Het werkgebied van Dalfsen-Hasselt B B 14e jaargang 2005 04 Fotografie Rabobank Dalfsen-Hasselt Ommen, Dedemsvaart en Hardenberg moest worden gezocht. Het is het laatste geworden. 'De cultuur van dat gebied sluit beter aan', aldus Sikkens. Inmiddels zijn al een aantal gesprekken gevoerd met Rabobank Vaart en Vecht. Op de laatste ledenvergadering is dat de leden ook mee gedeeld. 'De reactie verraadt veel van het karakter van de bevolking', vervolgt Sikkens. 'Onze leden dragen het hart niet op de tong. Ze kijken de kat uit de boom. Maar het draagvlak is breed. Goede en tij dige informatie is voor ons van grote zorg.' Wensink: 'De verkenning van de mogelijkheden vonden de leden een goede zaak. Ze zien het ook als een voor de hand liggende ontwikkeling, net als bij de vorige fusie. En de uitkomst wachten ze rustig af.' Geen dip Fuseren vanuit een krachtige positie heeft niet alleen voordelen. Sikkens: Mede werkers en leden voelen de urgentie niet zo. Er is uitleg nodig waarom goed preste rende banken met elkaar verder willen gaan. Wat zijn op korte termijn de syner- gievoordelen en op de lange termijn de noodzaak en kwetsbaarheden? Maar als de wind draait, moeten de zeilen klaar staan.' Nu de eerste stappen zijn gezet, ontwikkelt het proces inderdaad als van zelf de benodigde vaart. Ram legt uit dat het integratieproces daarom ook soepel kan verlopen. 'Er is geen acute noodzaak, de partijen zijn gelijkwaardig en respecte ren elkaar. We starten op logische momen ten van binnenuit in kleine groepen. Als de gesprekken dreigen uit te lopen op onderhandelingen, ben je eigenlijk al niet goed bezig. Maar als het proces goed loopt, worden wensen en fantasieën snel vervangen door concrete uitgangspunten en doelen. Dan houd je tijd en energie vrij voor de markt. Daarom zag je ook geen dip in de kompaswaarden gedurende de laatste fusie. Daar zijn we trots op.' Steeds vol voor de winst Die trots over de stabiele, hoge financiële waarden is geen bijkomstigheid en dus ook zeker geen toeval. Naast een goed onderbouwde visie op fuseren heeft de bank namelijk ook het onderwerp 'verko pen' continu in het vizier. 'Als marktleider moet je scherp blijven', zegt Ram. 'En steeds vol voor de winst gaan.' Sikkens maakt een vergelijking met voetbal om het belang van verkopen te duiden: 'Gelijk spelen is voor ons twee punten verspelen, niet een punt winnen. Zo zitten wij er in.' In samenwerking met bureau Door uit Zeist is de bank nu een jaar intensief bezig met vergroting van de verkoopkracht. 'Dit bureau biedt een speciaal op onze bank toegesneden vorm van maatwerk', aldus Ram. 'De onderliggende filosofie is dat verkopen moet worden gezien als ultieme vorm van service verlenen.' Bloedvoorziening creëren Vanuit haar betrokkenheid kiest Dalfsen- Hasselt bewust voor fysieke aanwezigheid in de verschillende kernen. Een uitdaging op zich in een relatief groot werkgebied. Het streven is in elke kern een bankwinkel die ongeveer 80% van de bankdiensten moet kunnen leveren. Dat betekent ook dat de bankwinkels voortdurend bij de tijd moeten worden gehouden. 'Als Rabobank willen we nadrukkelijk ter plaatse aanwezig blijven in plaats van de markt op afstand te bedienen', aldus Sikkens. 'Zo leveren wij een bijdrage aan het leefbaar houden van de kernen. Onze ambitie is dan ook om samen met onze beoogde fusiepartner een goede bloed voorziening te creëren in het toekomstig werkgebied. Dat kan straks 700 tot 800 vierkante kilometers groot zijn en in totaal ongeveer 12 bankwinkels tellen.' Hoge verwachtingen en verplichtingen Met goed bezochte kennisnetwerken haalt de bank de band met de leden aan. Ook werden in 2004 meer dan 25 verschillende maatschappelijke projecten ondersteund. Ram: 'Dat legt de bank geen windeieren.' Anderzijds constateert hij dat de ingestel de klankbordgroepen nog niet bieden wat ze zouden kunnen bieden. 'Het blijft wat steken aan de oppervlakte van de service verlening, we zouden wel een spa dieper willen.' Wensink geeft aan dat er wordt nagedacht over alternatieven. 'Bijvoor beeld adviesgroepen voor diverse discipli nes, zoals logistieke distributie en produc tiebedrijven in de sector van het MKB.' Inwoners werkgebied 31.500 Balanstotaal 775.500.000 Aantal fte's 114 Leden 6.700 Bancaire productiviteit 1,41 Ledenratio 26,5% Baten/lasten ratio 1,63 Marktpenetratie volw. 79,1 Marktpenetratie bedr 72,1 Solvabiliteit 1,81 Marktpenetratie agr. 85,0 Aantal contactpunten Het werkgebied van Rabobank Dalfsen-Hasselt is lang gerekt, 'een uitgedijde banaan' ten noordoosten van Zwolle. Het gebied is de tegenhanger van het stedelijke Zwolle met een landelijke uitstraling, een duidelijke samenhang wat betreft de plattelandsbevolking en het van oorsprong agrarische karakter. Tussen Lemelerveld in het zuiden en Hasselt in het noorden is wel een geleidelijke overgang te zien van een overwegend katholieke naar protestants-christelijke bevolking. In het noorden ligt een landbouwgebied met toekomst: gro tere bedrijven met hoge melkquota. Zuidelijker ligt een veengebied en rondom Dalfsen veel bos en een aantal landgoederen. Sommige zijn nog particulier bezit, ande re zijn eigendom van Natuurmonumenten of Landschap Overijssel. Rondom Dalfsen is veel recreatie en toerisme, rondom Nieuwleusen kleine industrie met metaal- en transportbedrijven. Onder andere door de zuigkracht van het dynamische Zwolle verliest het gebied lang zaam haar oude, unieke kenmerken. Er tekent zich een transformatie af van een van oudsher agrarisch gebied naar een veelkleuriger palet van bedrijvigheid en achter gronden van inwoners. Het gebied gaat in hoog tempo op de rest van Nederland lijken. Al met al heerst er voor de nabije toe komst een gezond klinkend optimisme. 'We zijn marktleider. Dat schept hoge ver wachtingen en verplichtingen die we op alle fronten moeten blijven waarmaken', formuleert Ram de uitdaging. 'Deze regio barst van de mogelijkheden', besluit Wensink. 'Om daar als Rabobank van te profiteren, moet je het bed telkens weer opschudden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 15