Rondetafelgesprek sen bedrijvenadvies en private banking. 'Een klant niet overdragen heeft er mis schien ook mee te maken dat je niet ver trouwt waar die terechtkomt', stelt Van den Brink. 'Of degene die hem in de boe ken krijgt dat wel aankan. De geïntegreer de imagocampagne zet private banking neer als een duidelijke plus en dat zal ook bij bedrijvenadvies de trots aanwakkeren over wat de Rabobank inmiddels vermag op dat gebied.' Brouwers trekt een paral lel met de Woonmaanden-campagne. 'Ook dan zie je een groot effect op bin nenkant.' Een bankbreed gevoel van trots kan ook in de ogen van Evers wonderen doen. 'Laat de ambitie er maar vanaf stra len. Dat motiveert de medewerkers. En het management moet daarin vooroplo pen.' Ze zegt echt uit te kijken naar het nieuwe agrarisch centrum dat Peelrand na de komende fusie wil realiseren. 'En met private banking daarin geïntegreerd, ben ik pas echt trots.' Grond Waarde Plan Jorritsma ziet innovatieve producten als het Grond Waarde Plan als een goede stap voorwaarts. Wel vraagt hij zich af of dit product genoeg is om de concurrentie het hoofd te bieden. 'Elet aantal grondtransac- ties neemt de komende jaren gigantisch toe en de concurrent speelt daar nu al rücksichtslos op in. Als de grond ver vreemdt, komen wij als Rabobank aan de laatste speen te liggen. Dan komen we ook in andere zaken buitenspel te staan.' Hij wijst erop dat in het buitenland allang sprake is van constructies waar zowel de overdrager als de overnemer deel vanuit maken. Kruiper erkent dat de Rabobank een te terughoudend beleid heeft gevoerd. Nu ook EG-steun voor de grondgebonden landbouw snel afkalft, werkt zijn club hard aan verdere productinnovatie. 'En daarmee knoopt de boer zich in z'n bedrijfsvoering niet op, zoals dat nu bij de concurrentie het geval is', belooft hij. Het Grond Waarde Plan is daarbij volgens hem een uitstekend concept voor bedrijfs- beëindigers. 'Met deze financiering heeft de ondernemer de gelegenheid in zijn eigen tempo te stoppen. Naar private ban king toe schept dat de mogelijkheid om een goede klant binnenboord te houden.' Een paar om de oren Ook met de triptiek van relatiebijeenkom sten, commerciële workshops en vervolg activiteiten van Rabobank Nederland wordt hard aan de weg gewerkt. Vorig jaar stonden ze in het teken van de bedrijfsoverdracht, dit jaar van de beëin diging en volgend jaar van de overnemers. Jorritsma juicht de bijeenkomsten, die door het land worden gehouden, zeer toe. 'Een geweldige formule. De hele materie wordt open neergezet en het taboe bespreekbaar gemaakt. Goede informatie doet wonderen. De onzekerheid rond de beëindiging komt toch vaak voort uit onwetendheid. Nu ontstaan er openingen om tijdig tot zaken te komen.' Brouwers acht de workshops voor agrarisch bedrij- venadviseurs en adviseurs private banking in het verlengde van de relatiebijeenkom sten, minstens zo belangrijk. 'Met name bij een ophanden zijnde bedrijfsbeëindi ging moeten de adviseurs samen op tijd met de boer om tafel.' Hij weet overigens dat de afwachtende houding heel snel kan veranderen als er een of twee klanten blij ken af te haken. 'Dan is de teleurstelling en het onbegrip over de handelswijze van 'hun' agrariër groot. Als de adviseurs er zo een paar om de oren krijgen, dringt het snel door dat de wereld verandert.' We hebben het allemaal in huis Al met al denkt Evers dat de Rabobank op de goede weg is. 'Onze proactieve insteek gaat ongetwijfeld vruchten afwer pen als we maar concreet blijven en door pakken.' Ze waarschuwt voor het verzan den in grote papierbergen. Volgens Brouwers is het belangrijk dat de Rabobank zich niet bang laat maken door de concurrentie. 'Als we uitgaan van onze eigen kracht, gaan we het ook nu weer waarmaken.' Dat de bank daarbij haar historische voorsprong moeten zien uit te buiten, staat voor Jorritsma als een paal boven water. 'We hebben voor op de con current dat we altijd als eerste bij de klant aan de tafel mogen zitten. Wij hoeven onze agrariërs alleen maar binnenboord zien te houden.' 'Laten we vooral nuchter blijven', zegt Kruiper die bijzonder blij is dat de samenwerking tussen Food&Agri en de directoraten Private Banking en MKB zo goed wil vlotten. 'Het is innova tief wat we doen. Nu gaat het erom de verantwoordeli|kheden ook binnen de aangesloten bank goed te benoemen en te nemen.' 'De Rabobank is bezig over te schakelen van een reactieve naar proactie ve benadering', besluit Van den Brink. 'De klant kijkt vol belangstelling naar ons. De loyaliteit staat onder druk, maar dat bete kent niet dat we dingen verkeerd doen. We bewegen juist volop naar de klant.' Monique Evers-Ars

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 6