende positie in inter- netbankieren. De opschaling van de aan gesloten banken en de invoering van het directiemodel naar aanleiding van Visie 2005+ creëert een nieuwe generatie bank directeuren met de gemeenschappelijk ambitie de dienstverlening van de Rabobank mee te laten groeien in het snel veranderende speelveld en zo de continuï teit veilig te stellen. De kanteling bij Rabobank Nederland van een product- naar een klantgerichte organisatie in het kader van Operatie Service heeft primair als doel de ondersteuning vanuit Rabo bank Nederland te verbeteren, maar cre- eert tevens nieuwe mogelijkheden voor innovatieve marktbewerking. De meeste gelieerde instellingen vormen een belang- Het Strategisch Kader bepaalt het ambitieniveau en de richting van de verschillende onderdelen van de Rabo bank Groep voor de middellange termijn. Het vorig kader 'Marktleiderschap als ambitie' dateert van oktober 2002 en is op onderdelen ingehaald. Daardoor geeft het onvoldoende richting. Zo is bijvoor beeld één van de belangrijkste doelstellin gen, realiseren van Allfinanz marktleider schap in Nederland, mede door de trans actie met Achrnea inmiddels binnen bereik. Daarnaast is er groeiende behoef te aan een vastomlijnde internationale strategie. De herijking vindt plaats tegen de achter grond van snel veranderende financiële dienstverlening: •Hogere opleidingsniveaus, veranderende levensstijlen en toenemende vergrijzing beïnvloeden distributie-, product- en prijsvoorkeuren. Klanten hebben steeds beperkte groeimogelijkheden in de eigen thuismarkt richten banken zich voor ver dere groei steeds meer op het buitenland. Rekening moet worden gehouden met een Europese bancaire consolidatiegolf, die zal resulteren in het ontstaan van pan-Europese financiële reuzen. Tenslotte speelt technologie een steeds grotere rol in zowel de commerciële als de ondersteunende processen van finan ciële dienstverleners. De ontsluiting van klantengegevens middels CRM systemen maakt verdere individualisering van de dienstverlening mogelijk, terwijl inter nettoepassingen leiden tot een toene mende virtualisering van het klanten contact en veranderende kostenstructu ren. De mogelijkheden die technologie biedt, gaan echter gepaard met grote investeringen en verhoogde complexiteit. In deze snel veranderende omgeving heeft de Rabobank een bijzonder sterke uit gangspositie met sterke marktaandelen in rijke verbreding van de Rabobank Groep. Mede door de transactie met Achrnea, is de Rabobank goed op weg uit te groeien tot de leidende Allfinanz dienstverlener in Nederland. Tenslotte heeft de Rabobank de afgelopen jaren de basis gelegd voor verdere internationale groei. De solide financiële positie is hierbij behouden en komt tot uiting in de triple-A rating. De sterke uitgangspositie stelt de Rabobank in staat om op eigen kracht te blijven groeien en mede vorm te geven aan de ontwikkelingen in de financiële sector. Hierbij ziet de bank zich voor een aantal uitdagingen gesteld: •In de onderkant van de particuliere en kleinzakelijke markt zal de nadruk toe nemend liggen op behoud van het marktleiderschap. Een voortdurend kostenbewustzijn is nodig om hier de kosten in lijn te brengen met de opbrengsten. Innovatieve maatregelen zijn vereist om het huidige grote verlies

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 10