Adviseren over sociaal beleid Dr. Stefan de Boer Na ruim 21 jaar vergaderde de Centrale Adviesraad Arbeids- aangelegenheden Rabobank (CAAR) op 23 mei 2005 voor de laatste keer. De nieuwe Groeps- ondernemingsraad Aangesloten Banken (GOR AB) is ervoor in de plaats gekomen. Waarom is er indertijd eigenlijk gekozen voor een CAAR en niet voor een Centrale Ondernemingsraad (COR)? Terugblik B&B 14ejaargang 2005 04 een warm onthaal in de CKV. Moerland sprak zelfs van een historische doorbraak nu er een breed draagvlak is ontstaan voor een klantenloyaliteitssysteem. 'Daar zetten we nu vaart achter. De directoraten Particulieren en MKB werken volop aan de uitwerking. Hetzelfde geldt voor nieuwe ledenproducten.' Na precieze definiëring van het begrip 'coö peratief dividend' zal nader worden geïnven tariseerd om welke bedragen het gaat. In de CKV van december zullen de plannen om tot structurele inzet te komen, worden afge stemd. Good governance 'Het is tijd voor een tegengeluid'. Onder dat motto zette Koopmans een stevige discussie in over de openheid inzake individuele top- salarisgegevens in het kader van 'good gover nance'. In soms scherpe bewoordingen - met name inzake de politiek van 'naming and shaming' - verdedigde hij het standpunt van de raad van commissarissen dat de privacy van betrokkenen niet opgeofferd hoeft en dient te worden. 'De beoogde disciplinering door de openbaarheid werkt niet', aldus Koopmans die onderstreepte dat de Rabo bank als coöperatie over voldoende checks balances en disciplinering beschikt.' Hoe wel de meningen over de mate van openheid uiteenliepen, kwam de vergadering op een lijn. Zo zal de CKV de kaders van het belo ningsbeleid vaststellen. Daarnaast zal de ver trouwenscommissie kennisnemen van de individuele beloningen en haar bevindingen op hoofdlijnen met de CKV delen. 'Een coö peratieve invulling in de geest van de Code Tabaksblat', volgens Koopmans. alannen om een COR in te stellen, zijn er in het verleden wel geweest. Een specia le Commissie Arbeidsverhoudingen kwam in 1981 met een dergelijke aanbeveling. Deze commissie adviseerde dat Rabobank Nederland dan als gesprekspartner zou optreden namens de lokale banken - de ondernemers. Hiervoor zou ook een statu tenwijziging nodig zijn. Deze aanbevelingen stuitten op felle weer stand. De lokale Rabobanken vonden het een onaanvaardbare inbreuk op hun autono mie om bevoegdheden op sociaal terrein over te dragen aan Rabobank Nederland. De centrale kringvergadering vond het rapport niet meer dan een 'nuttig discussiestuk'. Daarom verzocht zij de commissie om een alternatief te vinden. Vervolgens stelde de commissie een medezeggenschapsstructuur voor die was gebaseerd op vrijwilligheid, in plaats van een structuur opgelegd door bin dende statutaire bepalingen. Een nieuwe adviesraad zou nauw worden betrokken bij de totstandkoming van het sociale beleid van de organisatie. De plaatselijke autonomie had in deze aangelegenheid dus zeer zwaar gewogen. De CAAR trad in 1984 in werking. In de jaren negentig kwamen zowel werk nemers als werkgevers tot de slotsom dat de raad er toch niet in was geslaagd de beoogde sterke positie als adviserend orgaan voor het hele sociale beleid te verwerven. 'Er is meer professionele steun nodig', zo luidde de con clusie. Deze kwam er met een speciaal CAAR- bureau. De contacten met de lokale onderne mingsraden werden intensiever. En de CAAR zou een belangrijke rol gaan spelen bij the ma's als klantwaarde, medewerkerswaarde en projecten als Progress, Visie 2005+ en FAST. Anders dan de CAAR is de GOR AB een wettelijk medezeggenschapsorgaan. Inmiddels heeft op 22 juni 2005 de eerste overlegvergadering plaatsgevonden. functie Hoofd afdeling Bedrijfshistorie e-maii s.boer@rn.rabobank.nl De CAAR in 1985 bijeen Fotografie E. Pennarts, afd. Bedrijfshistorie Organisatie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 21