In Control in een notendop B&B 14ejaargang 2005 04 'In control' zijn heeft te maken met kennis en vaardigheden, houding en gedrag. Het is zo veelomvattend, dat een checklist nooit volledig zal zijn. Van een 'invuloefe ning' is dus geen sprake. Wel kunnen in een notendop de belangrijkste ingrediënten worden aangegeven. Inbedding in de managementcyclus staat voorop. In de managementcyclus (=beleidscyclus) wordt een aantal fasen (Plan-Do-Check-Act) onder scheiden. Voor het 'in control' zijn, moet per fase in ieder geval telkens het antwoord op onder staande vragen helder zijn. Plan De ontwikkeling van visie, strategie en beleid en het op basis daarvan bepalen van de doelstellingen. Do Het inrichten van de organisatie en het (doen) uitvoeren van de werkzaamheden. Op welke wijze is het beleidsplan tot stand gekomen? Zijn de doelstellingen voldoende ambitieus? Zijn de commerciële en beheersmatige doel stellingen evenwichtig en zodanig concreet dat ze meetbaar zijn (SMART-geformuleerd)? Is er binnen de bank een adequate risicoanalyse opgesteld? Is er sprake van een adequate (administratie ve) organisatie op de bank? Wordt conform de adviezen van Rabobank Nederland (inclusief de ROB) gewerkt? Welke organisatorische maatregelen zijn getroffen om te waarborgen dat de bank binnen wettelijke kaders en richtlijnen acteert? Check Het monitoren en toetsen of de werk zaamheden op de afgesproken werkwijze wor den verricht en of de doelstellingen worden gerealiseerd. Act Bijsturen, indien nodig, op het betreffende aspect van deze managementcyclus. Hoe is de informatievoorziening georganiseerd? Welke rapportages zijn nodig en beschikbaar en hoe wordt met deze informatie omgegaan? Is er een adequaat stelsel van interne controle binnen de bank? Leiden geconstateerde afwijkingen tot bij sturing van het beleid? Spreekt de RvC het bestuur aan op het onvol doende adequaat acteren op situaties waarin (onderdelen van) de bank niet in control is? Commercie en risico's De Rabobank heeft hoge ambities en wil op vele fronten markt leider zijn. Het bankieren zonder het nemen van risico's zou getuigen van slecht onderne merschap. Echter, de risico's in de financiële dienstverlening moeten vanzelfsprekend pas sen binnen het totale risicomanagement om onaangename verrassingen te voorkomen. Goed risicomanagement versterkt goed en gedurfd ondernemerschap. Desondanks kun nen incidentele ongelukken niet uitgesloten worden. Wordt een bank hiermee geconfron teerd dan kan zij toch in control zijn als de processen en risicobeheersing haar in staat stellen om snel te corrigeren en bij te sturen. Informatievoorziening Bestuur en raad van commissarissen zijn zelf (mede) verant woordelijk voor de kwantiteit en kwaliteit van hun informatievoorziening. Is deze rolge- richt, komt deze tijdig en is ze betrouwbaar, worden relevante informatiebronnen gemist, sluit de informatie aan bij doelstellingen? Uiteraard is vervolgens van belang hoe de verkregen informatie wordt besproken en waar het bestuur of de raad van commisaris- sen in actie komen. Naast informatie uit con tacten met bijvoorbeeld klanten en leden van de bank, managementteamleden, de LCO en medewerkers van de bank (OR), zijn diverse documenten van belang. Dit betreft bijvoor beeld het ambitiestatement van de Rabobank Groep en de lokale bank, strate gisch plan, beleidsplan, kwartaalrapportage inclusief de kompassen, verslagen van beleidsgesprekken met Rabobank Nederland, het interne controleprogramma, de compli- ance-rapportage, rapportages van ARG, de risicofoto. Tenslotte kan worden verwezen naar de Handleiding ROB (Regeling Angélique van Poppelen MMO functie Senioradviseur Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling e mail a.m.m.poppelen(5>rn.rabobank.nl Organisatie en Beheersing Lokale Banken); hierin worden het stelsel van processen, pro cedures en rapportages gerelateerd aan de rollen van bestuur en raad van commissaris sen. Kwaliteit interne organisatie, management, medewerkers Een basis voorwaarde om in control te zijn, is het goed functioneren van de interne organisatie en de mensen. Het management en de mede werkers moeten uiteraard over de juiste ken nis, vaardigheden, houding en gedrag beschikken en waar dit onvoldoende aan de orde is, moeten afspraken worden gemaakt. Wat de organisatie betreft, is het van belang dat de organisatiestructuur en de proces- en ICT-inrichting passend zijn, dat de functie scheidingen goed geregeld zijn, er sprake is van een adequate bevoegdhedenregeling, etcetera. Helder moet zijn of er conform de adviezen van Rabobank Nederland (inclusief de ROB) en binnen de wettelijke kaders en richtlijnen wordt geacteerd. Afwijkingen zul len onderbouwd en toegelicht moeten wor den. Om de doelstelling 'in control' te berei ken, kunnen gerichte afspraken in het perfor- mancemanagement worden opgenomen. Professionaliteit van bestuur en raad van commissarissen In deze ingrediënten reeks last but zeker not least: de professiona liteit van het bestuur en de raad van commis sarissen zelf! De profielschetsen bieden uit stekende aanknopingspunten om met elkaar in gesprek te gaan over aanwezige en ont brekende competenties. In de jaarlijkse zelfe valuatie komen deze op tafel en kunnen gerichte afspraken worden gemaakt. Van belang is dat niet alleen de benodigde kennis en vaardigheden vertegenwoordigd zijn, maar ook dat het bestuur en de raad over de lef en daadkracht beschikken om daar waar nodig tot actie over te gaan.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 7