Berichten B&B 14e jaargang 2005 04 NICE opleidingen bestuurlijke raadgeving e mail office@nice-nyenrode.nl extra alertheid van de directie vragen om ervoor te zorgen dat de ledenraad tot een goede rolinvulling komt.' PI Wat is uw belangrijkste ervaring met ledenraden Q 'Een ledenraad functioneert niet uit zichzelf goed en vraagt sowieso onder houd. Een goede start is belangrijk: naast tijd voor de onderlinge kennismaking pleit ik voor een (introductie-)programma waarin ook de rol van de ledenraad goed wordt uitgelegd. Dit zal in de loop van de tijd regelmatig herhaald moeten worden en niet alleen voor nieuwe ledenraadsle den. Als deze aandacht er niet is, zo leert de ervaring bij andere coöperaties, gaat de ledenraad zich in de loop van de tijd op een verkeerde manier ontwikkelen. Of de ledenraad wordt apathisch, de leden raadsleden zien niet in wat hun invloed is en haken mentaal af. Of de ledenraad schuift steeds verder op en ziet zi|n rol steeds zwaarder, dat wil zeggen bestuurlij- ker worden.' 'Meestal ontstaat bij ledenraadsleden het gevoel dat zij in de plaats treden van een grote groep leden en dat zij namens deze grote groep hun functie uitoefenen. In hun beleving rust er daarom een zware verantwoordelijkheid op hun schouders. Als zij bijvoorbeeld de jaarrekening goed keuren, doen zij dat gevoelsmatig namens en voor honderden of duizenden leden. Hun achterban, noemen ze het soms zelfs. Maar dat is en kan niet zo bedoeld zijn, want ledenraadsleden zitten er zonder last en ruggespraak. Als dat gevoel gaat over heersen, zal een ledenraad steeds meer informatie vragen. Symptomen hiervan zijn dat naast de jaarcijfers ook gevraagd wordt om de kwartaalcijfers, of een toe lichting per afdeling of een gesprek met de accountant, et cetera. Het is daarom belangrijk blijvend aandacht te besteden aan een evenwichtige rolopvatting en ervoor te zorgen dat de ledenraadsleden de functie waarvoor ze zitten, goed kun nen uitoefenen.' PI Wat vindt u van de gedachte om statutair te bepalen dat de ledenraad bet beleidsplan moet goedkeuren? Dat vind ik een opmerkelijke gedach te. Daar zou ik zelf bij Rabobanken niet snel voor kiezen. Deze figuur zie je bij hoge uitzondering wel toegepast bij enke le, vooral agrarische coöperaties. Dan is het bedoeld om het bestuur en de aange sloten leden via de ledenraad heel nauw met elkaar te verbinden. Maar dat moet je wel tegen de achtergrond zien, dat bij de desbetreffende gevallen de leden zeer afhankelijk zijn van die coöperatie van wege hun inkomen en/of het beleid. Met deze figuur dwingen de betrokkenen elkaar om goed met elkaar in contact te blijven. Maar voor een lokale Rabobank lijkt het me erg zwaar. Daarmee geef je een zware bevoegdheid aan een leden raad, die geen bestuurlijke verantwoorde lijkheid draagt en waarvan de leden niet in die mate afhankelijk zijn van het beleid, terwijl bestuur en raad van com missarissen zichzelf ernstig beknotten in hun vrijheid van handelen.' H De ledenraad dient op 'veilige' afstand te blijven Q 'Ik kan me zeker voorstellen dat een bank een intensieve relatie met haar ledenraad wil opbouwen en dat ook wil uitstralen. Maar dat zou ik dan liever in de informatieve zin realiseren. Dat is wat ik het verschil in blauwdruk en rooddruk noem. De blauwdruk is datgene wat je formeel met elkaar regelt. Dat zou ik minimaal houden. De rooddruk is hoe je in de praktijk met elkaar omgaat. Daar zou ik royaal in zijn. Als je via de blauw druk niet regelt dat de ledenraad het beleidsplan moet goedkeuren, staat het je nog steeds vrij om het intensief met de ledenraad te bespreken.' 3 Heeft u nog tips? Q 'Een ledenraad is een uitstekend instrument om ledenbetrokkenheid actief inhoud te geven. Maar dat vraagt veel van de bank. Uitstralen dat je er plezier in hebt en zorgen dat de agenda inhoud heeft en blijft hebben. Het is zaak met enige regelmaat bij elkaar te blijven komen om te voorkomen dat de betrok kenheid wegzakt. Laat ook zien wat er met de discussies in de ledenraad is of wordt gedaan. Dit laatste is belangrijk om ledenraadsleden het gevoel te geven dat zij er inderdaad toe doen en invloed heb ben. Als je dit allemaal doet, krijg je er gegarandeerd ook veel voor terug.' Ledental nadert 1,5 miljoen Medio juli stond de ledenteller van de gezamen lijke Rabobanken op 1.497.890. De verwachting is dat in de loop van de maand augustus het 1,5 miljoenste lid kan worden verwelkomd. Het aan tal leden is verdeeld over 1.403.846 natuurlijke personen en 94.044 organisaties. Daarnaast ston den medio juli 4.703 aspirant leden geregistreerd. Jaarplanningsproces 2006 Planmodule 2006 Het totstandkomen van het Jaarplan ABB 2006 is een samenspel tussen lokale banken en Rabobank Nederland. Het Jaarplan ABB vormt een optelsom van de lokale plannen en vertegen woordigt de gezamenlijke ambities. Begin juni hebben de algemeen directeuren van de lokale banken een brief over het jaarplan ningsproces ontvangen. In 2005 is dit proces iets anders ingericht. Op verzoek van veel banken is het dit jaar mogelijk gemaakt de lokale begrotin gen medio december 2005 in te leveren. Beoogd wordt een soepel lopend proces, waarin transpa rantie, meetbaarheid, samenhang en eenvoud belangrijke uitgangspunten zijn. In oktober zenden de banken een overzicht van hun belangrijkste ambities voor 2006 naar Rabobank Nederland, medio december de planning en begroting met behulp van de Planmodule 2006. De activiteiten gericht op het opstellen van het definitieve jaarplan concen treren zich voornamelijk in het laatste kwartaal, beter passend bij de managementcyclus van de lokale banken. Gezamenlijk vertrekpunt en richtsnoer voor het opstellen van de plannen van de lokale banken en Rabobank Nederland is het concept Beleidskader ABB 2006. Dit is in overleg met de BeleidsAdviesCommissies tot stand gekomen en wordt begin augustus naar de banken gezonden ter bespreking in de kleine kringen. In de CKV van 28 september wordt het concept Beleidskader ABB 2006 ter goedkeuring voorgelegd. Na half augustus ontvangen de banken de Plan module 2006 voor het opmaken van de planning en begroting. Verbeterpunten uit de voorgaande evaluaties en aansluiting bij de formules hebben bij het ontwerp een rol gespeeld. De wijzigingen in het jaarplanningsproces en in de Planmodule 2006 kunnen voor bestuurders en commissaris sen veranderingen in tijdslijnen en documenten tot gevolg hebben.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 17