Adviseren over
sociaal beleid
Dr. Stefan de Boer
Na ruim 21 jaar vergaderde de
Centrale Adviesraad Arbeids-
aangelegenheden Rabobank
(CAAR) op 23 mei 2005 voor de
laatste keer. De nieuwe Groeps-
ondernemingsraad Aangesloten
Banken (GOR AB) is ervoor in de
plaats gekomen. Waarom is er
indertijd eigenlijk gekozen voor
een CAAR en niet voor een
Centrale Ondernemingsraad
(COR)?
Terugblik
B&B 14ejaargang 2005 04
een warm onthaal in de CKV. Moerland
sprak zelfs van een historische doorbraak nu
er een breed draagvlak is ontstaan voor een
klantenloyaliteitssysteem. 'Daar zetten we nu
vaart achter. De directoraten Particulieren en
MKB werken volop aan de uitwerking.
Hetzelfde geldt voor nieuwe ledenproducten.'
Na precieze definiëring van het begrip 'coö
peratief dividend' zal nader worden geïnven
tariseerd om welke bedragen het gaat. In de
CKV van december zullen de plannen om tot
structurele inzet te komen, worden afge
stemd.
Good governance
'Het is tijd voor een tegengeluid'. Onder dat
motto zette Koopmans een stevige discussie
in over de openheid inzake individuele top-
salarisgegevens in het kader van 'good gover
nance'. In soms scherpe bewoordingen - met
name inzake de politiek van 'naming and
shaming' - verdedigde hij het standpunt van
de raad van commissarissen dat de privacy
van betrokkenen niet opgeofferd hoeft en
dient te worden. 'De beoogde disciplinering
door de openbaarheid werkt niet', aldus
Koopmans die onderstreepte dat de Rabo
bank als coöperatie over voldoende checks
balances en disciplinering beschikt.' Hoe
wel de meningen over de mate van openheid
uiteenliepen, kwam de vergadering op een
lijn. Zo zal de CKV de kaders van het belo
ningsbeleid vaststellen. Daarnaast zal de ver
trouwenscommissie kennisnemen van de
individuele beloningen en haar bevindingen
op hoofdlijnen met de CKV delen. 'Een coö
peratieve invulling in de geest van de Code
Tabaksblat', volgens Koopmans.
alannen om een COR in te stellen, zijn er
in het verleden wel geweest. Een specia
le Commissie Arbeidsverhoudingen kwam in
1981 met een dergelijke aanbeveling. Deze
commissie adviseerde dat Rabobank
Nederland dan als gesprekspartner zou
optreden namens de lokale banken - de
ondernemers. Hiervoor zou ook een statu
tenwijziging nodig zijn.
Deze aanbevelingen stuitten op felle weer
stand. De lokale Rabobanken vonden het
een onaanvaardbare inbreuk op hun autono
mie om bevoegdheden op sociaal terrein
over te dragen aan Rabobank Nederland. De
centrale kringvergadering vond het rapport
niet meer dan een 'nuttig discussiestuk'.
Daarom verzocht zij de commissie om een
alternatief te vinden. Vervolgens stelde de
commissie een medezeggenschapsstructuur
voor die was gebaseerd op vrijwilligheid, in
plaats van een structuur opgelegd door bin
dende statutaire bepalingen. Een nieuwe
adviesraad zou nauw worden betrokken bij
de totstandkoming van het sociale beleid van
de organisatie. De plaatselijke autonomie
had in deze aangelegenheid dus zeer zwaar
gewogen. De CAAR trad in 1984 in werking.
In de jaren negentig kwamen zowel werk
nemers als werkgevers tot de slotsom dat de
raad er toch niet in was geslaagd de beoogde
sterke positie als adviserend orgaan voor het
hele sociale beleid te verwerven. 'Er is meer
professionele steun nodig', zo luidde de con
clusie. Deze kwam er met een speciaal CAAR-
bureau. De contacten met de lokale onderne
mingsraden werden intensiever. En de CAAR
zou een belangrijke rol gaan spelen bij the
ma's als klantwaarde, medewerkerswaarde
en projecten als Progress, Visie 2005+ en
FAST. Anders dan de CAAR is de GOR AB een
wettelijk medezeggenschapsorgaan.
Inmiddels heeft op 22 juni 2005 de eerste
overlegvergadering plaatsgevonden.
functie Hoofd afdeling Bedrijfshistorie
e-maii s.boer@rn.rabobank.nl
De CAAR in 1985 bijeen
Fotografie E. Pennarts, afd. Bedrijfshistorie
Organisatie