Hf 'Als de wind draait, moeten de zeilen klaar staan' 14 De ambitie van. Rabobank Dalfsen-Hasselt Vertolkers van de ambitie: Wat moet een bank nog doen, wat is de ambitie als er sprake is van markleiderschap in alle sectoren? Aan tafel bij Rabobank Dalfsen-Hasselt is de mening eensluidend: 'Blijven doen wat we hebben beloofd, want marktleider worden is één, maar marktleider blijven is een nog grotere uitdaging.' B Br Klantwaarde/markt B&B 14e jaargang 2005 04 Johan Wensink 62 jaar I Afkomstig uit de Achterhoek. Werd door de Rabobank in 2001 verrast met de vraag of hij wilde toetreden tot raad van toezicht van Hasselt-Nieuwleusen. Sinds 2004 is hij voorzitter. Wensink heeft zijn hele leven op coöperatieve wijze gewerkt. Na de HLS maakte hij carrière in de diervoedersector en is nu manager bij de Aan- en Verkoopcoöperatie Agrifirm. De totaal ande re benadering van de coöperatieve gedachte door de Rabobank vormt voor hem een uitda ging. e-mail jwensink@planet.nl Henri Sikkens 48 jaar Werd in 1999 bestuurs voorzitter, na heel kort bestuurslid te zijn geweest. Hij heeft twee apotheken en is vanaf 2000 op verschillende posities bestuurlijk actief geweest bij Regifarm; een coöperatieve farma ceutische groothandel. Was klant bij de bank waar veel collega's uit de medische professie bankierden, maar stapte over naar de Rabo bank. 'Omdat deze bank bij de gemeenschap hoort.' Rolde mede door zijn mening over het 'ambitiestatement' in de bestuurlijke functie: 'te bescheiden, te voorzichtig, teveel gericht op traditionele achterban en niet op nieuwe ont wikkelingen.' e-mail hcj.sikkens@apotheeknieuwleusen.nl Johan Ram 46 jaar werd zeven jaar geleden directeurbestuurder. Hij leerde het vak bij de Amrobank en stapte in 1986 over naar de Rabobank. 'Het aantrekkelijke van de Rabobank was en is de grotere eigen verantwoordelijkheid en de mogelijkheden.' In 1994 werd hij commercieel directeur en in 1999 algemeen directeur van Rabobank Hasselt-Nieuwleusen. Na fusie in 2002 met Dalfsen-Lemelerveld leidt hij de com binatie Rabobank Dalfsen-Hasselt. e-mail j.ram@dalfsen-hasselt.rabobank.nl In het streven van Dalfsen-Hasselt om de grote marktaandelen tenminste vast te houden, vormen schaalvergroting, toene mende concurrentie, nieuwe economische activiteiten en afnemende klantloyaliteit een voortdurende uitdaging. Het brengt het gesprek meteen op 'Visie 2005+'. Visie op fusie 'Ook wij zijn doende met verdere opscha- ling', aldus algemeen directeur Johan Ram met oog op weer nieuwe fusieinspannin gen. 'Maar dat was ook al zo voordat 'Visie 2005+' het licht zag. De fusie in 2002 tussen de Rabobanken Dalfsen- Lemelerveld en Hasselt-Nieuwleusen was al een heel logische stap.' Henri Sikkens, voorzitter van het bestuur, vult aan: 'En ook nu gaat de oriëntatie weer vanzelf, zoals eigenlijk het hele proces vanzelf moet verlopen. De feitelijke fusie moet de afron ding zijn van het integratieproces, niet het startsein.' Mocht dit al lijken op een ver kooppraatje dan komt Sikkens meteen met het bewijs van het tegendeel: 'Na de fusie in 2002 hoorde je alom dat er eigenlijk niets van te merken was geweest.' Johan Wensink, voorzitter van de raad van toe zicht, weet waarom: 'Een fusie vanuit een positie van kracht en gelijkheid van partij en en niet uit zwakte, maakt dat het proces veel soepeler en de uitkomst voorspelbaar.' Kat uit de boom In het kader van 'Visie 2005+' heeft de bank een strategische verkenning in volle breedte uitgevoerd. De vraag was of verde re opschaling richting Zwolle of richting

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 14