Sterke benen... Redactioneel Rondetafelgesprek >v r In ontrol Algemene vergadering 2005 De ambitie van Rabobank Dalfsen-Hasselt Ab Kuiper B&B 14e jaargang 2005 04 7\ Als het gaat om houding en gedrag is mij geleerd dat bescheidenheid een deugd is en dus een mens siert. Zo'n twintig jaar geleden gold dat ook voor banken. Het was 'not done' dat een bank - en zeker niet een coöperatieve - zichzelf publiekelijk op de borst klopte. Aandachttrekkerij door landelijke sponsoring van een wieier- of hockeyteam? Ondenkbaar. Door de recent gehouden 'In Control'-conferenties is de bewustwording rond het thema vergroot. Meer dan voorheen is er sprake van een gedeeld beeld. Dat blijkt ook tijdens het B&B-rondetafelgesprek. De deelnemers leggen de nadruk op cul tuurverandering. Werken met een checklist wordt niet zinvol geacht. In Control is een continu proces. Het in een notendop samenvatten van de belangrijkste ingrediënten, schept het nodige overzicht. De coöperatieve identiteit en het zoeken van het juiste evenwicht waren centrale thema's tijdens de algemene jaarvergade ring 2005. Lense Koopmans ging in op vier belangrijke bestuurlijke thema's en Bert Heemskerk blikte vooruit op de 'Macro Visie 2010'. Als eregast prees minister Agnes van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking de initiatieven van de Rabobank om de private sector in ontwikkelingslanden op weg te helpen. Rabobank Geldrop en Heeze-Leende werd uitgeroepen tot 'Ledenbank van het jaar 2005'. Rabobank Dalfsen-Hasselt is riant marktleider in alle segmenten. Om dit zo te houden, wil de bank blijven waarmaken wat ze belooft. Verdere fusie is daarom onderwerp van gesprek. De leden zien dit ook als een voor de hand liggende ontwikke ling. De bank richt zich op het stimu leren van verkopen als ultieme vorm van service verlenen, maar stelt zich ook ten doel bij te dragen aan het leefbaar houden van de kernen. Nu klimmen Raborenners tijdens 'la grande boude' voor de ogen van de wereld pontificaal met nummer I op hun achterste de Franse bergen op. De Rabobank steekt haar kracht bepaald niet meer onder stoelen of banken, ledereen mag, nee moet, weten hoe sterk en goed we zijn. In 1985 was het balanstotaal van de Rabobankorganisatie 59 miljard gulden, pak weg zo'n 25 miljard euro. Nu is dat 500 miljard euro: 20 keer zo veel. De winst is 15 keer hoger. Het is dus ook een successtory. En als Bert Heemskerk op de algemene vergadering van Rabobank Nederland de ene 'award' na de andere opsomt, gaat er een golf van trots door de Rabogelederen. Nummer 1 op het gebied van duurzaamheid in Europa, de beste financiële adviseur, onze financiële website staat nummer 1, de Rabobank is de derde beste werkgever in ons land en Most Trusted Banking Brand, onze Jochemcampagne kreeg goud. En bijna vergeten: we zijn nummer 1 in hypotheken. Als klap op de vuurpijl worden we ook nog opnieuw uitgeroepen tot de nummer I zakenbank van het jaar. Zo raak je natuurlijk 'in the winning mood'. Dan is het moeilijk bescheiden te blijven. Oppassen dus. Dat het bepaald niet alles goud is wat er blinkt, blijkt opnieuw uit het jaarlijks onderzoek naar de medewerkerstevredenheid. Het valt op dat we nog steeds slecht uit de bus komen op de onderwerpen 'samenwerken' en 'leidinggeven'. In de eerste plaats een kwestie van houding en gedrag. Wie de schoen past, trekke hem aan, denk ik dan. Dat schoot mij ook door het hoofd toen ik onlangs een leuk interview met CFO Bert Bruggink aantrof in Oratio, een uitgave van de ondernemingsraad van Rabobank Nederland. Over de cultuur binnen de Rabobank zegt hij: 'Dan denk ik in deze tijd - waar de nadruk ligt op kostenbesparen en personeelsreductie - ook aan 'bescheidenheid uitstralen', dus afstand doen van luxe.' Ook sober beheer, zoals dat in Rabotermen heet, is gestoeld op bescheidenheid. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen. Laten we bovenal Raiffeisen's kampioenen blijven. hoofdredacteur

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 3