B B 14e jaargang 2005 04 Fotografie Esther Pennarts boodschap. De basis is evenwicht tussen commercie en risicobeheer, tussen de front office en de back office, tussen klantwaarde en financiële stabiliteit. Het moet voorkomen dat de bank wordt geconfronteerd met plotseling opduikende - niet voorziene - risico's die vermeden hadden kunnen worden. Dat kunnen zijn achterstanden in offertes, kredietrevisies, overstanden, niet bewaken van margin- verplichtingen, klanten die de bank aan spreken omdat ze onjuist zijn geïnfor meerd of geadviseerd, medewerkers die zich ontpoppen als provisiejagers en klan ten iets aansmeren, waaraan ze geen behoefte hebben.' de fusieprocessen die overal gaande zijn en de niet aflatende stroom projecten van uit Rabobank Nederland.' Ze komt met een alarmerend voorbeeld. 'Mijn bedrijf heeft altijd gewerkt met twee bankiers. Daarbij had de Rabobank de voorkeur. Die was flexibel: morgen was het geregeld. De ABN-Amro daarentegen vonden we nogal log en traag. Maar zo langzamer hand is het andersom.' Haar gesprekspart ners weten precies wat ze bedoelt. Van Teeffelen verwoordt het gevoelen kernach tig: 'Het mag toch nooit zo zijn dat de regelgeving of de interne beslommeringen de creativiteit in de klantbediening dood slaat.' willen zijn dan de paus. Hij pleit voor een onderzoek naar de efficiency in de regel geving binnen de Rabobank. 'Er is steeds meer kans op stapeling van regels.' Mes vertaalt het in 'finetuning' van de regelge ving en pleit voor minimalisme. 'Er is een hoop te snoeien. We zijn er zo ontzettend veel tijd en energie aan kwijt.' 'Dat is ook een conclusie van de conferenties', beves tigt Van Teeffelen. 'De hoeveelheid infor matie moet op de schop en we moeten weg van die rijstebrij aan formaliteiten en systemen. Anderzijds moet de overbodige ballast uit de wet- en regelgeving. Daar moeten we samen met andere banken in de NVB aan werken.' Bordjes draaiend houden Saan trekt een vergelijking met de circus act waarbij tal van bordjes op draadsten gels draaiend worden gehouden. 'Dat is ook een continu proces. Je moet voortdu rend van focus veranderen en toch het overzicht behouden. En dreigt er een bordje te vallen, dan moet je snel zijn.' Hij geeft aan dat in Amsterdam ook wei eens een bordje is gevallen. 'Je dacht 'in control' te zijn, maar achteraf was dat niet het geval.' Hij onderstreept dat bestuurders en commissarissen in hoge mate afhankelijk zijn van de hen verstrek te informatie. Over de risicofoto is hij goed te spreken. 'Een mooi tooi om op afstand toch goed te checken.' Het 'spin rag' vindt hij wat ingewikkeld. 'We gebruiken alleen een aantal keyfigures.' Tijdigheid van de informatie is voor hem het belangrijkste criterium. 'Informatie moet betrouwbaar en juist zijn, maar als die te laat komt, is het kwaad al geschied. Met name die tijdigheid kan beter bij de Rabobank.' Klant uit beeld 'Let's keep it sintple', zegt Mes. 'Er is een overload aan informatie. 'In control' zijn begint met het door de tijd volgen van een aantal cruciale parameters. Maar als je door de bomen het bos niet meer ziet, raak je juist 'out of control'.' Ze wijt een en ander aan overorganisatie. 'De Rabo bank is zo intern en proceduregericht aan het worden, dat de klant zelfs uit beeld raakt. Dat wordt nog eens versterkt door Roomser dan de paus 'Al die regelgeving geeft een hoop schijn zekerheid', vervolgt Van Teeffelen. Hij haalt aan dat het uitvoeren van de meest eenvoudige diensten, zoals het openen door grootouders van een spaarrekening voor een kleinkind, veel voeten in de aarde heeft. 'Als Rabobankmedewerkers strikt volgens het boekje werken en de concurrent niet, heeft de klant z'n keuze gauw bepaald.' Daarom denkt Jacobs dat de Rabobank zeker niet roomser moet Walking around Van Teeffelen is benieuwd hoe Mes en Saan in de eigen onderneming 'in control' blijven. 'In grote lijn net als bij de bank', meent Mes. 'Het is een mix. Je let op ratio's, kwaliteitsmetingen, audits, indica toren als klanttevredenheid. En natuurlijk staat of valt het met de attitude van je mensen.' Ze beseft dat het management in groter wordende bedrijven is aangewezen op rapportages achteraf. Om direct fee- ling te houden met de werkvloer gaat ze Franka Mes-SalfischbergerFinancieel manager vastgoed bij Libema (Lips Beheermaatschappij). Werkt daar al zo'n 30 jaar. Libema is een onderneming met zo''n 1200 medewerkers, 36 vennootschappen waaronder ruim 20 pubiieksattracties en -accommodaties als Autotron, Beekse Bergen, Brabanthallen, Groenoordhallen, Usselhallen. Mes is commissaris bij Rabobank Het Maasland. De bank is bezig met een fusie en de gelijktijdige overgang naar het directiemodel.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 5