De cijfers B B 14e jaargang 2005 03 Fotografie Esther Pennarts adviseur minder goed in z'n rol. Het is niet z'n pakkie an, hij is gericht en geschoold op het financieren van onder nemers.' Het grote probleem is volgens haar dat bedrijvenadvies en private bank ing binnen de aangesloten bank niet geïn tegreerd opereren. Peelrand probeert dat te verbeteren. 'De agrarisch adviseur moet het eventuele stoppen van de ondernemer vroegtijdig spotten. Dan moet hij samen met z'n collega van private banking het onderwerp bespreekbaar en oplosbaar maken.' Jacqueline van den Brink, mana ger Private Banking bij Rabobank Nederland, denkt dat er dan wel meer structuur en kaders moeten komen. 'Dat heeft ook invloed op de houding van de adviseurs, die - zoals vaak tijdens de workshops blijkt - meer gericht is op halen dan op brengen. Er is blijkbaar behoefte aan duidelijkheid.' Klanten afpikken Volgens Kruiper dient de samenwerking tussen de benodigde disciplines duidelijk georganiseerd en gelegitimeerd te worden door het management. 'Iedereen moet weten hoe de verantwoordelijkheden lig gen.' Rabobank Flevoland heeft twee pri vate bankers toegevoegd aan zowel de HID- als de agrarische adviseurs. 'Het is de bedoeling dat ze al in vroeg stadium worden meegenomen naar de klant', aldus Brouwers. 'Maar dat is een groei proces en heeft alles te maken met ver trouwen tussen collega's. Het idee is toch gauw dat er klanten worden afgepikt.' Hij wijst erop dat het performance manage ment niet echt helpt om de dijken te slechten. 'Dat is momenteel een hot item binnen de aangesloten banken.' Het advies van Jorritsma is de tijd te nemen voor de overdracht. 'Private banking moet het ver trouwen van de boer winnen in de periode voor de bedrijfsoverdracht.' Van den Brink benadrukt dat de ondernemer wel zo snel mogelijk perspectief moet worden gebo den. 'Daarom komt de vernieuwde formu le Private Banking met duidelijke beloftes: de ondernemer krijgt inzicht en overzicht, we spelen adequaat in op belangrijke gebeurtenissen in z'n leven, brengen kan sen en bedreigingen in kaart en helpen z'n maatschappelijke ambitie te realiseren.' Historie werkt tegen ons Van den Brink heeft het idee dat de Rabobank te veel rekent op de historische band met de agrariër. 'Maar ons imago leidt er blijkbaar toe dat we in het eind spel uit beeld raken.' Jorritsma ziet ook dat de agrariër een ander verwachtingspa troon heeft van de Rabobank dan van de concurrent. 'Met ons praten ze graag aan de keukentafel over vader en grootvader, zoals vanouds. Als het op zakendoen aan komt, wordt het een ander verhaal. Het zijn steeds minder loyale leden als het om de centen gaat. Dan werkt de historie tegen ons.' De afnemende loyaliteit en betekenis van het lidmaatschap ontgaat ook Brouwers niet. 'Het is een verzakelij king die vanuit de Randstad over het land uitwaaiert. Daar zit een groot risico.' Kruiper wijst erop dat de Rabobank als de betrokken bank met uitstekende pro ducten onverminderd een goede naam heeft in de agrarische sector. 'We blijven ook langer achter de klant staan', vult Evers aan. 'Dat is weer gebleken tijdens de Onderzoek leert dat inmiddels een flink percentage - zo'n 70% - van de scheidende agrarische onderne mers de kennis, kunde en vaardigheden van de rela tiebeheerder van hun Rabobank voor hun specifieke vraagstelling van dat moment ontoereikend vindt. Gezien de cijfers een alarmerende ontwikkeling: dagelijks stoppen maar liefst elf agrarische onderne mers hun bedrijf. Jaarlijks zijn dat er zo'n 4.300. Daarvan bankieren er circa 3.700 bij de Rabobank. Tot 2008 zullen meer dan 12.000 agrarische bedrij ven worden beëindigd en circa 9.500 zullen worden overgedragen. In totaal gaat het dus om meer dan 20.000 ondernemers. recente crises in de sector. Dan zie je weer een bindend en wervend effect.' Van den Brink beklemtoont dat het accent toch moet verschuiven naar het willen doen van de deal. 'We moeten de boer duidelijk maken dat we niet vrijblijvend werken aan een goede relatie, maar op basis van commitment van zijn kant. Ook moeten we niet vergeten dat met bedrijfsbeëindi ging en overdracht de relatie verandert. Eerst heeft een agrariër de bank nodig voor de financiering van zijn onderne ming, na beëindiging of overdracht van zijn bedrijf kan hij met zijn vermogen bij elke bank terecht. En dat gebeurt dus ook. Tenzij we ook privé al een goede relatie hebben opgebouwd en gecommit teerd zijn aan elkaar.' Imagocampagne Private Banking Eind juni start de imagocampagne Private Banking. Die is ook gericht op het wegne men van de interne imagoproblemen tus-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2005 | | pagina 5