Over evenwicht en coöperatieve identiteit gf AV 2005 Algemene vergadering 2005 vol betrokkenheid Organisatie B&B 14e jaargang 2005 04 Tijdens de algemene vergadering van Rabobank Nederland op 16 juni kwam goed naar voren dat het bij een coöperatieve financiële dienstverle ner om meer gaat dan de kale cijfers. Twee belangrijke thema's spanden de kroon: de coö peratieve identiteit en het juiste evenwicht. Bert Heemskerk richtte zijn vizier onder meer op de 'Macro Visie 2010' en Lense Koopmans kwam met een doortimmerde toelichting op een aan tal belangrijke bestuurlijke thema's. In een gloedvol betoog brak minister van Ontwikke lingssamenwerking Agnes Van Ardenne een lans voor ontwikkeling van de private sector in de ontwikkelingslanden door overheid én bedrijfs leven gezamenlijk. Zij prees de Rabobank voor de rol die de bank daarin vervult. I Bestuursvoorzitter Heemskerk deelde mee dat de eerste maanden van 2005 voor de Rabobank Groep positief zijn verlopen. 'We liggen goed op koers.' Hij sprak de verwachting uit dat de resultaten eind 2005 uitkomen op een winststijging in de orde van 10 procent, maar waar schuwde voor al te veel optimisme. 'We zullen er met zijn allen behoorlijk aan moeten trekken, sjorren zelfs. De wind is behoorlijk tegen en we zijn pas op de helft. De effecten van de negatieve uitsla gen van de referenda in Europa zijn nog niet duidelijk. We zien al wel een zwakke re euro, een nog lagere rente en een ver der kwakkelende economie.' Niet alleen financieel doet de Rabobank het goed. Andere mijlpalen uit de eerste maanden van 2005 die de bestuursvoorzitter noem de zijn: het stijgende marktaandeel op de hypothekenmarkt, de groeiende klantte vredenheid door betere service, de nauwe re samenwerking met Eureko/Achmea en de Gouden Effie voor de meest effectieve reclamecampagne. 'Visie 2010' Om ook in de toekomst succesvol te kun nen blijven, staat een herijking van het strategisch kader op het programma. Heemskerk gaf aan dat alle opties onder de loep genomen worden. Na grondige bespreking met de aangesloten banken zal de CKV uiteindelijk de strategie vaststel len. Heemskerk hoopt dat eind van dit jaar een collectieve 'Macro Visie 2010' kan worden gepresenteerd, maar gaf aan dat zorgvuldigheid van het proces priori teit heeft boven snelheid. Hij schetste de strategische contouren: 'We hebben ons ontwikkeld van een kredietcoöperatie naar een volwaardige retailbank. Ver volgens tot een Allfinanz instituut met een groeiend buitenlandbedrijf. Deze lijn kun nen we verder doortrekken in de richting van een in Nederland gewortelde Voorzitter van de raad van com missarissen Lense Koopmans sprak indringend over een aantal bestuurlijke thema's. Allfinanz speler die ook een duurzame, internationale Food Agri bank is.' Uitgangspunten van de strategie zijn en blijven volgens Heemskerk dat de Rabo bank een coöperatie en een dichtbijbank blijft met behoud van de AAA-status. Gelijkwaardig Voorzitter van de raad van commissaris sen - en van de algemene vergadering - Lense Koopmans ging in op vier belang rijke bestuurlijke thema's: het nieuwe bestuursmodel, de vele fusiebewegingen, het 'In Control' vraagstuk en de verhou ding tussen de aangesloten banken en Rabobank Nederland. 'De uitvoering van de coöperatieve opdracht verschilt van werkgebied tot werkgebied. Daarin schuilt de kracht van onze organisatie', aldus Koopmans. Ook naar aanleiding van een opmerking uit de zaal bevestigde Koopmans nog eens uitdrukkelijk dat het aangescherpte partnershipmodel en her directiemodel door Rabobank Nederland als gelijkwaardige bestuursmodellen wor den beschouwd. Grote aantrekkingskracht 'De goed uitgewerkte en breed gedragen visie op opschaling zorgt voor een enor me energie en besluitvaardigheid in onze organisatie', oordeelde Koopmans. Het borgen van de coöperatieve identiteit van de grotere bank legt daarbij een bijzonde re druk op de betrokkenen. De opschaling stelt ook eisen aan de kwaliteit van bestuurders, toezichthouders, directie en medewerkers. Hij constateerde dat het enthousiasme om toe te treden tot de beheerscolleges onverminderd groot is. 'Kennelijk heeft de coöperatieve identiteit van onze banken een grote aantrekkings kracht.' Dat er ook af en toe een fusie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 8