fff Rabomedewerkers onverminderd tevreden over werkgever Uitgelicht Drs. Els Schakenbos Hans Segers Trendrapportage medewerkersonderzoeken 2004 J Medewerkers functie Senior medewerker Onderzoek en Ontwikkeling Arbodienst Rabobank Groep e mail I e.m.schakenbos@rn.rabobank.nl functie Senior beleidsmedewerker HR Rabobank Nederland e mail j.p.m.segers@rn.rabobank.nl Dn het algemeen zijn medewerkers van de Rabobankorganisatie erg tevreden over hun werkgever, zeker in vergelijking met mede werkers van andere Nederlandse bedrijven. Toch staat die tevredenheid voor het eerst sinds jaren onder druk. Medewerkers van Rabobank Nederland zijn daarbij minder tevreden dan hun collega's bij lokale banken. Waarschijnlijk is dit het resultaat van de reor ganisaties en maatregelen in het kader van Operatie Service. B&B 14e jaargang 2005 04 Trend organisatiecultuur 75 De organisatie ontwikkelt zich in de gewenste richting. Loyaliteit, plezier in het werk en betrokkenheid zijn waarden die bij de Rabobankmedewerker hoog in het vaandel staan. Arbeidsmotivatie scoort onveranderd hoog. Dat blijkt tenminste uit de onlangs gepubliceerde Trendrapportage Medewerkers- onderzoeken 2004. De trendrapportage is een samenvoeging van het POPIA-onderzoek van het drectoraat Personeel en de trendrapportage Medewerkersonderzoek van de Arbodienst en is dit jaar voor het eerst in deze vorm verschenen. 57 70 70 2002 I 2003 2004 Visie en Strategie Kwaliteit van het managementteam Doelmatigheid De Trendrapportage noteert dit jaar stijgende scores op visie en strategie. Ook geven medewerkers aan dat ze, meer dan voorheen, de klant centraal stellen en doelmatiger werken. steeds hoog ingeschat. Het arbeidsvoorwaar denpakket wordt onveranderd hoog gewaar deerd. Ook hier lijken reorganisaties en geplande wettelijke maatregelen weinig invloed uit te oefenen. Medewerkers zijn bovendien van mening dat hun inkomen overeenkomt met hun taken en verantwoor delijkheden en dat hun rechtspositie goed gewaarborgd is. het gevoel dat ze hun werk naar eigen inzicht kunnen inrichten en uitvoeren. Trends die mogelijk een gevolg zijn van de invoering van het Formulemanagement. Met name bij medewerkers van Rabobank Nederland loopt de werksfeer op de afdeling terug. Men ervaart ook minder uitdaging in de functie. Reorganisaties in het kader van Operatie Service zijn hier waarschijnlijk debet aan. Uitermate tevreden Opvallend is dat de interne ontwikkelingen maar heel beperkt invloed lijken te hebben op de toekomstverwachting van medewer kers. Ze blijven uitermate tevreden over hun ontwikkelingsmogelijkheden bij de organisa tie. Zowel opleidingskansen als mogelijkhe den tot persoonlijke ontplooiing worden nog Samenwerken kan beter Samenwerken, toch één van de kerncompe tenties binnen de Rabobank, loopt evenals in voorgaande jaren, nog steeds niet goed. Alhoewel medewerkers zelf vinden dat er binnen hun eigen afdeling best wel goed wordt samengewerkt, zijn ze tegelijkertijd van mening dat afdelingen vooral onderling dat veel beter zouden moeten doen. We doen het hierbij slechter dan andere Nederlandse bedrijven. Ook de tevredenheid over de direct leidinggevende blijft achter bij de benchmark. Effect formulemanagement Ook wat betreft functiebeleving zijn er ont wikkelingen die aandacht verdienen. Medewerkers ervaren minder inspraak en minder zelfstandigheid en uitdaging in het werk. Daarnaast hebben ze steeds minder Gezonde werknemers zijn een voorwaarde voor een gezonde organisatie. Opvallend is dat medewerkers jonger dan 35 jaar meer gezondheidsklachten ervaren dan oudere collega's. Vanaf 45 jaar wijt men de klachten vaker aan het werk. Vermoeidheid blijkt de meest voorkomende gezondheidsklacht. De risico's op uitval door werkdruk, werkstress of RSI verschillen aanzienlijk per functie. Managers zeggen vaker met werkdruk en werkstress te kampen en worden emotioneel zwaarder belast, terwijl hun leefgewoonten relatief minder gunstig zijn. Werkdruk, werkstress en RSI hangen nauw met elkaar samen. Op organisatieniveau blijft de werk druk in vergelijking met voorgaande jaren constant, maar bij lokale banken neemt deze, evenals de werkstress, toe. Bij

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 22